• امروز : چهارشنبه - ۱۱ بهمن - ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 31 January - 2024
4

انرژی باد؛ سرمایه ای که در غرب خراسان هدر می رود

  • کد خبر : 730807
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
انرژی باد؛ سرمایه ای که در غرب خراسان هدر می رود
انرژی باد به عنوان یک انرژی رایگان و در دسترس، از هرگونه تعرض خارجی مصون است و ویژگی های منحصر به فرد آن سبب ارتقای جایگاه آن در میان سایر منابع انرژی شده است.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، امروزه استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر یکی از گزینه‌های اصلی تولید انرژی است و در شرایط کنونی میزان تولید انرژی نیروگاه‌های بادی ایران تنها ۳۰۲ مگاوات است و حال آنکه ظرفیت اقتصادی موجود برای ساخت این نوع نیروگاه‌ها بیش از هفت هزار مگاوات برآورد شده است که به طور قطع استفاده از این ظرفیت می تواند کشور را در مدیریت اوج بار برق یاری کرده و بسیار موثر و مفید باشد.

انرژی بادی به عنوان جایگزینی مطمئن برای سوخت های فسیلی مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته است و برخی مناطق بادخیز ایران نیز با توجه به شرایط خاص آب و هوایی، استعداد بسیاری برای استفاده از انرژی بادی به منظور تولید برق دارند.

با توجه به کم آبی کشور، آلودگی های زیست محیطی و خاموشی های مکرر برق به خاطر کمبود تولید ناشی از خشکسالی و گرمای بیش‌ از حد، استفاده از انرژی باد در مناطقی همچون “بادقوس” شهرستان داورزن در غرب خراسان رضوی که از وضعیت توپوگرافی و موقعیت نسبی بادهای غالب و همیشگی  برخوردار است، برای تولید برق و حفظ انرژیهای فسیلی به عنوان ذخیره منابع ملی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

باد، انرژی نوین برای جایگزینی سوخت فسیلی 

منابع فسیلی مانند نفت و گاز تجدیدناپذیر بوده و روزی به پایان می‌رسند، اما باد به عنوان یک منبع انرژی پاک محسوب شده و هزینه تولید برق به وسیلهٔ آن کمتر از تولید برق با استفاده از سوخت‌های فسیلی است که آلودگی زیست محیطی نداشته و گاز گلخانه ای کمتری نیز تولید می‌کند.

یک کارشناس برق در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر به ویژه انرژی باد به عنوان یکی از منابع تجدیدپذیر تولید انرژی الکتریکی، در سالهای اخیر مورد توجه فراوانی قرار گرفته است.

علی اکبر ملکی افزود: نخستین گام در ساخت مزارع بادی انجام مطالعات امکان سنجی است که هدف آن ارزیابی امکان پذیر بودن تاسیس یک نیروگاه بادی از لحاظ فنی، اقتصادی و زیرساختهای مورد نیاز در یک سایت مشخص با استفاده از توربین های بادی معین است.

وی اضافه کرد: برآورد انرژی تولیدی سالانه نیروگاه، نوع، ظرفیت و تعداد توربین های استفاده شده در چیدمان نیروگاه، نحوه اتصال به شبکه سراسری یا محلی و پارامترهای شبکه، مواردی هستند که باید در یک مطالعه امکان سنجی مشخص شوند.

این مهندس برق گفت: موقعیت جغرافیایی بیشتر مناطق داورزن به دلیل کویری بودن و به ویژه منطقه بادقوس آن به گونه ای است که علاوه بر ساخت نیروگاههای بادی، شرایط خوبی را برای بهره گیری از نیروگاههای خورشیدی فراهم کرده است.

عدم وابستگی به نوسانات سیاسی و اشتغالزایی از مزایای استفاده از انرژی بادی

انرژی باد به عنوان یک انرژی رایگان و در دسترس، از هرگونه تعرض خارجی مصون است و ویژگی های منحصر به فرد آن سبب ارتقای جایگاه آن در میان سایر منابع انرژی شده است.

مدیر اداره برق شهرستان داورزن در این خصوص گفت:  انرژی باد در بیشتر مناطق به مقدار زیاد و به صورت رایگان وجود دارد و این انرژی که قابلیت تبدیل شدن به انواع انرژی را دارد، به راحتی به انرژی الکتریکی نیز تبدیل می شود.

