• امروز : یکشنبه - ۸ بهمن - ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 28 January - 2024
1

استان سمنان چشم‌انتظار تصمیم ملی برای تامین آب پایدار

  • کد خبر : 730802
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۹:۴۹
استان سمنان چشم‌انتظار تصمیم ملی برای تامین آب پایدار
آب مایه حیات و آبادانی است و با توجه به مزایا و ظرفیتهای استان سمنان در زمینه‌های مختلف مانند برخورداری از امکانات و زیرساخت‌های حمل ونقل ریلی، هوایی و جاده‌ای، موقعیت جغرافیایی، برخورداری از اراضی بدون معارض و ظرفیت‌های صنعتی و معدنی، ضرورت دارد در رفع مشکل کم‌آبی استان تسریع شود.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، آمار و اطلاعات نشان می‌دهد توسعه استان سمنان در گرو تامین آب است و نقش این استان در اقتصاد و اشتغالزایی کشور ضرورت تامین آب را دوچندان می‌کند و امید است با توجه ویژه حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی رئیس جمهوری اقدامات در زمینه رفع مشکل کم‌آبی استان تسریع شود تا همچنان استان سمنان بتواند در چرخش چرخ اقتصاد کشور نقش ایفا کند.

براساس آمار، میانگین اشتغالزایی در بخش صنعت کشور به ازای مصرف هریک لیتر آب ایجاد ۵۲ شغل است، اما در استان سمنان میانگین اشتغالزایی به ازای یک لیتر مصرف آب ۸۴ شغل است و همین آمار گویای نهایت صرفی‌جویی و مدیریت مصرف و نیاز مبرم به تامین آب در استان در بخش صنعت است.

به گفته کارشناسان بخش صنعت و معدن ۳۴ درصد از اشتغال استان سمنان و ۲۲ درصد از تولید ناخالص این استان را به خود اختصاص داده است و سرمایه‌گذاری در بخش صنعت استان سال ۹۹ بیش از ۱۹ هزار میلیارد ریال بود که برای سه هزار و ۶۱۸ نفر اشتغالزایی به همراه داشت.

آمار نشان می‌دهد استان سمنان با صرفه‌جویی و مدیریت مصرف به خوبی با کم آبی خو گرفته است و در صورت رفع مشکل کم‌آبی می‌تواند بیش از پیش در رفع چالش بیکاری در کشور نقش‌آفرینی کند.

استان سمنان به دلیل برخورداری از ذخایر معدنی متنوع با خلوص بالا، شمار واحدهای صنعتی، میراث فرهنگی و تاریخی، ظرفیت کشاورزی و موقعیت جغرافیایی، گلوگاه اقتصادی شرق کشور محسوب می‌شود که اکنون تداوم توسعه استان سمنان در گرو تامین آب است.

استان سمنان با برخورداری از ۲ هزار و ۱۶ کیلومتر راه در حوزه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، برخورداری از ۲ فرودگاه در شهرستان‌های سمنان و شاهرود و برخورداری از ایستگاه راه‌آهن فعال که روزانه بیش از  ۹۰ رام قطار باری و مسافری از خطوط ریلی استان عبور می کند، ظرفیتی است که با تلاش مسوولان برای رونق تولید ایجاد شده است و لازمه توجه نگاه تیزبین سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این استان به دلیل کاهش هزینه جابه‌جایی  محصولات اولیه و تولید، تامین آب است.

براساس گزارش‌ها در استان سمنان ۴۲ نوع ماده معدنی شناخته شده و بیش از ۶۲۶ معدن وجود دارد و سالانه بالغ بر ۲۲ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود که ذخیره قطعی معادن این استان حدود ۶۰۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن‌ها حدود یک میلیارد تن است، البته بر اساس شواهد زمین‌شناسی پیش‌بینی می‌شود ذخیره معدنی این استان بیش از ۲.۵ میلیارد تن باشد، این میزان ذخیره چشمگیر و در کشور کم نظیر و قابلیت سرمایه‌‎گذاری به وسیله بخش خصوصی دارد اما کم‌آبی سد راه بهره‌وری از این نعت‌های الهی است.

کاهش ۴۲ درصدی بارندگی در استان سمنان

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان گفت: ٩٣ درصد از بارش‌های فلات مرکزی در سال از جمله در این استان تبخیر می‌شود و این در حالی است که بارش ها در سال آبی جاری در استان سمنان ۴۲ درصد کاهش داشت.

