• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

تحقق کمتر از ۲درصدی برنامه توسعه تجدیدپذیرها

  • کد خبر : 751362
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
تحقق کمتر از ۲درصدی برنامه توسعه تجدیدپذیرها
درحالی که وزیر نیرو از برنامه توسعه 10 هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دولت سیزدهم خبر داده بود، با وجود گذشت نیمی از عمر دولت، کمتر از 2درصد این برنامه محقق شده است.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، ظرفیت اسمی تولید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر با پایان دولت دوازدهم حتی به ۱۰۰۰ مگاوات هم نرسید و کارنامه دولت دوازدهم در بخش توسعه تجدیدپذیرها، نمره مردودی گرفت. قرار بود با شروع به کار دولت سیزدهم، شاهد جهش در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر باشیم و وزیر نیرو از برنامه توسعه ۱۰ هزار مگاواتی در بخش تجدیدپذیرها خبر داد؛ اما تا امروز که نیمی از عمر دولت سیزدهم گذشته، روند کند توسعه تجدیدپذیرها همچنان ادامه دارد.

ظرفیت اسمی تولید برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر در پایان تیرماه سال جاری به ۱۰۸۱ مگاوات رسید که نسبت به ظرفیت ۹۰۳ مگاواتی در پایان تیرماه ۱۴۰۰، تنها ۱۷۸ مگاوات افزایش داشته است.

به‌مدار بهره‌برداری آمدن ۱۷۸ مگاوات ظرفیت جدید در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دو سال ابتدایی عمر دولت نسبت به برنامه افزایش ۱۰ هزار مگاواتی این ظرفیت، نشان‌دهنده تحقق کمتر از ۲درصدی برنامه وزارت نیرو در بخش توسعه تجدیدپذیرها تا امروز است.

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو، خردادماه ۱۴۰۱ در این خصوص گفته بود: “در حوزه تجدیدپذیرها برنامه توسعه ۱۰‌ هزار مگاواتی بود که از شهریورماه سال گذشته تا شهریورماه سال جاری ۶۰۰ مگاوات به بهره‌برداری خواهد رسید، البته این یک اقدام کوتاه مدت است و ما با استفاده از ظرفیت قانون رفع موانع تولید از شورای اقتصاد مجوز گرفتیم تا برای ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی فراخوان برگزار کنیم، از سوی دیگر طی سه ماه آتی ساخت این ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی آغاز خواهد شد.”

این ظرفیت ۶۰۰ مگاواتی که به گفته وزیر نیرو قرار بود تا شهریور ۱۴۰۱ به مدار بهره برداری وارد شود، تا شهریور ۱۴۰۲ نیز وارد مدار نشده و مشخص نیست چرا در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر، برنامه‌های وزارت نیرو انقدر به تأخیر افتاده است.

همچنین پیش بینی شده بود برای پیک تابستان ۱۴۰۲، بالغ بر ۸۵۰ مگاوات ظرفیت جدید در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر وارد مدار شود و در تأمین برق تابستان نقش آفرینی کند که عدم تحقق این برنامه، بار بیشتری بر نیروگاه‌های حرارتی برای تأمین برق تابستان گذاشت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=751362

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.