• امروز : یکشنبه - ۸ بهمن - ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 28 January - 2024
6

محرابیان: برنامه ام برای برق بلندپروازانه است اما محقق می شود

  • کد خبر : 730813
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
محرابیان: برنامه ام برای برق بلندپروازانه است اما محقق می شود
وزیر نیرو گفت: برنامه ام برای برق بلندپروازانه است اما محقق می شود.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۸۳ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده در بخش تولید برق داریم اما مصرفی که بخش تقاضا از ما انتظار دارد بیشتر از ظرفیتی است که نصب کرده ایم.

وی افزود: به دلیل رشد پایین صنعت برق کشور در چندسال گذشته، در تابستان امسال با کسری نزدیک به ۱۵ هزار مگاوات در بخش تولید برق مواجه بودیم که یا به صورت محدودیت در بخش تولید برای صنایع و یا به صورت خاموشی برای بخش خانگی، مجبور به اعمال شدیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه “صنعت برق تابستان تلخی را پشت سرگذاشت”، گفت: جبران عقب ماندگی های ظرفیت سازی در بخش تولید برق نه به عنوان یک انتخاب، بلکه به عنوان یک ضرورت اجباری است و باید تمام ظرفیت ها و منابع کشور و بخش خصوصی را بسیج کنیم.

وی ادامه داد: موضوعی که در حال حاضر برای صنعت برق اهمیت دارد چگونگی برون رفت از این شرایط است؛برنامه‌ای که امروز وزارت نیرو در پی هماهنگی‌هایی که با مجلس شورای اسلامی و دولت تدوین کرده شامل دو شاخه توسعه صنعت و بهینه‌سازی مصرف انرژی و اصلاح بخش عرضه و مصرف صنعت برق است.

این عضو کابینه دولت تصریح کرد: برنامه‌ای که در موضوع توسعه صنعت برق تدوین شده در حوزه ایجاد نیروگاه سیکل ترکیبی، تکمیل نیروگاه‌های حرارتی و توجه به انرژی تجدیدپذیر به عنوان یکی از محورهای مهم در صنعت برای کشور است.

وی افزود: در موضوع مدیریت عرضه و تقاضا می‌بایست با سیاست‌گذاری و به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود در کشور به دنبال بهینه سازی مصرف انرژی باشیم.

وی ادامه داد: بهینه سازی از نظر ما مصرف حداکثری در بخش تولید و مصرف معقول در بخش خانگی خواهد بود؛ مصرف حداکثری در بخش صنایع به معنای در نظر گرفتن شدت انرژی و استاندارد سازی مصرف انرژی در این حوزه است؛ پس گام اول ما تعریف مصرف بهینه در بخش صنعت و استانداردسازی در این بخش است.

وزیر نیرو با بیان اینکه “همکاری بخش خصوصی برای وزارت نیرو بسیار حائز اهمیت است”، گفت: به معاونت بخش برق تأکید کرده ام که جلسات مستمری با فعالان بخش خصوصی صنعت برق به ویژه سندیکای صنعت برق داشته باشند و از نظرات بخش خصوصی برای اعتلای صنعت برق استفاده شود.

محرابیان در خصوص بهینه سازی مصرف در بخش خانگی اذعان داشت: سالهاست که می خواهیم با پند و اندرز مردم را به مصرف بهینه سوق دهیم که البته تأثیراتی هم داشته اما نسبت به ظرفیت های بهینه سازی اندک بوده است، وقتی خانواده ای می بیند که در صورت بهینه کردن مصرف برق، چیزی جز پند و اندرز بدست نمی آورد، انگیزه ای برای بهینه سازی مصرف ندارد؛ اما در صورتی که از کاهش مصرف، منفعتی نصیب خانواده شود، این رفته رفته به فرهنگ تبدیل خواهد شد.

وزیر نیرو برنامه افزایش ظرفیت در بخش برق در دولت سیزدهم را بلندپروازانه خواند و گفت: این برنامه بلندپروازانه را با تکیه بر ظرفیت های فنی و مهندسی کشور و همچنین ظرفیت های بخش خصوصی در کوتاه ترین زمان ممکن، محقق خواهیم کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=730813

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.