ایرج حیدریان تاکید کرد: پدیده تغییر اقلیم و خشکسالی و آثار آن در استان سمنان ادامه‌دار است و از ۱۲۰ میلیمتر بارندگی سالانه در استان سمنان ۱۰۷میلیمتر تبخیر می شود و به طور کلی می توان گفت در اقلیم فلات مرکزی از جمله سمنان، ۹۳ درصد بارش ها تبخیر می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان خاطرنشان کرد: از یکهزار و ۱۸۲ میلیون‌متر مکعب مجموع آب زیرزمینی و سطحی، ۸۳ میلیون متر مکعب در بخش آشامیدنی استفاده می شود و میانگین پایین بارندگی و فقدان پراکنش مناسب زمانی و مکانی، محدودیت های کمی و کیفی و سایر موارد، از جمله چالش ها و محدودیت های استان در حوزه آبی است.
آمارها نشان می‌دهد میزان تولید آب در استان سمنان یک میلیارد  و ۱۸٢ میلیون مترمکعب است که ۸۰۰ هزار مترمکعب از آب‌های زیرزمینی و بقیه از آب‌های سطحی تامین می‌شود.

به گفته کارشناسان، برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی می‌تواند خسارت جبران‌ناپذیر از جمله فرونشست زمین را ایجاد کند و اکنون استان سمنان برای تامین آب از منبع آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کند و همین موضوع ضرورت تامین آب از طریق انتقال آب خزر و احداث سد فینسک را دوچندان می‌کند.

اجرای طرح انتقال آب خزر با جدیت پیگیری می‌شود

نماینده مردم سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح انتقال آب خزر به سمنان و احداث سد فینسک در دوره پیش روی مجلس و دولت به طور قطع اجرا می‌شود و در آن تردیدی نیست.

عباس گلرو شامگاه پنجشنبه گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه در دفتر نماینده مردم سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی،  خود را در مقابل آرا و اعتماد مردم روسفید دانست و گفت: در این مدت مانند دیده‌بان و ناظر، حامی حقوق مردم حوزه انتخابیه بودم.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از انرژی و توان خود را معطوف به حل مشکل کم‌آبی کرده‌ است افزود: تا سال ۱۴۰۱ ردیف بودجه اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان و در موازات آن سد فینسک ایجاد می‌شود.

نماینده مردم سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال آب توسط هر کدام از چهار نماینده استان سمنان به طور مجزا در حوزه خود از منابع مختلف و در سطح کلان از آب دریای خزر تامین می‌شود.

انتقال آب خزر به سمنان و فلات مرکزی در بودجه ۹۸ کشور با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی ردیف بودجه گرفت.

انتقال آب خزر به کویر مرکزی و سمنان از برنامه های دولت روحانی بود که تا پایان این دولت به مرحله عملیاتی نرسید.

با وجود کم‌آبی و مشکلات در مسیر توسعه صنعت استان سمنان به گفته معاون امور صنایع سازمان صمت استان، سرمایه گذاری ۱۳ هزارمیلیارد ریالی با اعطای پروانه بهره برداری واحدهای صنعتی استان فرصت اشتغال یکهزار و ۷۲۹ نفر را در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ فراهم کرد.

فرامرز محبوبی بیان کرد: در ۶ ماه نخست امسال،  ۱۰۳ واحدصنعتی استان با دریافت پروانه بهره‌برداری زمینه اشتغال این تعداد نفر را در استان فراهم کردند.

محبوبی تصریح کرد: طی بررسی های صورت گرفته از وضعیت بخش صنعت استان تاکنون یکهزار و ۷۶۲ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری ۸۸ هزارمیلیارد ریال زمینه اشتغال بیش از ۵۳ هزار نفر را در استان فراهم کرده اند.

حل مشکل کم‌آبی به عنوان چالش جدی توسعه سمنان نیازمند عزم ملی

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه کم‌آبی چالش جدی در توسعه این استان است گفت: اکنون اجازه فعالیت به صنایع‌ آب‌بر در استان سمنان داده نمی‌شود و از پذیرش چنین صنایعی ممانعت می‌شود.

علی‌اصغر جمعه‌ای ابراز داشت: استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی و داشتن زمین‌های بدون معارض با تامین منابع آبی ظرفیت خوبی برای ایفای نقش بیش از پیش در شکوفایی اقتصاد کشور و  اشتغالزایی دارد.

وی با اشاره به حداقل بارندگی و تبخیر بالا در استان سمنان گفت: طرح‌های آبخیزداری زمانی به رفع کم‌آبی کمک می‌کنند که بارندگی و بارش‌های فصلی وجود داشته باشد،اما میزان بارندگی استان سمنان در سال جاری بسیار ناچیز بوده است.

