• امروز : شنبه - ۷ بهمن - ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 27 January - 2024
2

احتمال زیاد وقوع سیلاب ناگهانی در ۴ حوضه آبریز

  • کد خبر : 750677
  • ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
احتمال زیاد وقوع سیلاب ناگهانی در ۴ حوضه آبریز
مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو از احتمال بالای وقوع سیل در چهار حوضه آبریز در این هفته خبر داد و جلسه اضطراری تخصصی ستاد فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب تشکیل شد.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، در روزهای اخیر با افزایش وقوع بارش‌های سیلابی، بروز سیلاب‌های ناگهانی را در نقاط مختلف کشور به‌ویژه استان‌های جنوبی شاهد بوده‌ایم. طبق اعلام مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، احتمال بروز سیلاب‌های ناگهانی، در روزهای باقی‌مانده از هفته جاری، در چهار حوضه آبریز کشور وجود دارد.

بر اساس اعلام مؤسسه تحقیقات آب، هفته جاری وقوع بارش‌ها عمدتاً برای مناطق واقع در نیمه جنوبی کشور تا محدوده رشته‌کوه‌های زاگرس و سواحل دریای خزر پیش‌بینی می‌شود به‌طوری‌که در حوضه‌های آبریز کویر ابرقوی سیرجان، کویر در انجیر، رودخانه‌های بلوچستان و کل مهران (به‌ویژه برای استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس) با ریسک وقوع سیلاب همراه خواهد بود.

همچنین با توجه ‌به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده برای هفته آینده، وقوع بارش‌های پراکنده برای مناطق واقع در نواحی شمالی کشور، محدوده رشته‌کوه‌های زاگرس و بخش‌هایی از جنوب کشور مورد انتظار است.

حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان این هفته بیشینه بارش ۱۵۰میلی‌متری و متوسط محدوده ۱۹میلی‌متری را دارد که بیشترین میزان بین حوضه‌های آبریز کشور است.

مقام دوم پربارش‌های این هفته مربوط به حوضه آبریز فلات مرکزی با بیشینه بارش ۱۵۰میلی‌متری و متوسط محدوده ۹میلی‌متری است.

وضعیت بارش در حوضه آبریز مرزی شرق هم بیشینه بارش ۱۴۶میلی‌متری و متوسط محدوده ۷میلی‌متری را شاهد است. بارش در حوضه آبریز دریای خزر هم بیشینه ۴۴میلی‌متری و متوسط محدوده بارش ۵میلی‌متری دارد.

در هفته جاری حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیشینه بارش ۶میلی‌متری با متوسط بارش یک میلی‌متر دارد و حوضه آبریز قره‌قوم هم بیشینه بارش ۵ میلی‌متر بدون متوسط بارش را داراست.

این هفته ۳۰ حوضه آبریز درجه‌ ۲ کشور و محدوده‌های ۹گانه مدیریت حوضه‌های آبریز به‌فراخور بارش دارند.

هفته منتهی به ۱۴ مردادماه باز هم بالاترین میزان بارش در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با بیشینه ۹۳ میلی‌متر و متوسط محدوده ۳میلی‌متری خواهد بود، همچنین مقام دوم پربارش‌ترین حوضه‌ آبریز اصلی در هفته منتهی به ۱۴ مردادماه متعلق به حوضه آبریز دریای خزر با بیشینه ۶۶ میلی‌متر خواهد بود که ۳ میلی‌متر هم متوسط محدوده خواهد داشت.

پس‌ازآن حوضه آبریز اصلی فلات مرکزی بیشینه بارش ۵۲میلی‌متری و متوسط محدوده یک‌میلی‌متری را خواهد داشت و حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم در هفته منتهی به ۱۴ مردادماه بیشینه بارش ۹میلی‌متری و متوسط محدوده یک‌میلی‌متری را به خود می‌بیند.

بر این اساس، حوضه قره‌قوم هم در هفته منتهی به ۱۴ مردادماه بیشینه ۷میلی‌متری و متوسط محدوده یک میلی‌متر را تجربه خواهد کرد.

حوضه آبریز مرزی شرق که در هفته منتهی به ۷ مردادماه ۱۴۶ میلی‌متر بارش داشت و در هفته منتهی به ۱۴ مردادماه کمترین میزان بارش با بیشینه بارش ۴ میلی‌متر بدون متوسط محدوده را تجربه خواهد کرد، با این احتساب از مجموع ۳۰ حوضه آبریز درجه‌ ۲ در ۴ حوضه قطره‌ای باران نخواهند داشت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=750677

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.