سیدرضا دیواندری افزود: نیروگاه های بادی هیچ وقت آلودگی  زیست محیطی ندارند و این دسته منابع انرژی کاملا رایگان، مجانی و نامحدود هستند.

وی اضافه کرد: برای تولید برق بدون نوسان و دائم لازم است که سرعت باد همواره ثابت باشد و البته هزینه نصب و اجرای نیروگاه های بادی نسبت به دیگر انواع نیروگاه ها بیشتر است که یکی از عوامل اقبال کم به سرمایه گذاری در این زمینه نیز هزینه زیاد راه اندازی آن است.

مدیر اداره برق شهرستان داورزن با اشاره به دیگر مزایای توربین های بادی افزود: عدم آلایندگی برای آب و هوا، نداشتن اثرات مخرب زیست محیطی مانند معدنکاری و حفاری، بی نیازی از پرداخت هرگونه وجهی برای تامین ماده اولیه آن و این که کاملا پایدار است و بر خلاف سوخت های فسیلی هرگز تمام نمی شود، از ویژگی های منحصر به فرد باد به عنوان یک منبع تامین انرژی است.

دیواندری با اشاره به دیگر مزایای انرژی بادی افزود: توربین ها بر خلاف منابع فسیلی انرژی، که فقط در مناطق خاصی یافت می شوند، در هر منطقه بادخیزی قابلیت کارگذاری دارند و هزینه بهره برداری از انرژی باد برای سالها قابل پیش بینی است.

وی تاکید کرد: وابستگی نداشتن انرژی بادی به نوسانات و متغیرهای سیاسی، چنانکه قیمت نفت و گاز، به آن اتکا دارند از دذیگر مزیت های این گونه انرژی است و با رواج یافتن استفاده از آن، مشاغل جدیدی نیز در زمینه ساخت، بهره برداری و تولید توربین های بادی نیز در کشور ایجاد شده و رونق خواهد گرفت.

انرژی بادی ظرفیتی مغفول در توسعه اقتصادی داورزن

انرژی بادی منبعی تجدیدپذیر و پاک است که در همه جای دنیا کمابیش وجود دارد و استفاده از آن در مقایسه با استفاده از انرژی سوخت‌های فسیلی، میزان کمتری گاز گلخانه‌ای منتشر می‌کند که این موضوع در چند سال اخیر مورد توجه برخی مسوولان کشوری و محلی نیز قرار گرفته است.

نماینده شهرستان های سبزوار، داورزن، خوشاب، جوین، جغتای و ششتمد در مجلس شورای اسلامی گفت: داورزن با برخورداری از اقلیم کویری، آفتاب تابان و بادهای همیشه وزان، استعداد بالایی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی و بادی دارد که سرمایه گذاری در این حوزه نقش موثری در توسعه اقتصادی منطقه نیز خواهد داشت.

بهروز محبی با اشاره به ضرورت توجه به ایجاد نیروگاه‌های بادی و تولید برق مقرون به صرفه در این منطقه افزود: وزش بادهای پرشتاب و مداوم و وجود روزهای آفتابی بسیار در این منطقه، فرصتی مناسب برای احداث نیروگاه های بادی و کارگذاری صفحات خورشیدی است که باید با برنامه‌ریزی مناسب و ایجاد زیرساخت‌های لازم از این ظرفیت استفاده مطلوب نمود.

وی اظهار داشت: اخیرا در دیدار با وزیر نیرو موضوع استفاده از انرژهای تجدیدپذیر و پاک همچون باد و خورشید در مناطق کویری سبزوار و داورزن مورد تاکید و توجه قرار گرفته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه بادقوس داورزن همچون دیزباد بینالود، مستعد احداث نیروگاه های بادی و خورشیدی است که باید با پیگیری های لازم این ظرفیت‌های بالقوه به فعل رسانده شود.

شهرستان ۲۲ هزار نفری داورزن با ۲ بخش، چهار دهستان و ۲ شهر در ۳۱۰ کیلومتری غربی ترین نقطه خراسان رضوی واقع است.

این شهرستان با دارا بودن کویرهای وسیع، بستر مناسبی در ایجاد سرمایه گذاری در زمینه نیروگاه های بادی و گردشگری کویر دارد.

انتهای پیام/ ایرنا

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=730807

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.