• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

آیا رکورد افزایش ظرفیت نیروگاهی در سال اول دولت شکسته شد؟

  • کد خبر : 750881
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
آیا رکورد افزایش ظرفیت نیروگاهی در سال اول دولت شکسته شد؟
درحالی که وزیر نیرو و برخی رسانه‌ها در گزارش‌های متعدد، افزایش 6 هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور در سال اول فعالیت دولت را مراتب اعلام کرده‌اند، بررسی آمار رسمی صنعت برق کشور این ادعا را زیر سوال می‌برد.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، برخی رسانه‌ها در تابستان امسال بارها روی مسئله افزایش ۶ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق در سال اول دولت سیزدهم تأکید کرده و در گزارش‌های متعددی، افزایش ۶ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاهی و شکستن رکورد این افزایش را در سال اول دولت سیزدهم، یک دستاورد مهم برای دولت اعلام کرده‌اند.

روز گذشته، وزیر نیرو نیز در آئین افتتاح رسمی ۶ واحد نیروگاه حرارتی به ظرفیت ۱۰۲۶ مگاوات که در محل نیروگاه حرارتی آریان ۲ زنجان برگزار شد، در بخشی از سخنان خود گفت: “خوشبختانه در یک سال گذشته با برنامه‌ریزی، مدیریت و تلاش انقلابی فعالان صنعت برق توانسته‌ایم ۶ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌‌های کشور بیفزاییم که این رقم پیش‌ از این حتی در بهترین شرایط مالی کشور نیز محقق نشده بود.”

برای بررسی ادعای افزایش ۶ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور در سال اول دولت سیزدهم، به آمار رسمی صنعت برق کشور مراجعه می‌کنیم. طبق این آمار، ظرفیت اسمی تولید برق کشور در پایان مردادماه ۱۴۰۰ (آغاز به کار دولت سیزدهم) ۸۵ هزار و ۵۴۹ مگاوات بوده و این ظرفیت در پایان مردادماه سال ۱۴۰۱ (یک‌سال اول فعالیت دولت) به ۸۸ هزار و ۷۵۱ مگاوات رسید.

از اینرو، میزان افزایش ظرفیت اسمی تولید برق کشور در یک‌سال اول دولت سیزدهم، ۳ هزار و ۲۰۲ مگاوات بوده است.

اگر با ارفاق یک‌ماه، آمار افزایش ظرفیت اسمی تولید برق کشور را تا پایان شهریورماه سال جاری درنظر بگیریم، در پایان یک‌سال و یک‌ماه فعالیت دولت سیزدهم، ظرفیت اسمی تولید برق به ۸۹ هزار و ۳۴۶ مگاوات رسید.

از اینرو، میزان افزایش ظرفیت تولید برق کشور در یک‌سال و یک ماه اول دولت سیزدهم هم به ۳ هزار و ۷۹۷ مگاوات رسید.

حال با بررسی برنامه وزارت نیرو برای پیک تابستان ۱۴۰۱، مروری بر جزئیات این ۶ هزار مگاوات هدفگذاری شده می‌کنیم.

از برنامه افزایش ۶۰۰۰مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور، ۴ هزار و ۴۴۸ مگاوات در بخش به مدار بهره‌برداری وارد شدن واحدهای جدید نیروگاه‌های حرارتی در اقصی نقاط کشور بود (۴ هزار و ۲۶۵ مگاوات واحدهای جدید حرارتی به‌علاوه ۱۸۳ مگاوات اولین واحد تفاهم‌نامه وزارت نیرو و صمت)؛ یک‌هزار و ۱۱۳ مگاوات از این برنامه مربوط به ارتقای توان واحدهای نیروگاهی حرارتی موجود و بخش دیگری از این برنامه نیز مربوط به افزایش ۵۰۱مگاواتی ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر بود.

در واقع آنچه از این برنامه، در ظرفیت اسمی تولید برق کشور نیامده و می‌توان به ظرفیت افزایش یافته ۳۲۰۲ مگاواتی در سال اول دولت و یا به ظرفیت افزایش یافته ۳۷۹۷ مگاواتی در ۱۳ ماه اول دولت اضافه کرد، در بخش مربوط به ارتقای توان واحدهای نیروگاهی حرارتی موجود است (با ذکر این توضیح که جمع کردن افزایش ظرفیت عملی واحدهای موجود با آمار افزایش ظرفیت اسمی واحدهای جدید، خود یک ابتکار جدید است) با افزایش این بخش نیز، افزایش حاصل شده به ۵ هزار مگاوات نیز نمی‌رسد و مشخص نیست افزایش ۶ هزار مگاواتی مورد ادعای برخی رسانه‌ها و همچنین مورد تأکید وزیر نیرو، چگونه و با چه جزئیاتی محقق شده است.

نیرو نیوز با اعلام آمادگی انتشار هر پاسخ و توضیح از سوی مجموعه وزارت نیرو، از این وزارتخانه و شرکت‌های مربوطه می‌خواهد تا با انتشار اسامی و ظرفیت واحدهای بهره برداری شده در یک‌سال آغاز فعالیت دولت، جزئیات این افزایش ۶ هزار مگاواتی را اعلام کنند.

بیشترین رکورد ثبت شده در بخش افزایش ظرفیت نیروگاهی، مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در طول یک‌سال، ۴۹۳۰ مگاوات به ظرفیت اسمی تولید برق کشور افزوده شده است و بررسی آمار مذکور نشان می‌دهد در سال نخست فعالیت دولت، این رکورد شکسته نشده است.

با این وجود، افزایش بیش از ۳ هزار مگاوات ظرفیت اسمی تولید برق کشور در سال اول دولت سیزدهم و ارتقای بیش از یکهزار مگاواتی توان عملی تولید برق کشور در نیروگاه‌های حرارتی موجود، دستاورد بزرگی بوده اما این رقم، با ظرفیت ادعایی ۶ هزار مگاواتی فاصله معناداری دارد.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=750881

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. احسنت به نیرو نیوز. خوبه وزارت نیرو به این گزارش خوب و مستند واکنش نشون بده تا ببینیم این ۶ هزار مگاوات نیروگاه کجا به بهره برداری رسیده

  2. در یک سال اول دولت سیزدهم حدود ۳۰۰۰ یا ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید به مدار بهره برداری وارد شده، که امار نسبتا خوبی هست، چرا اصرار به دروغ دارند که واقعیت رو اغراق آمیز جلوه بدن؟ خب بگید ۴۰۰۰ مگاوات وارد کردیم. البته اولین بار این دروغ رو فارس منتشر کرد.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.