کد خبر : ۷۲۶۴۶۶
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

گلایه ها بعد از حذف قبوض کاغذی

اگرچه مطابق برنامه ریزی وزارت نیرو از مهر ماه امسال مردم باید با قبوض کاغذی برق برای همیشه خداحافظی می کردند و از این پس اطلاعات قبض هر مشترک از طریق پیامک برای او ارسال می شود، اما شهروندان با گذشت حدود یک ماه از این موعد از حذف قبوض کاغذی برق، گلایه و سوالات بسیاری دارند.

گلایه ها بعد از حذف قبوض کاغذی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، اواخر پاییز سال گذشته بود که جهرمی وزیر جوان دولت دوازدهم از صرفه جویی ۱۴۴۰ میلیارد تومانی در صورت حذف قبوض کاغذی آب، برق، گاز و تلفن خبر داد و گفت که با این صرفه جویی می توان کارهای بزرگی به نفع مردم انجام داد و ذهن مردم را باید نسبت به هدر رفت این منابع حساس کرد. به گفته وزیر ارتباطات، ظرفیت کامل دولت الکترونیک در کشور مهیا است و می توان تمام این قبوض را به صورت الکترونیکی صادر کند.

آمارهای رسمی پیش از این از صدور توقف صدور قبوض کاغذی برای ۳۶ میلیون مشترک برق در کشور از مهرماه امسال خبر داده بودند. گفته می شود که حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک برق اصفهانی وجود دارد که با احتساب شش دوره قبض در سال، حدود ۱۶ میلیون قبض کاغذی در استان اصفهان صادر می شد که با حذف قبوض کاغذی در نگاه نخست می توان علاوه بر صرفه جویی، با حفظ محیط زیست از قطع درختان بسیار جلوگیری کرد، به همین منظور از خرداد امسال از سوی شرکت های توزیع برق، اطلاعیه های مربوط به حذف قبض های کاغذی و درخواست برای ارائه شماره موبایل جهت ارسال پیامک قبض برق به صورت الکترونیک به مشترکان اطلاع رسانی شد تا مشترکان در نهایت تا نیمه شهریور ماه نسبت به ثبت اطلاعات خود در سامانه های معرفی شده، اقدام کنند.

 براساس طرح حذف قبوض کاغذی برق، به جای این قبوض اطلاعات مربوط به مصرف و صورت حساب برق مصرفی مشترکان به صورت الکترونیکی و پیامک در اختیار شهروندان قرار می گیرد. اگرچه بسیاری از مشترکان اصفهانی از این طریق ملزم به ارسال اطلاعات و شماره خود به سامانه مربوطه شدند، اما با ارسال نخستین قبض برق از طریق پیامک، بسیاری از مردم از اجرای طرح ابراز نگرانی کرده اند.

افزایش نرخ برق به صورت چراغ خاموش!

مریم زن خانه داری است که معتقد است دولت با حذف قبض کاغذی برق به دنبال افزایش دوباره نرخ برق به صورت چراغ خاموش است. او به ایسنا می گوید: دولت قبوض کاغذی برق را حذف کرد تا ما از تعرفه های جدید و گرانی برق آگاه نباشیم.

علی قربانی که مدیر یک ساختمان ۳۶ واحدی است، می گوید: شاید در نگاه نخست حذف قبض کاغذی مطلوب باشد، اما برای آپارتمان های بزرگ و چند واحدی مشکل زا است، چراکه قبض عمومی به نام شخص خاصی صادر نمی شود و معمولاً پرداخت آن بر عهده مدیر ساختمان است که احتمال تغییر مدیریت در ابتدای هرسال وجود دارد و در این شرایط افراد حاضر نیستند شماره تلفن خود را برای برق عمومی به شرکت برق ارسال کنند.

