• امروز : شنبه - ۷ بهمن - ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 27 January - 2024
2

تکمیل موفقیت‌آمیز آبگیری آزمایشی در سد چمشیر

  • کد خبر : 751078
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲
تکمیل موفقیت‌آمیز آبگیری آزمایشی در سد چمشیر
پس از انجام یک دوره آبگیری آزمایشی در سد چمشیر که تا روز دوشنبه ۲۲ اسفندماه ادامه داشت، تراز آب ذخیره شده در سد به ۵۸۳ سانتی متر رسید. همچنین بررسی‌ها نشان داد میزان EC آب مخزن پس از آبگیری آزمایشی به شکل چشمگیری کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، طبق اعلام رسمی وزارت نیرو، پس از یک دوره آبگیری کنترل شده و موفق در سد چمشیر در حال حاضر حجمی معادل ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب در مخزن سد ذخیره شده است.

محمود محضرنیا، مجری سد و نیروگاه سد چمشیر در رابطه با آخرین وضعیت سد گفت: از دی ماه و با صلاحدید کمیته آبگیری وزارت نیرو و همینطور تیم‌های نظارتی سازمان بازرسی کل کشور آبگیری کنترل شده که شامل پلاک کردن تونل انحراف، تست دریچه‌های تخلیه کننده و کنترل و تنظیم میزان رها سازی آب بود، با موفقیت انجام شد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون آبگیری سد وارد مرحله بعد شده است، بیان کرد: در این مرحله امکان ذخیره سازی آب تا ارتفاع  نرمال سد همراه با پایش و کنترل لحظه‌ای خواهد بود. البته لازم به ذکر است که با توجه به تمهیداتی که در این طرح برای کنترل کیفیت با ایجاد چند مجرا در بدنه سد پیش‌بینی شده این امکان را به طرح خواهد داد که در هر زمان نسبت به تنظیم آب داخل مخزن یا تخلیه آن اقدام شود.

محضرنیا در مورد نتیجه مرحله آزمایشی آبگیری روی کیفیت آب رودخانه زهره اضافه کرد: هم اینک میزان EC آب در مخزن سد نزدیک به ۱۲۰۰ است که عدد مطلوبی است، در حالی که سابق بر این، در شرایط نبود سد در این ایام میزان EC آب از ۱۸۰۰ نیز فراتر می‌رفت.

مجری سد چمشیر ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر تراز سد به ۵۸۳ سانتی‌متر رسیده است، ادامه داد: با وارد شدن به مرحله جدید آبگیری طرح و ذخیره مناسب آب، این نوید را به کشاورزان پایین دست مخصوصا کشاورزان عزیز دشت‌های زیدون و هندیجان می‌توان داد که در تابستان و پاییز که با آب بسیار اندک و در عین حال بی کیفیت روبرو بودند، از سد چمشیر آب مناسبی را چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی دریافت خواهند کرد.

محضرنیا همچنین از حضور احتمالی رئیس جمهور و سایر مقامات ارشد اجرایی کشور برای افتتاح نیروگاه این سد در اردیبهشت سال آینده خبر داد و در این باره افزود: نیروگاه سد چمشیر قادر است سالانه ۴۸۰ گیگاوات ساعت انرژی برق‌آبی تولید کند.

گفتنی است، هدف از احداث سد چمشیر ذخیره ۲٫۳ میلیارد متر مکعب آب رودخانه زهره به منظور بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌ها و تولید برق بوده است که پیش‌بینی می‌شود نقش موثری در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حاشیه سد داشته باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=751078

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.