• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
7

برق مشترکان بدمصرف در تابستان ۱۴۰۲ از راه دور قطع می‌شود

  • کد خبر : 750788
  • ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸
برق مشترکان بدمصرف در تابستان ۱۴۰۲ از راه دور قطع می‌شود
مدیرعامل شرکت توانیر از تجهیز مشترکان بدمصرف به کنتورهای هوشمند با قابلیت قطع از راه دور خبر داد و گفت: کمتر از دو درصد مشترکان برق کشور بسیار بدمصرف با صدور قبوض بالای ۱۵ میلیون تومانی هستند.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، آرش کردی، مدیرعامل شرکت توانیر در نشستی خبری اظهار داشت: امسال مردم بسیاری در مصرف برق، مدیریت مصرف را در دستور کار خود قرار دادند و در تابستان سال جاری همکاری بسیار خوبی از سوی مردم صورت گرفت.

وی افزود: ۱۰۰ درصد مناطق شهری و ۹۹٫۷ مناطق روستایی ایران از نعمت برق برخوردارند، در حالی که در دنیا به طور متوسط ۸۵ درصد جمعیت روستایی و ۹۷٫۲ درصد مناطق شهری از نعمت برق پایدار برخوردارند.

مدیرعامل شرکت توانیر تصریح کرد: کل تولیدکنندگان برق ۳۹ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان مطالبه از بخش دولتی دارند و علت آن ناترازی ناشی از قیمت گذاری برق است.

وی افزود: در دولت سیزدهم گام های موثری را به سمت قیمت نهایی برمی داریم البته به صورتی که تدریجی باشد و عدم فشار به اقشار آسیب پذیر مدنظر است.

وی افزود: دولت مابه التفاوت قیمت تکلیفی و نهایی را به عنوان بدهی خودش می پذیرد و به صورت های مختلف از جمله اوراق خزانه به تسویه این بدهی می پردازد.

کردی با بیان اینکه بانک ها هم از طلبکاران صنعت برق هستند، گفت: با اوراق سلف یا افزایش های تدریجی در قیمت های تکلیفی، تلاش می کنیم این بدهی ها را کاهش دهیم، البته دنبال عرضه برق در بورس هستیم که کارشناسان در حال نهایی سازی ساز و کار آن هستند.

وی ادامه داد: الان ۸۰ درصد مبادلات برق در بازار عمده فروشی است و چون بخش های مختلفی را در قیمت گذاری برق شاهد هستیم، باید برای بورس، از صنایع شروع کنیم.

وی افزود: تامین برق صنایع بالای ۲ مگاوات از ابتدای مهر وارد بورس خواهند شد.

مدیرعامل توانیر خاطر نشان کرد: قیمت تمام شده برق بدون سوخت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۰۷ تومان به ازای هر کیلووات ساعت بوده،در حالی که متوسط دریافتی از مشترکان ۱۴۷ تومان بوده است، یعنی کمتر از نصف قیمت تمام شده از مردم دریافت شده است.

کردی در خصوص بدهی بانکی توانیر گفت: این رقم حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان است که تلاش می کنیم از روش های مختلف، پرداخت آنرا انجام دهیم.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه نوع قیمت گذاری بدین صورت است که با مصرف بیش از الگو تعرفه ها به صورت پلکانی افزایش می یابد، گفت: صدور قبوض بالای ۱۵ میلیون تومانی زیر ۲ درصد است و ۷۵ تا ۸۵ درصد مشترکان رعایت الگوی مصرف را دارند.

وی ادامه داد: امسال خیلی از کشورها تعرفه پیک بحرانی را تعیین کردند که بعضا قیمت برق تا ۱۰ برابر افزایش می یافت تا مصرف برق خود را کنترل کنند.

کردی خاطر نشان کرد: پیرو بحران سوختی که در اروپا به وجود آمده، روش های مدیریت مصرف نیز به صورت های مختلف افزایش یافته است‌.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه اغلب مردم با صنعت برق همکاری دارند، گفت: از مجموع ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار قبض صادره، ۱۶ میلیون و ۷۰۰ قبض مشمول پاداش خوش مصرفی شدند که ۴۲ درصد مشترکان را شامل می شود.

وی افزود: در فصل گرم امسال، ۸۰۰ میلیارد تومان مجموع پاداش خوش مصرفی است که به مشترکان پرداخت شده است.

مدیرعامل توانیر تصریح کرد: امسال هیچ خاموشی برنامه ریزی شده ای در بخش خانگی در کشور نداشتیم.

وی افزود : برنامه داریم مشترکان پرمصرف به کنتورهایی مجهز شوند که از راه دور در صورت رشد بی رویه مصرف، برق آنها قطع خواهد شد، این کنتورها در حال نصب و راه اندازی برای بد مصرف ها هستند و تا تابستان ۱۴۰۲، یک میلیون و یکصد هزار کنتور از برنامه نصب ۲ میلیون کنتور هوشمند انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه “برنامه ریزی شده تا پایان دولت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع احداث شود”، گفت: پیش بینی شده تا تابستان ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید توسط صنایع به مدار بهره‌برداری وارد شود که این مقدار نیروگاه، مخصوص خود صنایع برای تامین برق خواهند بود‌.

وی افزود: حداقل به صورت خوش‌بینانه ۴۵ تا ۵۰ درصد شدت مصرف انرژی در صنایع ما بالاتر از دیگر نقاط دنیاست و با توجه به اینکه صنایع کشور ۳۶ درصد از انرژی را مصرف می‌کنند، در صورت نوسازی صنایع و به‌سازی آنها در بخش مصرف انرژی، می‌توانیم تا ۱۰ هزارمگاوات از مصرف برق صنایع کاهش دهیم.

وی افزود: ناترازی برق در سال گذشته حدود ۱۵ هزار مگاوات بود، این رقم امسال حدود ۳۱درصد کاهش پیدا کرد و به حدود ۱۰ هزار مگاوات رسید، البته این میزان ناترازی هم به صورت هوشمندانه مدیریت شد.

کردی با بیان اینکه از برنامه افزایش ۶۰۰۰ مگاواتی که وزیر نیرو قول داده بود، تا امروز حدود ۴۸۰۰ مگاوات به مدار بهره برداری آمده، گفت: تا پایان شهریور ماه قطعا این رقم به ۵۸۰۰ مگاوات می‌رسد و برنامه افزایش ۶۰۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید، در نیمه سال محقق خواهد شد‌.

وی افزود: تولیدات رمزارز نسبت به سال گذشته کاهش نیافته اما با ادامه دار شدن کشف و ضبط تولیدات غیرمجاز رمزارز، تولیدکنندگان غیرمجاز نسبت به گذشته پراکنده و گسترده شده اند.

وی افزود: برآورد کارشناسان این است که حدود ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ مگاوات از مصرف برق پیک، برای تولیدکنندگان غیرمجاز رمزارز بوده است و اعتقاد داریم با هوشمندسازی کنتورها، جلوی مصارف غیرمجاز از جمله تولیدات غیرمجاز رمزارز تا حد زیادی گرفته می‌شود‌.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان قانونی رمزارز در دوره اوج بار، هیچ فشاری به شبکه نمی‌آورند به صورت کامل همکاری با شبکه برق دارند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=750788

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.