• امروز : دوشنبه - ۹ بهمن - ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 29 January - 2024
2
خانه دسته‌بندی نشده

راندمان نیروگاه‌های حرارتی ایران به ۳۹ درصد رسید/ رکورد راندمان واحدهای تولید برق حرارتی شکسته شد

  • کد خبر : 730378
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
راندمان نیروگاه‌های حرارتی ایران به ۳۹ درصد رسید/ رکورد راندمان واحدهای تولید برق حرارتی شکسته شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ،"محسن طرزطلب" با اعلام این خبر افزود: راندمان نیروگاه‌های حرارتی ایران سال گذشته با رشد بیش از ۰٫۴ درصد از ۳۸٫۵۶ درصد به ۳۹ درصد افزایش یافته است؛ رقمی که بیشترین میزان افزایش سالانه راندمان نیروگاه‌های حرارتی ظرف هشت سال اخیر بوده و موجب کاهش مصرف ۸۴۶ میلیون […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ،"محسن طرزطلب" با اعلام این خبر افزود: راندمان نیروگاه‌های حرارتی ایران سال گذشته با رشد بیش از ۰٫۴ درصد از ۳۸٫۵۶ درصد به ۳۹ درصد افزایش یافته است؛ رقمی که بیشترین میزان افزایش سالانه راندمان نیروگاه‌های حرارتی ظرف هشت سال اخیر بوده و موجب کاهش مصرف ۸۴۶ میلیون مترمکعب/لیتر سوخت معادل در سال ۹۹ شده است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش ۰٫۴ درصدی راندمان نیروگاه‌ها بیش از یک درصد صرفه‌جویی سالانه سوخت مصرفی نیروگاه‌ها را به دنبال داشته است، تاکید کرد: صرفه‌جویی سالانه سوخت موجب ارزش افزوده و حفظ سرمایه ملی می‌شود، بر این اساس اقدامات منجر به افزایش راندمان با حمایت‌ها و مشوق‌های دیده شده در ضوابط، مقررات و قوانین بالادستی از مهمترین اهداف این شرکت است.

طرزطلب یکی از عوامل مهم دست‌یابی به راندمان یاد شده را اجرای کامل برنامه تعمیرات واحدهای نیروگاهی دانست و افزود: واحدها در طول بهره‌برداري بعضـاً دچار اشكالاتي می‌شوند که مي‌‌تواند بر راندمان آن‌هـا تاثيرگذار باشد که اين محدوديت‌ها در زمان اجراي برنامه تعميرات واحدها مرتفع شده و كاهش راندمان واحدها جبران می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی ادامه داد: بر همین اساس با بررسـي دقيق و تدوين استراتژي نظام نگهـداري و تعميرات واحدهاي نيروگاهي و همچنین انجام به‌مـوقع بازديدهاي دوره‌اي و برنامه تعميراتي اشكالات ایجاد شده در دوره بهره‌برداري از واحدهـا مرتفع شده و این اقدام علاوه بر رفع محدوديت‌هاي توليد، افزايش راندمـان واحدهـا را در پي دارد.

وی با اشاره به نقش احداث بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در دست‌یابی به راندمان ۳۹ درصدی، گفت: راندمان واحدهاي گازي بزرگ به‌طور متوسط ۳۱ درصد است كه با احداث واحد بخار متصل به آن‌ها و تكميل بلوك سيكل‌تركيبي، راندمان مجموعه به بيش از ۴۵ درصد افزايش مي‌يابد. در همین راستا سال گذشته در مجموع یک‌هزار و ۹۳۶ مگاوات بلوک سیکل‌ترکیبی به ظرفیت شبکه سراسری برق کشور اضافه شده است.

طرزطلب به اجراي برنامه ارتقای واحدهاي گازي V94.2 اشاره کرد و افزود: اجراي عمليات ارتقا بر روي این واحدهاي گازي همزمان با تعميرات اساسي واحدها، باعث افزايش ۱۰ مگاوات در توان توليدي و ۱/۰ درصد افزايش راندمان برای هر واحد شده است.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی تاکید کرد: افزایش بهره‌وری واحدهای نیروگاهی، کاهش میزان سوخت مصرفی و استفاده بهینه از سوخت تخصیص یافته به نیروگاه‌های حرارتی کشور از جمله مهم‌ترین مزایای افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی است.

طرزطلب با اشاره به برنامه‌های این شرکت به منظور افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور، گفت: جهت‌گیری به سمت نیروگاه‌های چرخه‌ ترکیبی با بازدهی بالا و آلایندگی کمتر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ساخت داخل تجهیزات این نوع نیروگاه‌ها، برنامه‌ریزی و اجـراي كامل برنامه تعميرات واحدهاي نيروگاهي و تبديل واحدهاي گازي سيكل باز به واحدهاي سيكل تركيبي از جمله برنامه‌های صنعت برق حرارتی برای ارتقای راندمان واحدهای تولید برق حرارتی است.

وی تاکید کرد: بازنشسته کردن واحدهای فرسوده و با راندمان پایین، ارتقـاي بهره‌وري در فعاليت‌ها و مشاركت بيشتر بخش خصوصي، استفـاده بيشتـر از تكنولوژي روز دنيـا و هماهنگي‌ و همكاري با شركت مديريت شبكه برق ايران در جهت آرايش بهينه توليد نیز از دیگر برنامه‌هایش است که مجموعه برق حرارتی برای افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور در دستور کار قرار داده است.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی در پایان تاکید کرد: بر اساس آخرین سند شورای عالی انرژی کشور مقدار راندمان نیروگاه‌های حرارتی در سال ۱۴۲۰ برابر با ۵۰ درصد هدف‌گذاری شده است که در تلاشیم با اجرا و تحقق برنامه‌های یاد شده به این مهم دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/پاون

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=730378

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.