نریمانی که مدیر یک ساختمان پنج واحدی است، می گوید: اکنون دو پیامک قبض برق برایم ارسال شده و نمی دانم کدام مربوط به ساختمان شخصی خودم و کدام مربوط به قبض برق عمومی ساختمان است؟

رضا دیگر شهروند اصفهانی که به گفته خودش مستأجر است با گلایه از حذف قبض کاغذی برق، می گوید: حدود یک ماهی است که ساکن این ساختمان شده ام و مستأجر قبلی شماره خود را به شرکت برق پیامک کرده بود و قبض برق برای او ارسال می شود و اکنون هیچ قبضی در اختیار من و یا صاحبخانه نیست و احتمال قطع برق وجود دارد.

سمیرا به که گفته خودش حساب کتاب پرداخت قبوض بر عهده اش است، در خصوص حذف قبض کاغذی برق به ایسنا، می گوید: هر دوره که قبض برق ارسال می شد قبوض را با یکدیگر مقایسه می کردم اما اکنون تنها رقم قبض برای همسرم ارسال شده و امکان آن وجود ندارد که از تعرفه های جدید برق مطلع شوم و سؤال این است چرا افزایش نرخ برق همزمان با حذف قبوض کاغذی است؟

مرتضی نیز می گوید: همسایه ما خانم نابینایی است که بعد از حذف قبوض کاغذی برق به طورقطع در حق او اجحاف می شود، چراکه از پیامک قبض خود به طورقطع مطلع نمی شود.

او ادامه می دهد: شاید اجرای این طرح برای خانواده های جوان قابل اجرا باشد، اما افرادی که سالمند و یا بعضاً بی سواد هستند به طورقطع با حذف قبض کاغذی برق خود دچار مشکل خواهند شد.

شهروندان دیگری می گوید: در زمان ثبت نام کارت سوخت پیامک هایی ارسال شد که بعداً مشخص شد نوعی کلاهبرداری بوده، بنابراین چطور می توان به پیامک قبوض برق اعتماد کنیم.

حذف قبض کاغذی برق در راستای پیاده سازی دولت الکترونیک

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در این رابطه به ایسنا، می گوید: حذف قبوض کاغذی و افزایش نرخ برق دو مقوله ای کاملاً جدا از هم است و به هیچ عنوان ارتباطی با یکدیگر ندارد، چراکه بحث افزایش نرخ برق از اردیبهشت ۱۳۹۸ اجرا و تعرفه های آن به طور کامل مشخص و مجزا اعلام شد، اما حذف قبوض کاغذی برق از خردادماه شروع شد و تا پایان شهریورماه بیش از ۹۷ درصد شماره تلفن شهروندان گرفته شد و تکلیف شماره سه درصد باقیمانده شامل ارگان های دولتی، باغات و مشترکینی که دسترسی به آن نداشتیم تا دو ماه آینده مشخص می شود.

به گفته حمیدرضا پیرپیران، حذف قبوض کاغذی برق تاثیر مهمی در حفظ محیط زیست و اجرای در دولت الکترونیک دارد. از سوی دیگر با اجرای این طرح و جمع آوری شماره تلفن ها مشترکین پل ارتباطی بین شرکت های برق و مصرف کنندگان ایجاد شده است.

ثبت آخرین تغییرات توسط مشترکین خانگی ملاک شرکت توزیع برق شهرستان است و مشترکین خانگی می توانند از سه طریق هرگونه تغییری را در قبض پرداختی اعمال کنند.

وی با اشاره به مکانیزه شدن کار با حذف قبوض کاغذی برق، توضیح می دهد: پیامک قبض برق حاوی لینکی است که دسترسی به تمام جزییات مصرف مشترکین را همانند قبض کاغذی بر روی صفحه تماشاگر نشان می دهد؛ شناسه پرداخت و شناسه قبض ارسالی با توجه به رمز یارانه و شماره تلفن مشترک تعریف شده و در امنیت کامل می توان با استفاده از کارت های اعتباری قبض را پرداخت کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان معتقد است: پیش از این، مشترکین به صورت دستی شناسه قبض و پرداخت را وارد می کردند، بعضاً احتمال اشتباه وجود داشت، اما در این فرایند چنین مشکلی از بین رفته است، همچنین در این لینک حتی قبوض گذشته، منحنی و میانگین مصرف هر مشترک قابل ملاحظه است، همچنین می توان در دوره های کوتاه تری کنتور برق مشترکین را قرائت کرد.

