• امروز : یکشنبه - ۸ بهمن - ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 28 January - 2024
2

مذاکرات حق‌آبه هیرمند با افغان‌ها ادامه دارد

  • کد خبر : 750966
  • ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸
مذاکرات حق‌آبه هیرمند با افغان‌ها ادامه دارد
مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل با بیان اینکه "مذاکرات حق‌آبه هیرمند با افغان‌ها ادامه دارد"، گفت: وزیر نیرو در سفری که به افغانستان داشت، با مقام دوم طالبان دیدار کرد و صحبت‌های صریح و شفافی صورت گرفت و به جدیت تمام، طلب حقابه کردیم و قول مساعدت داده شد.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، محمدعلی فرحناکیان، رئیس مرکز امور بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی آب و برق وزارت نیرو در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب در نشستی خبری اظهار داشت: ایران در حال حاضر در شاخص‌های آب، جزو کشورهای سرآمد جهان به شمار می‌رود.

وی افزود: کشوری که میزان بارندگی سالیانه‌اش یک سوم متوسط بارش‌های جهان و تبخیر آب آن سه برابر متوسط جهانی است، در زمان حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۸۰ درصد جمعیت روستایی آن به آب شرب دسترسی دارند.

فرحناکیان با بیان اینکه “شاخص‌های دسترسی به آب سالم در ایران بسیار سختگیرانه‌تر از شاخص‌های سازمان ملل است”، گفت: طبق شاخص سازمان ملل، خانواری بهره‌مند از آب پایدار محسوب می‌شوند که با فاصله پیاده‌روی نیم‌ساعته بتواند به منبع آب دسترسی داشته باشد، اما در ایران، شاخص بهره‌مندی از آب پایدار، دسترسی به آب در لوله‌های منازل است.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی آب و برق وزارت نیرو با اشاره به آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در قالب طرح جهاد آبرسانی گفت: تقریبا درصد قابل توجهی از مشکل آب شرب در خوزستان رفع شده و آب با کیفیت بسیار بالا در اختیار مردم در خوزستان قرار دارد؛ با اتمام جهاد آبرسانی بخش عمده‌ای از روستاهای کشور به آب شرب سالم و بهداشتی دسترسی خواهند داشت.

وی ادامه داد: سالانه چند ده میلیارد تومان از سوی یونیسف به عنوان کمک در آبرسانی به روستاهای محروم دریافت می‌کنیم که البته این رقم قابل قیاس با هزینه‌هایی که برای آبرسانی به روستاهای کشور می‌شود نیست.

فرحناکیان با بیان اینکه “یکی از ظرفیت‌های بزرگی که دیپلماسی آب ایران پیش رو دارد این است که ایران اکنون میزبان دو مرکز از مراکز حوزه آب در یونسکو است”، گفت: وزارت نیرو توانسته با تعریف دو مرکز شامل مدیریت آب شهری در این حوزه ورود کند. حوزه کاری این مرکز فقط ایران نیست که غرب آسیا، جنوب آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا زیر مجموعه این مرکز است.

وی افزود: یونسکو هر چند سال یکبار عملکرد مرکز را ارزیابی می‌کند که هر دو دوره مثبت بوده و آن را تمدید کرده است. ۲۰ وزیر از کشورهای زیرمجموعه عضو شورای حکام مرکز مدیریت شهری هستند و ریاست این شورا بر عهده وزیر نیروی ایران است؛ ۱۹ سازمان بین المللی از جمله سازمان بین المللی هواشناسی هم عضو این مرکز هستند.

مشاور وزیر نیرو در امور بین الملل تصریح کرد: تاسیس این مرکز ۲۰ سال پیش انجام شد و امسال به زودی سیزدهمین اجلاس شورا به میزبانی ایران و با ریاست وزیر نیرو برگزار و پیش‌بینی می‌شود تعداد قابل توجهی از مقامات بخش آب کشورهای عضو در این اجلاس حضور یابند.

فرحناکیان درباره تعاملات افغانستان و ایران در حوزه آب و تامین حقابه هیرمند گفت: وزیر نیرو در مذاکراتی که با مقامات کشور افغانستان داشته، از همتای خود خواست که نسبت به روان سازی بیشترآب اقدام کند و طرف افغان نیز قول داده که در زمینه اجرای مفاد معاهده ۱۳۵۱ فی‌مابین، تعهدات خود را انجام دهد.

وی ادامه داد: وزیر نیرو در این سفر با مقام دوم طالبان دیدار داشت و صحبت‌های صریح و شفافی صورت گرفت و به جدیت تمام، طلب حقابه کردیم و قول مساعدت داده شد.

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل با بیان اینکه “مذاکرات حق‌آبه هیرمند با افغان‌ها ادامه دارد”، خاطرنشان کرد: در سال‌ آبی گذشته، میزان آبی که به سمت هیرمند بعد از این گفت و گوها روان شد افزایش داشت، اگر چه زیاد هم نبود.

فرحناکیان در خصوص دیپلماسی ایران و ترکیه در حوزه آب گفت: ایران به طور مستقیم از کم یا زیاد شدن آورد دجله و فرات آسیبی نمی‌بیند و مسیر سوریه و عراق را طی می‌کند، اما در مسیر اروند ممکن است ما را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: نزدیک به ۴۰ درصد منابع آبی ارس از ترکیه نشات می‌گیرد و یکی از سدهای روی رودخانه ارس در داخل ترکیه در دست احداث است که در این زمینه گفت و گوهایی وزیر نیرو با همتای خود در ترکیه داشته و توافق شد که در ۵ موضوع، متخصصان حوزه آب دو کشور با هم گفت و گو کرده و بحث و تبادل نظر داشته باشند.

مشاور وزیر نیرو در امور بین الملل با بیان اینکه “به طور متوسط در ۶ سال گذشته ۵۷٫۵ درصد صادرات خدمات فنی مهندسی ایران در حوزه آب و برق بوده است”، گفت: با سه کشور کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا مذاکراتی داریم که از محورهای این مذاکرات، نیروگاه‌سازی، تعمیرات نیروگاهی و ایجاد تاسیسات آب و فاضلاب است؛ در واقع این کشورها خواهان استفاده از ظرفیت‌های فنی و مهندسی ایران هستند‌.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=750966

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. ایران نتونسته دیپلماسی قوی نسبت به افغان ها در زمان طالبان داشته باشه، البته قبلش هم نداشت اما سال‌آبی گذشته اصلا نتونست حق آبه هیرمند رو بگیره

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.