• امروز : پنج شنبه - ۵ بهمن - ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 25 January - 2024
0

آب شیرینی که بی‌هدف به دریای عمان می‌ریخت مهار شد

  • کد خبر : 751390
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳
آب شیرینی که بی‌هدف به دریای عمان می‌ریخت مهار شد
سد کهیر با اجرای تمهیدات لازم در مهار سیلاب، دوباره توانست از خسارت‌های احتمالی جلوگیری کرده و تهدید سیلاب را به فرصتی برای تأمین آب شرب سالم و بهداشتی برای مردم منطقه تبدیل کند.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، سال‌ها خشکسالی در استان سیستان و بلوچستان شرایط زندگی را بر مردم این سرزمین بسیار سخت کرده است. پنجاه درصد از جمعیت استان سیستان و بلوچستان  روستایی بوده و استمرار عدم دسترسی به آب می‌تواند روند تخلیه روستاها در این استان را سرعت بخشد. همواره حل مشکلات آبرسانی به خصوص آبرسانی به روستاهای استان سیستان و بلوچستان یکی از مهمترین دغدغه‌های وزارت نیرو بوده است. احداث و آبگیری سد کهیر در سال جاری باعث شد تا در پی بارش های اخیر، میزان ذخیره آب در این سد به حدود ۳۵ میلیون مترمکعب افزایش یابد.

این ذخیره آب در سرزمینی خشک و با کمبود شدید آب در حالی رخ داد که علی‌رغم بارش‌های شدید حادث شده، نه تنها هیچ خسارت ناشی از سیلاب رودخانه کهیر در پایین دست سد بواسطه وجود سد کهیر به بار نیامد که بیش از ۱۵ میلیون‌ مترمکعب آب شیرین نیز ذخیره‌سازی شد. سیلابی که تا پیش این، آب شیرین با ارزش را توام با خسارت و بدون استفاده مردم تشنه، راهی دریای عمان می‌کرد. ولی اکنون به برکت وجود سد کهیر، مردم این منطقه می‌توانند از وجود آب آشامیدنی سالم و با کیفیت برخوردار شوند.

سد کهیر با هدف اصلی تأمین آب شرب و کشاورزی روستاها و اراضی پایین دست و هم‌چنین تأمین آب منطقه مکران در اردیبهشت ماه امسال با حضور رئیس‌جمهور آبگیری شد. در حال حاضر ساخت شبکه آبرسانی و اجرای تصفیه‌خانه فیلتر شنی جهت انجام آبرسانی اضطراری به انجام رسیده و تاکنون حدود ۵۰ روستا با جمعیتی حدود ۴۰ هزار نفر از آب شرب با کیفیت این سد بهره‌مند شده‌اند.

این گزارش حاکی است هم اکنون عملیات جاده دسترسی و خاکبرداری محل تصفیه‌خانه دایمی و مخازن مورد نیاز در حال انجام است و در آینده‌ای نزدیک عملیات اجرایی این بخش نیز نهایی خواهد شد تا سالها رویای دسترسی به آب پایدار برای روستاهای پایین دست سد کهیر محقق شود.

سد کهیر با حجم مخزن ۳۴۳ میلیون مترمکعب، بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان و در ۹۰ کیلومتری غرب شهر چابهار و ۵ کیلومتری روستای کهیر در حال انجام مراحل پایانی ساخت است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=751390

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.