• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
13

افزایش ۱۶۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق در جنوب شرقی ایران

  • کد خبر : 750629
  • ۰۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
افزایش ۱۶۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق در جنوب شرقی ایران
واحد بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی چابهار به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات با حضور رئیس بنیاد مستضعفان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، نیروگاه سیکل‌ترکیبی چابهار دارای دو واحد گازی ۱۵۷.۵ مگاواتی و چهار واحد گازی ۲۵ مگاواتی است که با افتتاح بخش بخار و اتصال این واحد به شبکه سراسری برق کشور، ظرفیت این نیروگاه به ۵۷۵ مگاوات افزایش یافت.

طبق اعلام شرکت تولید نیروی برق حرارتی، راندمان این نیروگاه با افزودن بخش بخار به ۴۵ درصد خواهد رسید و با بهره‌برداری از آن سالانه ۲۶۰ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد که ارزش آن معادل ۱۲۰ میلیون یورو خواهد بود.

اما سید پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در این خصوص گفت: با احداث و راه‌اندازی واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار، ضمن تبدیل این نیروگاه از حالت سیکل ساده به سیکل ترکیبی، راندمان این نیروگاه از ۳۵ درصد به ۵۱ درصد افزایش یافته و این واحد در طول یک‌سال ۳۰۰ میلیون لیتر گازوئیل در بخش تولید برق صرفه‌جویی می‌کند.

این پروژه با هزینه‌ای بالغ بر ۱۳۰ میلیون یورو با هدف بهبود پایداری شبکه برق و کاهش خاموشی در جنوب‌شرق کشور، ایجاد امکان استقرار صنایع انرژی‌بر در منطقه سواحل مکران و افزایش اشتغال در دوران ساخت و بهره‌برداری ساخته شده است.

به گفته فتاح، اگر قیمت هر لیتر گازوئیل را در پایین ترین حالت، نیم دلار در هر لیتر در منطقه درنظر بگیریم، با صادرات ۳۰۰ میلیون لیتر گازوئیل صرفه‌جویی شده، هزینه سرمایه گذاری این واحد در حدود ۲ سال بازمی‌گردد.

در دوران ساخت این واحد به طور متوسط ۳۵۰ نفر و در دوران بهره‌برداری از واحد بخار نیروگاه چابهار ۱۲۰ نفر مشغول به فعالیت خواهند بود.

محسن امیری، مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا در مراسم افتتاح این واحد نیروگاهی اظهار داشت: امروز که کشور ما در شدیدترین فشارهای اقتصادی تحت تحریم‌های ظالمانه غرب است، با نگاهی جهادی توانسته‌ایم یک به یک پروژه‌های بزرگ و مهمی را با توان متخصصان داخلی تکمیل کرده و به‌مدار بهره‌برداری وارد کنیم.

وی افزود: این واحد ۱۶۰ مگاواتی که توسط متخصصان ایرانی ساخته شده و در ابتدای تابستان وارد مدار شده است، کمک شایان توجهی به تأمین برق مورد نیاز مردم در بخش های خانگی و صنعتی خواهد داشت و نقش موثری در جلوگیری از بروز خاموشی‌ها و افزایش پایداری شبکه برق کشور دارد.

امیری یکی از چالش‌های مهم و سختی‌های بزرگ در راه توسعه این نیروگاه را فاصله بسیار زیاد چابهار از مرکز استان و دیگر نقاط کشور دانست و گفت: با وجود تمامی محدودیت‌ها و مشکلات، این واحد نیروگاهی در منطقه‌ای به بهره‌برداری رسیده که هم اشتغال‌زایی آن و هم تولید برق آن به محرومیت‌زدایی در این منطقه کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: این مهم در بخش توسعه نیروگاهی بنیاد مستضعفان در دستور کار بوده و هست که اقداماتی را اجرایی کنیم که کمک به محرومیت زدایی می‌کند و برای بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار هم از طریق آزمون سراسری، همه نیروهای بومی را جذب کردیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=750629

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.