• امروز : دوشنبه - ۹ بهمن - ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 29 January - 2024
4
خانه دسته‌بندی نشده

راهبرد حاکم بر سياست‌هاي اقتصادي کشور بر توسعه صادرات استوار است

  • کد خبر : 730081
  • ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
راهبرد حاکم بر سياست‌هاي اقتصادي کشور بر توسعه صادرات استوار است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، "رضا اردکانیان" به عنوان مسئول هماهنگي و انسجام‌بخشي بين دستگاهي اجراي موافقت‌نامه موقت تجارت آزاد با اتحاديه اقتصادي اوراسيا روز چهارشنبه در پیام ویدئویی به نشست ديپلماسي اقتصادي ايران و اوراسيا در اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: از اين‌رو، بهره‌گيري از ظرفيت و امکانات موافقت‌نامه‌ها و ترتيبات تجاري […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، "رضا اردکانیان" به عنوان مسئول هماهنگي و انسجام‌بخشي بين دستگاهي اجراي موافقت‌نامه موقت تجارت آزاد با اتحاديه اقتصادي اوراسيا روز چهارشنبه در پیام ویدئویی به نشست ديپلماسي اقتصادي ايران و اوراسيا در اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: از اين‌رو، بهره‌گيري از ظرفيت و امکانات موافقت‌نامه‌ها و ترتيبات تجاري منطقه‌اي براي حضور فعال در اقتصاد جهاني و در جهت تحقق راهبرد توسعه صادرات، امري ضروري و اجتناب ناپذير تلقي مي‌شود.
وی افزود: در اين ارتباط، چگونگي حضور فعال کشورمان در اتحاديه اقتصادي اوراسيا و پذيرش تعهدات مربوطه و انطباق آن با الزامات توسعه‌اي کشور، موضوعي است که باید به طور جد در دستور کار پيگيري متوليان امر قرار گيرد.

پيوستن به موافقت‌نامه‌هاي تجاري، شاخص حضور در بازارهاي جهاني
اردکانیان گفت: پيوستن به موافقت‌نامه‌هاي تجاري جديد و نيز اجراي کامل موافقت‌نامه‌هاي قبلي (اکوتا و دي هشت)، باید در اولويت سياست اقتصاد خارجي کشور قرار گيرد. زيرا پيوستن به موافقت‌نامه‌هاي تجاري، شاخص حضور در بازارهاي جهاني است و به قرار گرفتن کشورمان در تراز تجارت جهاني کمک مي‌کند.
وزیر نیرو اظهار داشت: به‌واقع، در چارچوب چنين تشکل‌هايي، موانع تجاري و تعرفه‌ها در سطح منطقه حذف و دسترسي به بازارهاي بزرگتر فراهم مي شود.
وی گفت: از سوي ديگر، پيچيدگي‌هاي حاکم بر نظام اقتصاد بين‌الملل، باعث شده که مسئله تجارت بين‌المللي، به امر پيچيده و کاملا تخصصي تبديل شود و قواعد و ضوابط سازمان جهاني تجارت و ساير موافقت‌نامه‌هاي تجاري نيز بر دامنه اين پيچيدگي افزوده است.
اردکانیان تاکید کرد: با چنين شرايطي، نيازمند روزآمدسازي ساختار و رويه‌ها هستيم. در واقع، برخي از موضوعات تحت پوشش و رويه هاي خاص مربوط به این موافقت‌نامه، لزوما با رويه هاي جاري و رايج کشور منطبق نبوده و يا اساسا فاقد سازو کارهاي اجرايي مناسب است.

پياده‌سازي و اجراي صحيح موافقت‌نامه تجارت آزاد، نيازمند ساختارهاي جديد ملي است
وی از جمله اين نارسائي‌ها، به موضوع قواعد مبداء و ضوابط احراز منشاء کالاها براي اعطاي ترجيحات تجاري اعم از تعرفه‌اي و غيرتعرفه‌اي اشاره کرد و افزود: بنابراين، براي پياده‌سازي و اجراي صحيح موافقت‌نامه تجارت آزاد، به ساختارهاي جديد در سطح ملي و در برخي زمينه‌ها به تهيه دستورالعمل‌هاي اجرايي متعدد و جداگانه‌اي توسط دستگاه‌هاي ذيربط در حوزه‌هاي مختلف تجاري کشور نیاز است.

