• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

آغاز بارش‌های مناسب از هفته آینده/ قطع آب ۲۸۰۰ مشترک بدمصرف در تهران

  • کد خبر : 750870
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
آغاز بارش‌های مناسب از هفته آینده/ قطع آب ۲۸۰۰ مشترک بدمصرف در تهران
سخنگوی صنعت آب گفت: حدود ۲۸۰۰ مشترک بدمصرف در تهران داریم که طی یک هفته اخیر، بعد از دریافت اخطارها، یک نوبت قطع آب برای این مشترکین اعمال شد.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب در نشستی خبری اظهار داشت: امسال وارد یک پاییز خشک شدیم و این سومین سال خشک متوالی است.

وی افزود: در مهرماه، عمدتاً بارش‌ها در نواحی شمالی بود و بارش‌های قابل‌توجهی در کشور نداشتیم؛ میزان بارش‌های مهرماه حدود ۳ میلی‌متر بود که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل کاهشی ۴درصدی و نسبت به متوسط بلندمدت در زمان مشابه، کاهشی ۵۹درصدی داشته است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه “در چنین شرایطی ورودی به مخازن آب‌های سطحی و زیرزمینی کاهش می‌یابد”، گفت: ورودی به مخازن سدها در سال آبی جدید تا امروز ۸۸۰ میلیون مترمکعب و خروجی از مخازن سدها یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون مترمکعب بوده که به‌ترتیب نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد و ۱۱ درصد کاهش داشته‌اند؛ همچنین میزان ورودی آب به سدها در مقایسه با متوسط ۵ سال اخیر، کاهشی ۳۰درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر ۳۷ درصد مخازن سدهای کشور پر است؛ البته به‌طور معمول در انتهای شهریور و شروع پاییز، در حداقل تراز مخازن هستیم و این رقم در متوسط ۵ سال اخیر ۴۳ درصد بوده است که مقایسه با آمار امسال نشان می‌دهد در زمان حاضر حدوداً ۶ درصد نسبت به متوسط ۵ سال اخیر در شروع پاییز، کاهش حجم مخازن را تجربه می‌کنیم.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه “پیش‌بینی کرده‌ایم حدود ۴۰ درصد از تأمین آب شرب تهران از منابع سطحی صورت بگیرد”، گفت: در زمان حاضر سدهای تهران ۱۹ درصد پرشدگی دارند، اما به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که تا سه ماه آتی، به‌صورت ایمن آب شرب تهران تأمین شود.

وی افزود: در هفته‌های آینده بارش‌های خوبی پیش‌بینی شده و همچنین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که زمستان نرمالی از نظر میزان بارش خواهیم داشت.

قاسم‌زاده در خصوص اعمال مدیریت مصرف در پاییز امسال گفت: در شهرها احتمال دارد که مدیریت فشار در دستور کار قرار گیرد اما قطعی آب نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: سیاست‌های تنبیهی برای مشترکین آب در پاییز اعمال می‌شود به‌صورتی که مشترکینی که بیش از الگو مصرف کنند، در قبوض آنها جرایمی درنظر گرفته خواهد شد.

 سخنگوی صنعت آب تصریح کرد: سیاست‌های تشویقی برای مشترکین آب در نظر گرفته شده است به‌طوری که اگر مشترکین در تقسیم‌بندی مشترکین خوش‌مصرف قرار بگیرند، و نسبت به روال عمومی مصرف خود، کاهش مصرف داشته باشند، به‌ازای هرمترمکعب کاهش مصرف، ۳۰۰۰ تومان تشویق برای این دسته از مشترکین درنظر گرفته می‌شود.

وی افزود: حدود ۲۸۰۰ مشترک بدمصرف در تهران داریم که طی یک هفته اخیر، بعد از دریافت اخطارها، یک نوبت قطع آب برای این مشترکین اعمال شد و قطع آب برای مشترکین بدمصرف در صورت عدم توجه به اخطارهای پیامکی و بعد از درج اخطار در قبوض، اعمال خواهد شد.

قاسم‌زاده در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت تأمین آب همدان گفت: یکی از ایستگاه‌های پمپاژ آب دچار اشکال فنی شد که این اشکال برطرف شده است و در زمان حاضر هیچ‌گونه قطعی آب در همدان نداریم.

وی ادامه داد: دریافت آب بی‌کیفیت و لجنی در همدان را تکذیب می‌کنم و به‌هیچ‌وجه آب آلوده وارد شبکه آب همدان نشده است و کیفیت آب در این شهر، استاندارد و مطلوب است؛ همچنین در روزهای اخیر دانشگاه ابن‌سینا، بررسی‌هایی روی کیفیت آب همدان داشته است و نتایج این بررسی‌ها بر تأیید کیفیت آب، صحه گذاشته است.

سخنگوی صنعت آب در خصوص باروری ابرها در سال جاری گفت: سازمان باروری ابرها تشکیل شده است و مطالعاتی در این زمینه آغاز شده اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

قاسم‌زاده با ابراز اینکه “برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس است که هیچ‌گونه قطعی آبی در بخش خانگی در پاییز نداشته باشیم”، گفت: هیچ شهری در زمان حاضر در وضعیت تنش آبی نیست اما برای ۱۳۲ شهر، طرح‌های آبرسانی اضطراری مدیریت ریسک تعریف کرده‌ایم تا در صورتی که این شهرها در شرایط تنش آبی قرار گرفتند، اجرای این طرح‌ها، راهگشا باشد.

وی افزود: از هفته آینده بارندگی‌های مناسبی در کشور آغاز می‌شود که امیدواریم بخشی از کاهش بارش‌ها را جبران کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=750870

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.