او ادامه می دهد: در حال حاضر دوره های قرائت کنتور ۶۰ روزه است، اما منطقی است که در ماه های گرم سال کنتور مشترکین زودتر قرائت شود تا هزینه قبض آنها از نظر ریالی کمتر شود و متوجه بهای بالای انرژی خود شوند در این فرایند آنها مصرف خود را مدیریت خواهند کرد.

پیرپیران با اعلام اینکه ثبت آخرین تغییرات توسط مشترکین خانگی ملاک شرکت توزیع برق شهرستان است و مشترکین خانگی می توانند از سه طریق هرگونه تغییری را در قبض پرداختی اعمال کنند، تصریح کرد: مستأجران و یا مشترکینی که شماره تماس آنها تغییر کرده است می توانند از ساعت ۷ صبح تا ۲۱ با تماس به شماره ۳۸۱۲۱ و یا ثبت ستاره، رمز یارانه در سامانه پیام کوتاه ۲۰۰۰۱۲۱ و مراجعه به سایت شرکت هرگونه تغییری را وارد کنند، از سوی دیگر دفاتر پیشخوان آماده خدمت رسانی به شهروندان در این زمینه هستند.

او با اعلام اینکه در یک ماه آینده، زیر کنتورهای برق برچسب هایی نصب می شود که رمز رایانه و شناسه قبض در آن درج می شود، اظهار می کند: پس از بررسی های صورت گرفته مشخص شد که برخی از شماره های همراه توسط مشترکین به خطا ثبت شده و این امر موجب شد تا پیامک قبض در اختیارشان قرار نگیرد، همچنین اگر شماره تلفن درست ثبت شده باشد امکان ارسال قبض اشتباه وجود ندارد.

مستأجران و یا مشترکینی که شماره تماس آنها تغییر کرده است می توانند از ساعت ۷ صبح تا ۲۱ با تماس به شماره ۳۸۱۲۱ و یا ثبت ستاره، رمز یارانه در سامانه پیام کوتاه ۲۰۰۰۱۲۱ و مراجعه به سایت شرکت هرگونه تغییری را وارد کنند، از سوی دیگر دفاتر پیشخوان آماده خدمت رسانی به شهروندان در این زمینه هستند.

پیرپیران همچنین می گوید: اگر مشترکی شماره تلفن خود را تغییر داد از سوی شرکت برق پیامکی ارسال می شود تا این تغییرات را به اطلاع مشترک برساند و بهای مصرف برق را به شماره جدید ارسال می کند.

او در خصوص قبوض عمومی ساختمان، می گوید: با تغییر مدیریت ساختمان، کافی است مدیر جدید شماره تلفن خود را اعلام کند چراکه درگاه های قبض الکترونیک همیشه باز است و ملاک آخرین شماره تلفنی است که در سیستم ثبت می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در خصوص قبض برق افرادی که دچار معلولیت و سالمند هستند، اظهار کرد: افرادی که دچار معلولیت هستند و افراد سالمند می توانند از دیگر افراد خانواده خود از مساعدت دفاتر پیشخوان بهره مند شوند.

او با تأکید بر اینکه هدف از حذف قبض کاغذی برق، راحتی مردم در راستای پیاده سازی دولت الکترونیک است، تصریح می کند: در این طرح امکان ارسال قبض تکراری یا قبض برای مشترک دیگر وجود ندارد و در صورت عدم پرداخت قبض پیامک یادآوری برای مشترکین ارسال می شود.