تاکید بر نگاه جامع به موافقت‌نامه تجارت آزاد
اردکانیان تاکيد کرد: براي موفقيت و حصول نتيجه، باید به اين موافقت‌نامه به شکل جامع نگريسته و سازوکار لازم براي تحقق الزامات اجراي موفق موافقت نامه تجارت آزاد ايجاد و ترسيم شود.
وزیر نیرو همچنین گفت: با توجه به اهميت روز افزوني که مناسبات اقتصادي کشورمان با اتحاديه اقتصادي اوراسيا پيدا مي کند، برگزاري همايش‌هاي مشابه، مي‌تواند نقش موثري در آگاهي‌بخشي تجار و فعالان اقتصادي و دستگاه‌هاي دولتي، نسبت به تعهدات و امتيازات موافقت‌نامه ايفا و آن ها را به اهميت، شناخت و درک شرايط جديد ترغيب کند.
وی افزود: قطعا، با شناخت دقيق‌تر ساختار اقتصادي، تجاري و حقوقي اتحاديه اقتصادي اوراسيا و اهداف و اولويت‌هاي کشورهاي عضو آن، مي‌توان همکاري و پيوندهاي بيشتري را با اين اتحاديه، در چارچوب تامين منافع ملي جهت‌دهي کرد.
اردکانیان گفت: همچنين، آگاهي و شناخت نسبت به چالش‌هايي که در مسير همکاري با اتحاديه اقتصادي اوراسيا وجود دارد،  بسيار حائز اهميت است.
وی گفت: آگاهي نسبت به این چالش‌ها و تلاش برای رفع این‌ها، به کيفيت اجراي تصميمات تجاري در ارتباط با موافقت‌نامه تجارت آزاد کمک قابل توجهي خواهد کرد.
وی در عین حال اظهار داشت: امضاي موافقت‌نامه موقت تجارت آزاد ايران با اتحاديه اقتصادي اوراسيا، حرکتي کاملا هوشمندانه و هم‌جهت با روند کنوني اقتصاد جهاني بوده و با اهداف توسعه کشور منطبق و اقدامي در تقابل با سياست‌هاي تحريمي آمريکاست.
وزیر نیرو همچنین گفت: در اين ميان، اتاق بازرگاني و صنايع و معادن، به عنوان متولي بخش خصوصي نيز از اهميت و جايگاه ويژه اي در فرايند مذاکرات تجارت آزاد و اجراي موافقت نامه برخوردار است.
وی افزود: نقش موثر اتاق‌هاي بازرگاني در صدور گواهي‌هاي مبداء و مباحث فني مرتبط با آن بر کسي پوشيده نيست.
اردکانیان گفت: اطلاع رساني و آگاهي‌سازي فعالان بخش خصوصي نسبت به تعهدات و امتيازات موافقت‌نامه تجارت آزاد، ايجاد نهاد مشخصي که نقش رابط با دستگاه‌هاي متولي اجراي موافقت نامه را ایفا کند، ترغيب بنگاه‌هاي اقتصادي براي انجام مطالعات پژوهشي مرتبط با زيربخش خود و در چارچوب تعهدات و امتيازات موافقت‌نامه، ايجاد سازوکاري براي انعکاس مشکلات صادرکنندگان به بازار کشورهاي عضو به متوليان اجراي موافقت نامه و نيز آموزش و تربيت نيروي متخصص در ارتباط با موافقت‌نامه و اقداماتی دیگری از این قبیل، از ديگر تمهيدات ضروري است که باید توسط اتاق بازرگاني مورد مداقه قرار گيرد.

انتهای پیام/پاون

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=730081

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.