• امروز : شنبه - ۷ بهمن - ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 27 January - 2024
2

یک اصل برزمین مانده در اساسنامه توانیر!

  • کد خبر : 18252
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
یک اصل برزمین مانده در اساسنامه توانیر!
در اساسنامه شرکت توانیر، یک اصل مهم بر زمین مانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، براساس ماده ۳ از فصل اول اساسنامه شرکت مادرتخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر)، مرکز اصلی شرکت تهران است و شرکت می تواند با رعایت قوانین و مقررات برای اجرای عملیات‌مقرر در این اساسنامه شعب یا نمایندگیهایی در داخل و یا خارج کشور با تصویب مجمع عمومی تاسیس نماید. (اینجا کلیک کنید)

با توجه به این ماده قانونی در اساسنامه مذکور، در عمل شرکت های برق منطقه ای نماینده توانیر در سایر شهرها و استان ها محسوب می شوند.
این درحالی است که براساس همین ماده قانونی، شرکت توانیر می تواند به منظور انجام فعالیت های تعریف شده رسمی خود، اقدام به تاسیس نمایندگی در خارج از کشور نماید، از سال ۱۳۸۱ تاکنون چنین کاری  انجام نشده و عملا این ماده قانونی در اساسنامه این شرکت برزمین مانده است.
در دنیای امروز شرکت های دولتی  به عنوان پیش قراول حضور شرکت های خصوصی کشورشان در بازارهای دیگر و یا زمینه اصلی جذب سرمایه گذار محسوب می شوند و از این رو به منظور تسهیل در انجام این فعالیت ها، اقدام به تاسیس نمایندگی هایی در سایر کشورها می کنند.
نمونه ای از این اقدام را می توان در فعالیت شرکت کپکو مشاهده کرد که نمایندگی هایی را در سایر کشورها و از جمله در ایران دایرکرده است.
شرکت کپکو در حقیقت نقش توانیر را در کره جنوبی ایفا می کند اما این نقش باعث نشده تا رویکرد بین المللی خود غافل شود.
با این رویکرد است که اکنون صنعت برق کره جنوبی توانایی  به روزرسانی خود و استفاده از دانش روز را پیدا کرده است.
اگرچه نمی توان به طور کامل شرایط دو کشور را باهمدیگر مقایسه کرد  اما به نظر می رسد که دست کم بتوان در کشورهایی که به لحاظ سیاسی با ایران مشکلی ندارند و روابط حسنه ای میانشان حکم فرماست، چنین نمایندگی هایی را ایجاد و از این طریق نسبت به گسترش روابط در حوزه صنعت برق اقدام کرد.

برپایه این گزارش،  دولت سال گذشته لایحه ای را به مجلس ارسال کرد که در صورت تصویب آن، دولت اجازه داشت تا اساسنامه این شرکت را اصلاح نماید.

این لایحه البته با مخالفت کمیسیون انرژی و در نهایت با مخالفت شورای نگهبان روبه رو شد.

در ماده واحده این لایحه آمده بود: به دولت اجازه داده می شود اساسنامه شرکت سهامی مدیریت، تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) را اصلاح نماید.

در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است: با توجه به تغییر و تحولات صورت گرفته و ادغام برخی وظایف و مسئولیت ها در وزارت نیرو و لزوم تجدیدنظر در تشکیلات تفصیلی و ماموریت های شرکت سهامی مدیریت، تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) متناسب با تحولات یادشده و نظر به ابهامات مربوط به صلاحیت هیات وزیران برای اصلاح اساسنامه شرکت یاد شده، این لایحه برای طی تشریفات قانونی تقدیم می شود.

برای مشاهده اساسنامه شرکت توانیر مصوب ۱۳۸۱ اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=18252

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.