• امروز : دوشنبه - ۹ بهمن - ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 29 January - 2024
3
خانه دسته‌بندی نشده

برداشتن گامی مهم در توسعه بخش انتقال و فوق توزیع برق

  • کد خبر : 730357
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲
برداشتن گامی مهم در توسعه بخش انتقال و فوق توزیع برق

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، محمدحسن متولی زاده، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر در روز بیست و ششم اسفندماه در آئین اختتامیه پویش هرهفته_الف_ب_ایران با اشاره به عرضه اوراق سلف برقی به منظور تأمین مالی بخش انتقال و فوق توزیع گفت: "برای اولین بار در تاریخ صنعت برق، اوراق سلف در بخش انتقال […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، محمدحسن متولی زاده، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر در روز بیست و ششم اسفندماه در آئین اختتامیه پویش هرهفته_الف_ب_ایران با اشاره به عرضه اوراق سلف برقی به منظور تأمین مالی بخش انتقال و فوق توزیع گفت: "برای اولین بار در تاریخ صنعت برق، اوراق سلف در بخش انتقال و فوق توزیع عرضه شد که مورد استقبال قرار گرفت."

اوراق سلف موازي استاندارد، ابزار تأمين مالي كوتاه مدتي است كه بر مبناي قرارداد سلف (آينده) منتشر مي‌شود و بر اساس آن عرضه كننده مقدار معيني از دارايي پايه را مطابق مشخصات قرارداد سلف استاندارد در ازاي بهاي نقد به فروش مي‌رساند تا در دوره تحويل به خريدار تسليم نمايد.

دارنده اوراق مي‌تواند معادل دارايي پايه خريداري شده را طي قرارداد سلف موازي استاندارد به فروش رساند، يا در سررسيد با شرايط از پيش تعيين شده تسويه نقدي كند و يا در دوره تحويل اقدام به دريافت فيزيكي دارايي کند.

با استفاده از این ابزار مالی و با استفاده از ظرفیت بند ط تبصره ۵ قانون بودجه کل کشور ، به منظور جبران کسری منابع مالی در بخش انتقال و فوق توزیع، مدیران صنعت برق کشور به ویژه در شرکت مادرتخصصی توانیر ماهها تلاش کردند تا در آخرین روزهای سال ۹۹ با هماهنگی بورس انرژی، موفق به عرضه ۱۵ هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد برق صادراتی شرکت برق منطقه ای گیلان در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد «سبرق ۰۲۱» شدند.

این عرضه که به گفته متولی زاده با اسقبال مواجه شد، نخستین مرتبه استفاده از این نوع ابزار مالی برای تأمین منابع مالی بخش انتقال و فوق توزیع کشور بود.

روح الله حسینی مقدم، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در خصوص این اوراق، با بیان اینکه در صورت خرید اوراق سلف موازی استاندارد برق صادراتی به صرف در عرضه اولیه، مجوز صادرات به کشور ترکیه برای خریدار صادر خواهد شد، گفت: دارایی پایه این اوراق، بسته برق صادراتی (انرژی الکتریکی) به کشور ترکیه معادل یک کیلووات در هر ساعت از «دوره مصرف» در «دوره تحویل»، در نظر گفته شده است.

وی هدف از این عرضه را تامین مالی طرح انتقال نیروی برق شانزده شرکت برق منطقه ای عنوان کرد و افزود: شرکت برق منطقه ای گیلان به نمایندگی از شرکت‌های برق منطقه ای، عرضه کننده این اوراق است.   اوراق مزبور سود بین دوره ای ندارد و در پایان دوره خریدار می‌تواند با توجه به قیمت اوراق در سررسید و بر اساس قیمت اختیار خرید یا فروش تبعی، نسبت به تحویل فیزیکی یا تسویه نقدی اقدام کند.

حسنی مقدم در مورد قیمت پایه هر قرارداد برق صادراتی در دوره عرضه اولیه نیز توضیح داد و با اشاره به اینکه نحوه قیمت دلاری برق صادراتی توسط شرکت توانیر تعیین می شود، گفت: قیمت خرید هر قرارداد معادل متوسط قیمت صادراتی برق در یک سال منتهی به یک ماه قبل از انتشار اوراق بوده که توسط شرکت توانیر محاسبه و به صورت رسمی به شرکت بورس انرژی اعلام خواهد شد. نرخ تسعیر ارز نیز بر اساس اسعار مورد معامله در بازار بین بانکی ارز تهران مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) در یک روز کاری قبل از روز محاسبه اعلام خواهد شد.

در واقع صنعت برق کشور که به موجب نامتوازن بودن و ناکارآمد بودن اقتصاد آن، در بخش توسعه به ویژه در حوزه مهم انتقال و فوق توزیع با عقب ماندگی های متعدد مواجه شده است، با استفاده از این ابزار مالی توانست برای نخستین بار، گام مهمی در تأمین منابع مالی بردارد که ابعاد نتایج این عرضه و واریز منابع مالی آن در صنعت برق، در سال ۱۴۰۰ بیشتر مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=730357

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.