• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

وزیر نیرو: تمام ظرفیت‌های کشور را به کار گرفتیم تا مشکل آب همدان را سریعتر حل کنیم

  • کد خبر : 750758
  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳
وزیر نیرو: تمام ظرفیت‌های کشور را به کار گرفتیم تا مشکل آب همدان را سریعتر حل کنیم
وزیر نیرو گفت: امیدواریم با تکمیل طرح‌های موقت و طرح عظیم آبرسانی برای همیشه شاهد رفع مشکل آب در همدان باشیم که یک مشکل دیرینه است، من از صبوری مردم تشکر می‌کنم و مطمئن باشند تمام ظرفیت‌های کشور را به کار گرفتیم که ان شاءالله بتوانیم این مسأله را حل بکنیم.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در گفت‌وگو با اخبار سیما اظهار داشت: در شهریور سال گذشته ۳۰۰ شهر تنش آبی داشتند و برای رفع تنش ما برنامه ریزی کردیم. عمده مشکل تأمین و رفع تنش، موضوع زیرساخت‌ها و تکمیل سرمایه گذاری برای تأمین آب شرب پایدار این مناطق است.

وی افزود: در شهر همدان از سال‌ها پیش یعنی شاید ۱۷ ـ ۱۸ سال پیش، سال‌های ۸۴، ۸۵ پیش بینی شده بود یک طرح انتقال آب انجام بشود البته در مسیر هم پیش بینی شده که به شهرستان‌های خدابنده و بیجار تأمین آب بشود که این در برنامه هست. شروع کار ما حدوداً ۳۰ درصد این طرح پیشرفت داشت با شناسایی دقیقی که انجام شد این جزو طرح‌های ویژه و فوق ویژه ما قرار گرفت و با سرعت بسیار بسیار خوبی طرح را در واقع پیش بردیم البته به محض تأمین مالی از ماه‌های اول امسال اگر سرعت پیشرفت را مقایسه کنیم با سال‌های قبل واقعاً قابل مقایسه نیست.

وزیر نیرو افزود: این ابرپروژه ۱۴۵ کیلومتر در واقع خط انتقال بسیار عظیم، ایستگاه‌های پمپاژ، تصفیه خانه و در واقع پروژه بسیار عظیمی است، امروز ما در نطقه‌ای هستیم که تقریباً خطوط انتقال تکمیل شده، در حال نصب شیرآلات و نصب ایستگاه‌های پمپاژ هستیم که در هفته‌های آینده، ما شاهد افتتاح آن خواهیم بود البته برای رفع تنش آبی شهر همدان پیش بینی شده که به صورت موقت از منابع محلی تأمین آب بشود این کار را به سرعت انجام می‌دهیم و پیگیر هستیم.

وی اضافه کرد: در همدان امسال نسبت به سال‌های نرمال ۴۳ درصد کاهش بارش داشتیم و سد اکتابان تقریباً در شرایط بسیار بسیار کم آبی به سر می‌برد امیدواریم با تکمیل طرح‌های موقت و طرح عظیم آبرسانی برای همیشه شاهد رفع مشکل آب در همدان باشیم که یک مشکل دیرینه است، من از صبوری مردم تشکر می‌کنم از همکاری شان بسیار تشکر می‌کنم و مطمئن باشند تمام ظرفیت‌های کشور را به کار گرفتیم که ان شاءالله بتوانیم این مسأله را حل بکنیم.

محرابیان درباره آخرین وضعیت اجرای طرح غدیر استان خوزستان و زمان بهره برداری از این طرح گفت: طرح غدیر برای تأمین آب شرب و بهداشتی ۶۰ درصد مردم خوزستان پیش بینی شده البته برای نقاط دیگر استان خوزستان هم طرح‌های آبرسانی جداگانه داریم این طرح بزرگترین و پرظرفیت‌ترین طرح آبرسانی کشور است. ۱۰ متر مکعب در ثانیه به علاوه دو متر مکعب در ایستگاه دیگر یعنی جمعاً ۱۲ متر مکعب آب از بهترین منابع یعنی از منبع آب دز که جزو با کیفیت‌ترین آب‌های کشور هست مراحل ساختش تمام شده و هم اکنون در مرحله تست هستیم.

وی افزود: امروز می‌توانیم به طور کامل اعلام بکنیم که تمامی پمپاژ‌ها شروع شده و در حال تست هستیم و در روز‌های آینده ما شاهد افتتاح و تحویل آب در منازل مردم به طور کامل خواهیم بود.