پیرپیران همچنین در خصوص نگرانی برخی مشترکین نسبت به کلاهبرداری در قالب پیامک قبض برق همانند کارت سوخت، توضیح می دهد: بر روی قبوض برق شناسه قبض و پرداختی وجود دارد که به هیچ عنوان امکان ساختن شناسه تقلبی جهت کلاهبرداری وجود ندارد و این شناسه و بارکد در انحصار خود بانک ها است.

 

منبع:ایسنا

کلید واژه :

حذف قبوض کاغذی

،

برق

،

آذری جهرمی

،

آب

،

برق

،

گاز

،

صرفه جویی

ثبت نظرات
captcha
آخرین اخبار

صنعت برق از فعاليت قانوني براي استخراج رمز ارز همه جانبه حمایت می کند

پروژه تاسیسات فاضلاب روستایی خمینی‌شهر تا 2 ماه آینده آغاز می شود

آغاز عملیات اجرایی خطوط انتقال و شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر داراب

به زودی مرکز پایش وضعیت نیروگاه‌ها راه اندازی می شود

احداث و تکمیل شبکه‌های آبیاری و زهکشی اولویت اول آب منطقه‌ای مازندران است

ساخت قطعات دوار بوستر پمپ‌ در نیروگاه رامین اهواز به دست متخصصان داخلی

تك‌خوانی كنتور برق مشترکان 944 روستای كردستان

فعالیت مدیران با انگیزه حق مردم است

تفاهم‌نامه همکاری میان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و آبفای گلستان امضا شد

احتمال بروز خاموشی مقطعی درصورت عدم صرفه‌جویی

مدیرعامل جدید شرکت توزیع برق هرمزگان معرفی شد

راه اندازی مرکز "سمیع" در شرکت توزیع برق خوزستان

توجه و تمرکز صنعت برق بر استفاده از توانمندی‌های داخلی است

آمادگی وزارت نیرو برای واگذاری برخی وظایف حوزه‌های آب و برق به شهرداری‌ها

كاهش چشمگير مدت زمان بازگشت سرمايه مراكز استخراج رمزارز با سرمايه گذاري در طرح هاي بهينه سازي مصرف

تعرفه خدمات آب و فاضلاب روستایی افزایش نداشته است

استفاده از فناوری نمک‌زدایی،راهکاری برای مقابله با کم‌آبی در ایران

اقدامات وزارت نیرو برای بهبود کیفی و کمی منابع آب جای قدردانی دارد

حل مشکل کمبود آب در "بلده" مازندران

فراخوان شرکت مهندسی آبفای کشور برای انتصاب 3 مدیرکل

ممنوع شدن ارائه خدمات به چاه‌های فاقد کنتور در یزد

تاکید استاندار مرکزی بر رعایت الگوی مصرف برق در ادارات

در شهرستان کامیاران ۱۶ کیلومتر شبکه سیم مسی به کابل خودنگهدار تبدیل شد

پیشنهاد وزارت نیرو به یونیسف برای برگزاری جشنواره بین‌المللی نقاشی

پیگیری جدی کاهش 10 درصدی مصرف برق در دستگاه‌های دولتی

احداث بلوک سیکل ترکیبی جدید در نیروگاه شهیدسلیمی نکا

در دو ماه آینده کار پرداخت خسارات در سامانه بیمه حوادث مشترکان آغاز می‌شود

نخستین مدیرعامل زن از امروز کار خود را شروع می‌کند

مديرعامل جديد برق منطقه اي تهران منصوب شد

تأمین بخشی از آب استان‌های ساحلی از طریق آب شیرین‌کن

12 پروژه رفع موانع تولید در نیروگاه اجرا شد

ساده‌سازی ثبت و پرداخت خسارات به مشترکان برق

بهره برداری از پروژه رفع محدودیت‌های تولید نیروگاه نکا

بهره برداری از سامانه بیمه حوادث مشترکان برق توانیر

جایگزینی ۸۰ هزار‌ کیلومتر کابل خودنگهدار با شبکه سیم‌ مسی