• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

بررسی تأمین آب و برق تابستان با حضور معاون اول رئیس جمهور

  • کد خبر : 739753
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
بررسی تأمین آب و برق تابستان با حضور معاون اول رئیس جمهور
بررسی تأمین آب و برق تابستان موضوع محوری نشست شورای معاونان وزارت نیرو با معاون اول رئیس جمهور بود و در این نشست بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای کاهش مصرف و جبران کمبود برق تأکید شد.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، عصر دیروز نشست شورای معاونان وزارت نیرو با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در محل این وزارتخانه برگزار شد.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در این نشست با بیان اینکه “کالاهای وزارت نیرو، جزو زیرساخت‌ها بوده و یکی از ملزومات توسعه و گسترش اقتصاد کشور است”، گفت: وزارت نیرو دولت سیزدهم در شرایطی وارد کار شد که با ناترازی‌های مختلفی روبرو بود و امروز ما تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات انجام خواهیم داد.

وزیر نیرو با برشمردن افتخارات صنعت آب و برق از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون گفت: میزان پوشش برق در شهرها به صورت ۱۰۰ درصد و در روستا حدود ۹۹٫۷ درصد است.

به گفته وی، در موضوع توسعه نیروگاه‌ها، ابتدای انقلاب ظرفیت نیروگاه‌ها حدود ٧ هزار مگاوات بود که امروز به بیش از ۸۰ هزار مگاوات رسیده است.

محرابیان ادامه داد: در تجهیزات، خطوط انتقال، پست و غیره تقریبا مستقل بوده و جزو صادرکنندگان بنام هستیم.

وزیر نیرو با اشاره به سوابق کشور در موضوعات مرتبط با آب، گفت: سازه‌های آبی ۵ هزار ساله، هزاران قنات و غیره نمونه‌ای از سوابق و تخصص‌ها در کشور است، علاوه بر اینکه ایران جزو چند کشور سازنده سد در دنیا است.

محرابیان همچنین با اشاره به خدمات صادراتی وزارت نیرو، تاکید کرد: در موضوع صادرات خدمات فنی و مهندسی، بیش از ۵۰ درصد مربوط به خدمات صنعت آب و برق بوده که نشانگر تخصص بالای نیروی انسانی در کشور است.

* تاکید معاون اول رئیس جمهور بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای کاهش مصرف و جبران کمبود برق

محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور در نشست با معاونان و مدیران ارشد وزارت نیرو، تامین آب و برق را از مهم‌ترین و اساسی‌ترین خدمات برای مردم برشمرد و افزود: تمامی ابعاد زندگی مردم با آب و برق درگیر است و هیچ ساعتی از زندگی مردم نیست که متأثر از این خدمات نباشد.

مخبر با تأکید بر اینکه دولت برای تحقق اهداف وزارت نیرو تمامی حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم را از این دستگاه اجرایی انجام خواهدداد، اظهار امیدواری کرد: مجموعه وزارت نیرو بتواند فصل تابستان پیش‌رو را نیز به خوبی مدیریت کند تا شاهد خاموشی نباشیم.

معاون اول رییس جمهور گفت: وزارت نیرو دستگاهی خوشنام در جامعه است که امیدوارم بتواند با توسعه خدمات این جایگاه را استمرارو ارتقا بخشد.

مخبر با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرینی» اظهار کرد: وزارتنیرو می‌تواند به منظور جامه عمل پوشاندن به شعار سال جدید ضمن هماهنگی با وزارت صمت و کارخانه‌های تولید لوازم برقی،فراخوانی را برای همکاری و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان منتشر کند تا با استفاده از دانش و ظرفیت این شرکت‌ها گامی مهم درکاهش مصرف و جبران کمبود برق برداشته شود.

وی ادامه داد: همچنین وزارت نیرو می‌تواند با وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تغییر الگوی کشت همکاری مناسبی داشته باشد.

