• امروز : دوشنبه - ۹ بهمن - ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 29 January - 2024
2
خانه دسته‌بندی نشده

اجرای ۷ سد در استان لرستان

  • کد خبر : 730345
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
اجرای ۷ سد در استان لرستان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ،"داریوش حسن‎نژاد" در جلسه تخصصی بررسی وضعیت آب و منابع آبی لرستان، با اشاره به اینکه استان لرستان در سومین حوضه آبریز پرباران کشور یعنی خلیج‌فارس و دریای عمان قرار دارد، اضافه کرد: متوسط بارندگی استان لرستان حدود ۵۷۸ میلی‌متر و متوسط حجم آب‎های سطحی خروجی استان حدود […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ،"داریوش حسن‎نژاد" در جلسه تخصصی بررسی وضعیت آب و منابع آبی لرستان، با اشاره به اینکه استان لرستان در سومین حوضه آبریز پرباران کشور یعنی خلیج‌فارس و دریای عمان قرار دارد، اضافه کرد: متوسط بارندگی استان لرستان حدود ۵۷۸ میلی‌متر و متوسط حجم آب‎های سطحی خروجی استان حدود ۱۲٫۵ میلیارد مترمکعب در سال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان اظهار کرد: این استان با بیش از ۱۳۰ رودخانه دائمی و فصلی به طول حدود ۹ هزار کیلومتر در دو حوضه کارون و کرخه با تولید حجم آب حدود هشت میلیارد مترمکعب معادل ۱۱ درصد آب‌های جاری کشور یکی از غنی‌ترین شبکه سطح کشور را دارا است.

حسن‎نژاد افزود: در استان حدود شش سد به بهره‌برداری رسیده و هفت سد در حال اجراست که با اتمام عملیات اجرایی آن‌ها حجم مخزن آب استان به ۳۵۵ میلیون مترمکعب خواهد رسید. در حال حاضر ۱۱ شبکه پایاب سدها در حال اجرا بوده که این ۱۱ شبکه به مساحت ۴ هزار و ۷۵۰ هکتار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان ادامه داد: دو دشت کوهدشت و دشت رومشکان از دشت‌های استان، به دلیل افت شدید آب زیرزمینی دشت‌های ممنوعه هستند.

وی با اشاره به مشکلات آب در استان، افزود: خسارات وارده به استان بر اثر سیل فروردین ۹۸ بسیار سنگین بوده و در بخش آب این خسارات معادل هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که از این میزان فقط ۹۸ میلیارد تومان تأمین شده و اکثراً نیازمند تأمین مالی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان تصریح کرد: میزان اعتبارات مصوب و تخصیص به سدها بسیار ناچیز و مدت اجرای این پروژه‌ها بسیار طولانی است.

حسن‎نژاد خاطرنشان کرد: هیچ‌یک از شهرستان‌های استان از آب شرب پایدار برخوردار نیستند و آب شرب آن‌ها از منابع آب چشمه و چاه تأمین می‌شود که نیازمند احداث سدهای مخزنی با تخصیص شرب است. سه سد از سدهای استان با تخصیص آب شرب در حال اجرا بوده که نیازمند اعتبارات ویژه و با استفاده از منابع مالی بخش خصوصی و بانک‌ها است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان بیان کرد: کنترل سیلاب نیازمند به ساخت سدها با رویکرد کنترل سیلاب است که در استان سد معشوره در برنامه وزارت نیرو و معاونت آب و آبفا قرار دارد و در سال گذشته بنا به دستور معاونت آب و آبفا، تخصیص‌های آب استان مورد بازنگری قرار گرفت ظرفیت حجم مخزن این سد علاوه بر تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی شهرستان‌های کوهدشت، رومشکان، دلفان و چگنی برای کنترل سیلاب تا حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب افزایش داده شد.
انتهای پیام/پاون

 

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=730345

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.