• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
14

افزایش برداشت از منابع زیرزمینی آب تهران در سال کم بارش جاری

  • کد خبر : 750780
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
افزایش برداشت از منابع زیرزمینی آب تهران در سال کم بارش جاری
مدیرعامل شرکت آب و منطقه‌ای تهران گفت: در سال‌های نرمال که منابع آب‌ سطحی مناسب باشد تا 70 درصد نیز از این منابع بهره می‌بریم، اما در سال‌هایی همچون امسال که منابع آبی کاهش پیدا کرده، این نسبت 60 به 40 و یا حتی کمتر نیز شده است.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، بهزاد پارسا، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران درجمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال دومین سال متوالی کم‌‌بارشی است که در تهران داشتیم و این تسان با کاهش منابع آبی روبه‌رو بوده است.

وی افزود: براساس آخرین آمار، امسال تا امروز میزان بارندگی‌های تهران ۲۰۸ میلی‌متر ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد و نسبت به بلندمدت ۲۴ درصد کاهش را در میزان بارش‌ها نشان می‌دهد.

پارسا با بیان اینکه “از این ۲۰۸ میلی‌متر، ۲۸ میلی‌متر بارش مربوط به سامانه مونسون بوده است”، گفت: در حال حاضر سدهای استان تهران ۴۹۰ میلیون مترمکعب حجم ذخیره دارند که نسبت به تراز نرمال ۴۰ درصد منفی است.

وی ادامه داد: با مدیریت خوبی که از سال گذشته آغاز شد و با توجه به پیش‌بینی‌هایی که داشتیم، سناریوهای خوشبینانه، واقع‌بینانه و بدبینانه‌ای را تدبیر کردیم و براساس آن تهران با شرایط پایدار آبی از پیک تابستان عبور کرد و اکنون می‌توانیم بگوییم که پیک تابستان را پشت سر گذاشته‌ایم و برای یک ماه آینده برنامه‌ریزی شده تا این ماه نیز بدون مشکل سپری شود.

پارسا درخصوص تمهیدات درنظر گرفته شده برای تامین آب تهران در پاییز گفت: هرچند تاکنون پیش‌بینی شده که بارش‌ها از آذرماه آغاز می‌شود، اما هرچه به فصل پاییز نزدیک‌تر شویم، پیش‌بینی‌ها قطعیت بیشتری پیدا می‌کند.

وی افزود: برنامه ‌ریزی شده تا مشکلی برای تامین آب تهران در پاییز نداشته باشیم اما با این حال از تمام شهروندان درخواست می‌کنیم تا با رعایت صرفه‌جویی و همکاری، شرایطی را فراهم آورند تا پاییز را نیز بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه “امیدواریم بارندگی‌های پاییز زودتر آغاز شود و بتوانیم منابع جدیدی را داشته باشیم”، گفت: در سال‌های مختلف با توجه به حجم منابع آب سطحی و زیرزمینی تلاش می‌کنیم تا یک تعادل بین این دو منبع ایجاد کنیم؛ در سال‌های نرمال که منابع آب‌ سطحی مناسب باشد تا ۷۰ درصد نیز از این منابع بهره می‌بریم، اما در سال‌هایی همچون امسال که منابع آبی کاهش پیدا کرده، این نسبت ۶۰ به ۴۰ و یا حتی کمتر نیز شده است.

وی ادامه داد: امسال میزان استفاده از منابع سطحی و زیرزمینی ۶۰ به ۴۰ بوده اما در برخی روزهای پیک حتی کمتر از ۶۰ درصد نیز از آب‌های سطحی استفاده کرده‌ایم.

پارسا با بیان اینکه “در تمام سدها سیستم پایش آنلاین وجود دارد و خارج از سد نیز شرکت آب و فاضلاب کیفیت آب را به صورت دقیق بررسی می‌کند”، گفت: علاوه بر این، وزارت بهداشت به صورت مداوم وظیفه کنترل و بررسی سدها را برعهده دارد و نگرانی بابت کیفیت آب تهران وجود ندارد.

وی افزود: در شرق تهران سامانه سد لار، لتیان و ماملو بهم پیوسته است اما سعی می‌کنیم کیفیت آب را بالا نگه داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران تصریح کرد: سد لار به جهت حوزه حفاظت‌ شده‌ای که دارد، کیفیت آب آن بسیار عالی است، لذا سعی می‌کنیم منابع آب سد لار را با لتیان و ماملو در یک تعادل کیفی حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در مجموع ۱۷٫۵ میلیون مترمکعب در پی سیلاب‌های اخیر آب به منابع آبی تهران اضافه شد که نزدیک به ۶ میلیون مترمکعب در حوزه ماملو بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=750780

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.