وی افزود: موضوع تأمین آب، برای دولت یک اولویت است و آقای رئیس جمهور امروز دستور دادند در پی درخواست‌هایی که داشتیم برای تأمین مالی این پروژه‌ها که باید این پروژه‌ها تأمین مالی کامل بشود بتوانیم سر موعد این‌ها را در نقاط مختلف کشور راه اندازی کنیم، شما روز‌های قبل دیدید که ما فاز اول آبرسانی به استان قزوین که آب یک بود، افتتاح شد فردا آبرسانی به شهر بابل و بابلسر افتتاح می‌شود در هفته بعد ما آبرسانی به یزد را افتتاح می‌کنیم یک ابرپروژه بسیار عظیم است و همین طوری ما کاروان افتتاح هایمان هم در حوزه نیروگاه ها، هم در حوزه آبرسانی و طرح‌های عظیم ادامه دارد.

وزیر نیرو در مورد ۲۳۰ طرح اولویت داری که وزارت نیرو در دستور کار دارد و زمان به نتیجه رسیدن آنها به طور کامل، تصریح کرد: این ۲۳۰ طرح که جزو اولویت‌های اصلی ما است، در طی دوره دولت سیزدهم برنامه ریزی شده که همه تکمیل بشوند. اگر تأمین مالی این‌ها به موقع انجام شود ما قول می‌دهیم تمام این ۲۳۰ طرح را تمام بکنیم. با تکمیل این ۲۳۰ طرح تقریباً اغلب نقاط کشور مسأله آب آن‌ها حل می‌شود در نقاط شهری، البته برای روستا‌ها هم برنامه داریم.

وی درخصوص تعداد روستاهایی که در قالب طرح جهاد آبرسانی، آبرسانی شده اند و اینکه تا پایان امسال به چه تعدادی می‌رسد، گفت: در چارچوب قرارداد‌هایی که با گروه‌های جهادی، نهادها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پیمانکاران بخش خصوصی منعقد کردیم، ۱۰ هزار روستا را ما برنامه ریزی کردیم، طرحی هست در ۳۱ استان در همه شهرستان‌ها کار شروع شده تا امروز بیش از هزار و ۲۰۰ روستا عملیات آبرسانی اش تمام شده و سلسله وار این آبرسانی را ادامه خواهیم داد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تابستان سال گذشته و تابستان‌های سال‌های گذشته عمدتاً با خاموشی‌های بسیار جدی هم در بخش خانگی هم در بخش تولید و صنعت روبرو بودیم و مردم به شدت دچار مشکل و معضل بودند. با یک برنامه ریزی و اقدامات سریع برای رفع مشکلات حوزه برق از شروع دولت مردمی حضرت آیت الله رئیسی در حوزه‌های مختلف هم افزایش توان نیروگاهی به میزان ۶ هزار مگاوات که بخش عمده‌ای از این‌ها تا به امروز به بهره برداری رسیده، تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها و مدیریت مصرف، ما امروز در نقطه ای هستیم که مردم عزیزمان شاهد دستاورد‌های این حرکت بسیار جدی و جهادی در کشور هستند.

وی افزود: تقریباً در بخش خانگی هیچگونه خاموشی نداشتیم در بخش صنعت و تولید هم از ۶۳۰ هزار واحد صنعتی ۵۸۰ هزار واحد صنعتی کوچک و صنفی ـ صنعتی هیچگونه خاموشی نداشتند، واحد‌های مستقر در شهرک‌ها و مشابه آنها در حد ۱۲ ساعت در هفته در واقع معادل جمعه آنها ما محدودیت دادیم که این محدودیت را هم در ساعت‌های دیگر امکان جبران دادیم برای واحد‌های بزرگ صنعتی هم پیش بینی کرده بودیم که در واقع برق مورد نیاز این‌ها با مدیریت بار و انرژی حتی المقدور تأمین بشود.

وزیر نیرو گفت: اگر بخواهیم در صنایع بزرگ و انرژی بر مقایسه کنیم به گواهی انجمن بین المللی فولاد ۳۴ درصد، رشد تولید در تیرماه نسبت به تیرماه سال گذشته داریم، در سیمان، در آلومینیوم هم رشد‌های خیلی خوبی داریم و آرامش بازار مهمترین نشانگر وضعیت تأمین انرژی این واحدهاست؛ در حوزه اداری هم ما پیش بینی کردیم ۳۰ درصد صرفه جویی بشود این ۳۰ درصد صرفه جویی به طور کامل تأمین شد و شرایطی را برای مصرف بهتر بخش خانگی و بخش تولید فراهم کرد.

محرابیان افزود: برنامه ۳۵ هزار مگاوات افزایش توان تولید در دولت سیزدهم پیش بینی شده و ما این برنامه را محکم ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=750758

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.