• امروز : پنج شنبه - ۵ بهمن - ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 25 January - 2024
7

دلیل افزایش آمار هدررفت آب اعلام شد

  • کد خبر : 739764
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
دلیل افزایش آمار هدررفت آب اعلام شد
شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در واکنش به انتشار گزارشی در نیرو نیوز، دلیل افزایش آمار آب بدون درآمد و رسیدن این رقم به 30 درصد را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز، آب بدون درآمد بطور کلی به آبی اتلاق می شود که توسط شرکت آب و فاضلاب یا تامین کننده تامین شده و از شبکه خارج شود ولی هیچ گونه درآمدی برای شرکت تامین کننده آن آب نداشته و مبلغ معادل تامین آن توسط تامین کننده دریافت نمی شود.

آب بدون درآمد یا (NRW (Non-Revenue Water مبحث وسیعی است که کتاب ها و مقالات بسیاری درباره آن نوشته شده و کاهش میزان آب بدون درآمد در تمام کشورهای جهان بعنوان یکی از مهمترین برنامه های آنها در دست انجام است. آب بدون درآمد شامل هدررفت واقعی و هدررفت ظاهری می شود که هدررفت واقعی شامل نشتی آب از شبکه و هدررفت ظاهری شامل مصارف غیرمجاز، اشکال در دستگاه‌های اندازه‌گیری و … می شود.

روز گذشته سید علی سیدزاده، مدیر کل روابط عمومی و دفتر ارتباط با مشترکان شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران در مصاحبه‌ای با خبرگزاری صدا و سیما از رسیدن آمار آب بدون درآمد ایران به ۳۰ درصد خبر داد و این مصاحبه، محور گزارشی شد که در نیرو نیوز با عنوان “آماری عجیب از افزایش ۵ درصدی هدررفت آب شرب/ نوسازی انشعابات و نشت‌یابی خطوط لوله آب متوقف شد؟” منتشر شد.

پیرو انتشار این گزارش و طرح سوال از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، این شرکت توضیحاتی به نیرو نیوز ارسال کرده که این توضیحات بدین شرح است:

“پیرو خبر درج شده در سایت نیرو نیوز در زمینه افزایش آب بدون درآمد به میزان ۵ درصد از سال ۹۷ به اطلاع می رساند از سال ۹۷ تاکنون درصد آب بدون درآمد کشور افزایشی نبوده است. تا قبل از یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی درصد آب بدون درآمد به صورت تفکیکی شهری و روستایی اعلام شده است. این درحالیست که با یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی در سال ۹۹ حجم آب بدون درآمد روستایی نیز به آمار کشوری اضافه شده است. با توجه به اینکه شبکه های آب روستایی قدیمی بوده و میزان فرسودگی آن بالا است درصد کل آب بدون درآمد تجمیعی شامل ۲ شبکه شهری و روستایی به عدد ۳۰ درصد رسیده است.

یادآوری می گردد در بخش شهری طی سال های گذشته و بر اساس اقدامات متعدد انجام شده از قبیل اصلاح و بازسازی شبکه های فرسوده، نشت یابی و رفت نشت، مدیریت فشار، رفع نشت و سرریز مخازن، تعویض کنتور های خراب مشترکین در سطح شرکت های آب و فاضلاب، همواره روند آب بدون درآمد کاهشی بوده و میزان آن از عدد ۳۵ درصد در سال ۱۳۷۶ به عدد ۲۵ درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده است.”

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=739764

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 4
  1. به نظرم دلیل شرکت آبفا برای افزایش آمار آب بدون درآمد منطقی نیست چرا که در سالهای قبل از یکپارچه شدن آبفای شهری و روستایی هم عنوان می شد که متوسط آب بدون درآمد کشور به حدود ۲۵ درصد رسیده !!!

  2. هنوز هم هستند روستاهایی که تحت نظارت آبفا نیستند و وضعیت بهداشت آب و هدررفت آب در این روستاها کنترل شده نیست

  3. اگر از این ۳۰ درصد، ۱۵ درصد هم هدررفت واقعی باشد رقم بالایی است، سالانه ۶ میلیارد مترمکعب آب برای شرب مصرف می‌شود، یعنی سالی ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب شرب در شبکه هدر می رود؟!

  4. هدررفت آب یه ویژه در کنار خیابان ها و جاهایی که ابیاری فضای سبز و ابگیری تانکرهای آب می شود خیلی زیاد است

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.