• امروز : دوشنبه - ۹ بهمن - ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 29 January - 2024
0
خانه دسته‌بندی نشده

ضرورت نوسازی نیروگاه‌های قدیمی برای افزایش بهره‌وری

  • کد خبر : 730346
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
ضرورت نوسازی نیروگاه‌های قدیمی برای افزایش بهره‌وری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ،"مسعود شیخ " افزود: نیروگاه بعثت در سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۴۷ راه‌اندازی شده، که  در آن زمان به دلیل میزان نیاز کشور به برق، در عمل جزو بزرگ‌ترین نیروگاه‌های کشور محسوب می‌شد، برای تامین برق تهران احداث شد. وی ادامه داد: این نیروگاه در ابتدا سه واحد ۸۲.۵ […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ،"مسعود شیخ " افزود: نیروگاه بعثت در سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۴۷ راه‌اندازی شده، که  در آن زمان به دلیل میزان نیاز کشور به برق، در عمل جزو بزرگ‌ترین نیروگاه‌های کشور محسوب می‌شد، برای تامین برق تهران احداث شد.

وی ادامه داد: این نیروگاه در ابتدا سه واحد ۸۲.۵ مگاواتی بخار داشته اما به‌تدریج دو واحد توربین گازی ۶۰ مگاوات و ۲۵ مگاوات هم به آن اضافه شد و ظرفیت آن افزایش یافت.

شیخ از خروج سه واحد توربین گازی قدیمی نیروگاه بعثت در طول سال‌های گذشته و انتقال آنها به جنوب کشور و استان یزد خبر داد و خاطرنشان ساخت:  به دلیل نیاز شبکه به برق تولیدی نیروگاه بعثت، در حال حاضر سه واحد بخار این نیروگاه با فعالیت بیش از ۳۰۰ نفر پرسنل در بخش‌های تولید، تعمیرات، اداری و پشتیبانی، فعال است.

مدیرعامل نیروگاه بعثت در باره عمر طولانی و لزوم نوسازی نیروگاه و افزایش بهره‌وری آن، خاطرنشان کرد: نباید این موضوع را از نظر دور داشت که مسئله راندمان پایین نیروگاه‌های قدیمی در غالب موارد با نوسازی حل نمی‌شود، چراکه بهره‌وری نیروگاه‌ها نمی‌تواند نسبت به رقمی که در طراحی اولیه پیش‌بینی ‌شده، تغییر چندانی داشته باشد.

وی ادامه داد: به همین دلیل وقتی بهره‌وری نیروگاه بعثت در همان طراحی اولیه ۳۴ درصد پیش‌بینی‌شده و امروز تا ۳۰ درصد کاهش ‌یافته، امکان بهبود این بهره‌وری در حد چند دهم درصد وجود دارد و بیش از رقم ۳۴ درصد اولیه نخواهد شد.
 
سهم بعثت از تامین برق پایتخت
وی به پایین بودن بهره‌وری توربین‌های گازی قدیمی اشاره و گفت: به طور معمول واحدهای بخار قدیمی هم بهره‌وری بهتری نسبت به توربین‌های گازی قدیمی دارند.

این مقام مسوول افزود: در حال حاضر بهره‌وری واحدهای بخار قدیمی‌تر بین ۲۶ تا ۳۰ درصد ارزیابی می‌شود که نیروگاه بعثت هم مشمول همین شرایط است. با اتکا به همین راندمان و ظرفیت، نیروگاه را در تمام طول پیک تابستان در مدار نگه داشتیم، چراکه خروج از شبکه به افت ولتاژ جنوب شهر تهران منجر می‌شد.
وی خاطرنشان کرد: ظرف هفته گذشته، یکی از واحدهای نیروگاه به دلایلی از مدار خارج شد و به ناگزیر در همان زمان در بخش‌هایی از تهران خاموشی اعمال شد.

شیخ گفت: این مسئله به‌درستی نشان می‌دهد که سهم نیروگاه بعثت در تامین برق غیرقابل‌ چشم‌پوشی و موثر است. به‌علاوه نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت این است که نیروگاه، دو پست بسیار حساس دارد و در عمل تغذیه پست‌های داخلی شهر تهران را عهده‌دار است.
 

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق بعثت بر لزوم افزایش راندمان نیروگاه‌های قدیمی با تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی تاکید کرد و گفت: تلاش ما برای افزایش راندمان با اتکا به تغییرات فنی سطحی نمی‌تواند تاثیر چندانی بر افزایش راندمان نیروگاه داشته باشد.

شیخ ادامه داد: به‌طورکلی وزارت نیرو باید به فکر نوسازی واحدهای قدیمی و تبدیل آنها به سیکل ترکیبی باشد.

شیخ خاطرنشان کرد: قرارداد نصب واحد جدید سیکل ترکیبی کلاس F پیشرفته توربین ملی در نیروگاه بعثت به‌تازگی بین شرکت مادر تخصصی برق حرارتی و شرکت مپنا طی مراسمی مبادله شده است.

وی پیک تابستان ۱۴۰۰ را به این دلیل که ممکن است با ایجاد گشایش اقتصادی و افزایش مصرف برق، همراه شود بسیار حساس دانست و خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۹، سال کم‌بارشی بود، به همین دلیل باید آمادگی حذف برق‌آبی‌ها در پیک تابستان را داشته باشیم. این مسئله وظیفه بسیار خطیری بر عهده نیروگاه‌های حرارتی خواهد گذاشت تا مانند سال‌های گذشته با تامین پیک تابستانی، اجازه وقوع خاموشی و هزینه‌های ناشی از آن را ندهند.
 
چرایی نوسازی نیروگاه‌ها
شیخ بر نوسازی نیروگاه‌های قدیمی به‌عنوان یک الزام غیرقابل‌چشم‌پوشی تاکید کرد و گفت: نوسازی نیروگاه‌های قدیمی برای افزایش راندمان یک انتخاب نیست، یک الزام اساسی است. به ‌عنوان‌ مثال در صورت تبدیل واحدهای گازی نیروگاه بعثت به سیکل ترکیبی، راندمان نیروگاه ما از ۳۰ به حدود ۶۰ درصد افزایش‌یافته و تقریبا دو برابر می‌شود. به همین دلیل عمده نیروگاه‌هایی که در حال احداث بوده یا در طول سال‌های اخیر راه‌اندازی شده‌اند، سیکل ترکیبی هستند، چراکه این دست از نیروگاه‌ها راندمان بالاتر و مصرف انرژی پایین‌تری دارند و با محیط‌زیست هم سازگارتر هستند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در حال حاضر توربین گاز ملی توسط شرکت مپنا و با اتکا به دانش فنی متخصصان داخلی در نیروگاه بعثت در حال نصب است که به افزایش راندمان نیروگاه منجر شده و تولید را از ۱۶۰ مگاوات به ۲۰۰ مگاوات می‌رساند. این توربین گازی به‌عنوان یک دستاورد ملی و به‌صورت پایلوت در نیروگاه بعثت نصب‌شده و پس ‌از آن به‌صورت گسترده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/ایرنا

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=730346

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.