• امروز : دوشنبه - ۹ بهمن - ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 29 January - 2024
1
خانه دسته‌بندی نشده

سبد معیشت ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شد

  • کد خبر : 730154
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
سبد معیشت ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، فرامرز توفیقی،‌ رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار درباره هزینه سبد معیشت کارگران در سال ۹۹ گفت: اعداد و آماری که مرکز آمار ایران برای سبد معیشت کارگران اعلام کرده است قابل استناد نیست چرا که راستی آزمایی در آن آمارها صورت نگرفته است.  وی ادامه داد: […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، فرامرز توفیقی،‌ رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار درباره هزینه سبد معیشت کارگران در سال ۹۹ گفت: اعداد و آماری که مرکز آمار ایران برای سبد معیشت کارگران اعلام کرده است قابل استناد نیست چرا که راستی آزمایی در آن آمارها صورت نگرفته است.

 وی ادامه داد: خودمسئولان و کارشناسان مرکزآمار ایران می دانند به هیچ عنوان اطلاعات هزینه کرد خانوار راستی آزمایی نمی شودو به هیچ عنوان نمی توان به آن استناد کرد. هزینه کرد خانوار مشتمل بر یکسری اطلاعات و داده های خام جمع آوری شده از سوی یک تعداد خانوار است و هیچ موقع اعداد و ارقامی که در آنجا درج می شود مورد راستی آزمایی قرار نمی گیرد بلکه بر اساس آن یک میانگین ابتدایی ریاضی می گیرند و اعلام می کنند برای مثال در آمد خانوارها A تومان و هزینه کردشان A-B تومان است. این نشان می دهد هر سال خانواده های ایرانی در حال ثروت مند تر شدن هستند حال سئوال اینکه آیا به واقع این چنین است!؟.خیر؛ چون این اطلاعات و آمار با واقعیت های جامعه فاصله بسیار زیادی دارد.

رئیس کمیته دستمزد شورایعالی کار افزود: بجای عدد سازی و سند سازی یک بارهم که شده باید به واقعیت های جامعه رو آورد.سبد معیشت سال گذشته حدود ۵میلیون تومان (۴میلیون و ۹۴۰ هزار تومان) محاسبه شد.

وی درباره سبد هزینه معیشت کارگران در سال جاری اظهارداشت: این محاسبات به روال همیشگی و براساس داده‌های رسمی و قیمت‌های اعلامی اقلام، صورت گرفته و در نتیجه، حداقلی است؛ در واقع، اگر قیمت واقعی اقلام غیرخوراکی مانند مسکن، درمان، آموزش و حمل و نقل را بخواهیم در نظر بگیریم، رقم نهایی بسیار بیشتر می‌شود. باید در نظر داشته باشیم که قرار بود راه‌های احصای قیمت این اقلام در کمیته دستمزد ذیل شورایعالی کار، به بحث گذاشته شده و نهایی شود اما هرگز دولتی‌ها و کارفرمایان حاضر به بحث در این رابطه نشدند؛ بنابراین متر و معیار رسمی برای احصای قیمت اقلام غیرخوراکی سبد در دست نیست و ناچاراً سبد معیشت را به روال همیشه، با مبنا قرار دادن همان سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های خانوار محاسبه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه از آنجاییکه بر اساس داده های رسمی مرکز آمار ایران اندازه خانوار متوسط ایرانی ۳٫۳ نفر است گفت:اگر ۲۷۳۰۸۸ را در ۳٫۳ ضرب کنیم عدد به دست آمده ۹۰۱۱۹۰٫۴  است که رقم خوراکی ها و آشامیدنی های یک روز خانوار را نشان می دهد. بنابراین هزینه خوراکی ها و آشامیدنی های ماهانه یک خانواده اگر۹۱۱۱۹۰٫۰۴را در ۳۰روز ضرب کنیم عدد به دست آمده ۲۷۰۳۵۷۱۲ می شود. بنابراین بر اساس داده های تورمی دی ماه, یک خانوار متوسط ایرانی فقط ۲میلیون و ۷۰۳ هزار تومان هزینه خوراکی  ماهیانه دارد. باید دقت کنیم که هزینه سبد خوراکی‌ها به تنهایی، حدود صد هزار تومان از دستمزد فعلی کارگران که ۲ میلیون و ۶۱۱هزار تومان است، بیشتر است.

توفیقی با اشاره به مولفه هایی که در افزایش قیمت خوراکی ها و آشامیدنی ها در سال ۹۹ تأثیردارد گفت: سبد خوراکی فعلی و سبد خوراکی مبنا در مذاکرات مزدی ۱۱۷۴۶۲۸۱= ۱۵۲۸۹۴۳۱-۲۷۰۳۵۷۱۲ریال است.

بنابراین از بهمن ۹۸تا ابتدای بهمن ۹۹، یک میلیون و ۱۷۴هزار تومان، هزینه خوراکی ها و آشامیدنی‌های خانوارهای کارگری افزایش یافته است که این افزایش، معادل ۷۶٫۸۳ درصد است.

وی با اشاره به اینکه دستمزد ۶۱درصد از سبد عقب تر است گفت: ۸۷۳۵۲۸۶۶=   30.95 /  100 × 27035712 بااین محاسبه هزینه سبد معیشت کارگران در دی ماه حدود ۸میلیون و ۷۳۵هزار تومان است که در مقایسه با سبد معیشت کارگران در بهمن ماه ۹۸ حدود ۳میلیون و ۷۹۰ هزار تومان بیشتر است. پوشش سبد توسط دستمزد، فقط ۳۸٫۴۷ درصد است. در واقع دستمزد کارگران فقط ۳۸٫۴۷ درصد از هزینه‌های زندگی ماهانه را پوشش می‌دهد.فاصله بین درآمدیک کارگر در بهترین حالت و هزینه سبد معیشت حدود ۵میلیون و ۳۷۴ هزار تومان است که در شرایط فعلی کارگران هیچ منبعی برای تأمین این کسری ندارد و با آبرو زندگی می کنند.

انتهای پیام / تسنیم

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=730154

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.