وی ادامه داد: داشتن زمین‌های بدون معارض و سهل‌الوصول بزرگترین مزیت در توسعه صنعتی و نقش ‍‌آفرینی در اقتصاد کشور به شمار می‌رود که چنین مزیتی قابل انتقال نیست و در همه‌ جای کشور وجود ندارد، اما استان سمنان برای استفاده از این ظرفیت نیازمند تامین آب است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: اکنون اگر تمام واحدهای تولیدی استان سمنان با ظرفیت اسمی خود فعالیت کنند با مشکل جدی کم‌آبی مواجه می شویم و ضروری است فکری جدی برای رفع مشکل کم‌آبی استان شود.

وی بیان کرد: انتقال آب از دریا در جهان مرسوم است و کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و حتی دریای خزر نیز از این روش برای تامین کم‌آبی استفاده می‌شود و انتقال آب خزر به سمنان نیز نیازمند عزم ملی و جسارت است.

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان تاکید کرد: رفع کم‌آبی در استان نیازمند فکر اساسی است و انتظار می‌رود برای دفع این چالش با اهتمام ویژه مسوولان اقدام اساسی انجام شود.
وی با اشاره به تشدید کم‌آبی در این استان گفت: برای جبران کم آبی سمنان باید به طور جدی از فعالیت صنایع آب‌بر جلوگیری شود.

وی ادامه داد: کم آبی استان سمنان سابقه دیرینه دارد اما تاکنون به طوری جدی و دقیق با آن مبارزه نشده است.

جمعه‌ای افزود: اکنون شدت کم‌آبی در استان سمنان بسیار تشدید شده است و بخش‌های مختلف به ویژه صنعت، معدن و کشاورزی باید تحت تاثیر این شرایط فعالیت خود را تغییر دهند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: اکنون باید برای تامین آب صنایع موجود تدابیر لازم از طریق آبخیزداری یا انتقال آب از منابع مورد تایید کارشناسان اندیشیده شود و جایی برای آغاز کار فعالیت صنایع آب‌بری مانند فولاد یا پتروشیمی نیست.

جمعه‌ای بیان کرد: بر اثر بی تدبیری، اکنون صنایع آب بری مانند فولاد در استان فعالیت دارد که در خشکسالی فعلی جایز نیست.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: تصمیم‌گیری در مورد فعالیتهای صنعت و کشاورزی باید بر اساس ظرفیت‌های هر سرزمین انجام شود و الگوی کشت و محصولات کشاورزی استان سمنان نیز باید بر اساس شرایط کنونی اصلاح شود.

محدودیت برای کشاورزی استان سمنان با محصولاتی ثروت‌آفرین

در کنار ظرفیت‌های معدنی و صنعتی می‌توان به قابلیت‌های استان سمنان در بخش کشاورزی و  دامپروری اشاره کرد که اکنون تداوم فعالیت کشاورزی استان سمنان به دلیل کم‌آبی در هاله‌ای از ابهام است.
یکی از محصولات ارزآور و دارای ارزش افزوده بالا که همیشه طرفداران خاص خود را دارد پسته است و استان سمنان به دلیل شرایط آب و هوایی یکی از قطب‌های تولید گردو و پسته کشور و جهان است ، به طوری که شهرستان دامغان استان سمنان با اسم پسته شناخته می‌شود.

گردو از دیگر محصولات کشاورزی و خشکبار ثروت آفرین است که شهمیرزاد از توابع شهرستان مهدیشهر در استان سمنان با گردو شناخته می‌شود و توسعه باغ‌های گردو می تواند به عنوان محصول و ابزاری برای رونق اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.

انار از دیگر محصولات کشاورزی است که با آب و هوای استان سمنان سازگاری دارد و از لحاظ عملکرد محصول در واحد سطح رتبه اول کشوری به استان سمنان اختصاص دارد و توسعه این باغ‌ها با توجه به تسهیلاتی که پرداخت می‌شود ارزش آفرین است، اما باز هم برای نقش آفرینی در تامین امنیت غذایی کشور استان سمنان نیازمند تامین آب است.

در کنار مزیت‌های استان سمنان برای توجه به شکوفایی بیش از پیش دربخش‌های مختلف مانند صنعت، کشاورزی و معدن، استان سمنان در زمینه تامین آب آشامیدنی نیز دچار مشکل است.

سالانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی، به عنوان منابع راهبردی ذخیره، استفاده می شود و این موضوع هشداری جدی است.

آب مایه حیات و آبادانی است و با توجه به مزایا و ظرفیت‎های استان سمنان در زمینه‌های مختلف مانند برخورداری از امکانات و زیرساخت‌های حمل ونقل ریلی، هوایی و جاده‌ای، موقعیت جغرافیایی، برخورداری از اراضی بدون معارض و ظرفیت‌های صنعتی و معدنی، ضرورت دارد در رفع مشکل کم‌آبی استان تسریع شود.

انتهای پیام/ ایرنا

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=730802

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.