مخبر از وزیر نیرو خواست یک بسته پیشنهادی جامع برای رفع مسائل و توسعه خدمات صنعت آب و برق کشور با برنامه زمان بندی واعتبار مشخص تدوین و آن را به هیئت وزیران ارائه دهد تا با تصویب این بسته پیشنهادی، مسایل و موانع پیش روی صنعت آب و برق مرتفع شود.

معاون اول رییس جمهور  در ادامه به موضوع انتقال آب از دریا نیز اشاره و خاطرنشان کرد: ایران کشوری است که در شمال و جنوب آندریا واقع شده ولی در مرکز از مسئله خشکی رنج می‌برد، وزارت نیرو با پیگیری برنامه‌های انتقال آب از دریا می‌تواند یک یادگاریارزشمند در این دوره از خود برجای بگذارد.

مخبر افزود: اقتصاد دریامحور نیز یکی از زمینه‌های اشتغال آفرین و پردرآمد است که اگر به خوبی به آن پرداخته شود می‌تواند به ادارهکشور از محل درآمدهای اقتصاد دریامحور کمک کند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به وجود آب‌های ژرف در اعماق زمین،  افزود: این یک موهبت الهی است که در مناطق خشک و کویریکشورمان معمولاً آب ژرف وجود دارد و بسیار خوب است که در این خصوص توجه کافی صورت بگیرد.

در ادامه این جلسه وزیر نیرو، معاونان و مدیران ارشد وزارت نیرو گزارش‌هایی را در این حوزه ارائه کردند و به تشریح برخی چالش‌ها وپیشنهادات برای توسعه صنعت آب و برق کشور پرداختند.

* بهینه سازی مصرف توسط دانش‌بنیان‌ها؛ تأمین اعتبارات از سوی دولت

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در حاشیه جلسه شورای معاونان وزارت نیرو با حضور معاون اول رئیس جمهور، با اشاره به چالش‌های صنعت آب و برق گفت: در چندین بخش نیازمند حمایت دولت هستیم که با توجه به شناسایی و اولویت‌بندی طرح‌ها، با تصویب بودجه ۱۴۰۱ امیدواریم طرح‌هایی که برنامه‌ریزی کردیم به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

وزیر نیرو با تاکید بر پروژه‌های موجود در حوزه آب ادامه داد: تکمیل سامانه‌های آبی، آبرسانی شهر‌ی و روستایی که جزو برنامه‌ریزی‌های مهم بوده، باید اجرا شود.

وی با بیان اینکه در حوزه برق هم باید ظرفیت‌های تولید برق را به صورت چشمگیر افزایش دهیم، افزود: برنامه چهار ساله وزارت نیرو برای این بخش آغاز شده که برخی از طرح‌ها در حال احداث و برخی متوقف شده بود که به تازگی شروع شده که این جلسه برای تامین مالی و پشتیبانی از این طرح‌ها بسیار مفید بود. امیدواریم در دولت مصوباتی دریافت کنیم تا اجرای این طرح‌ها سرعت پیدا کند.

محرابیان با اشاره به شعار سال و لزوم تحقق این شعار خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان نکته دیگری است که در این جلسه به آن اشاره شد؛ باید بتوانیم با پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از این ظرفیت موجود در مدیریت آب و برق، برای بهینه سازی مصرف، گام موثری برداریم البته دولت نیز در زمینه برخورداری از اعتبارات اعلام آمادگی کرده است.

محرابیان در ادامه با اشاره به آمادگی وزارت نیرو برای تابستان، تصریح کرد: احداث ۶ هزار مگاوات نیروگاه تا پیش از تابستان امسال پیش‌بینی شده است. البته اگر نیروگاهی به موقع وارد مدار نشد، نیروگاه جایگزین در نظر گرفته شده و از این بابت نگرانی نداریم.

وزیر نیرو در پایان یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌های دقیقی که برای مدیریت مصرف و استفاده از ظرفیت‌هایی که امکان کاهش مصرف را در بخش خانگی به‌ویژه مشترکان پرمصرف شده، امیدواریم با همکاری مفید بخش خانگی و صنعتی بتوانیم با کمترین مشکلات برق را برای تابستان مدیریت کنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=739753

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.