• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
9

دومین واحد بخار نیروگاه فردوسی به بهره‌برداری رسید

  • کد خبر : 750823
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۳
دومین واحد بخار نیروگاه فردوسی به بهره‌برداری رسید
دومین واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی نیروگاه سیکل‌ترکیبی فردوسی با سرمایه‌گذاری چهار هزار میلیارد تومانی گروه مپنا به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، فریبرز موتمنی، مدیرعامل نیروگاه فردوسی مپنا با بیان این مطلب، افزود: نیروگاه هزار و ۴۳۴ مگاواتی فردوسی دارای ۶ واحد گاز و سه واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی است که عملیات ساخت واحدهای بخار این نیروگاه در قالب طرح‌های بیع‌متقابل در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ماموریت اصلی طرح‌های بیع‌متقابل ساخت بخش بخار نیروگاه‌ سیکل‌ترکیبی از محل منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت است و در همین راستا ساخت بخش بخار نیروگاه فردوسی طی قرارداد بیع متقابل با شرکت تولید برق توس مپنا منعقد شده است و مکانیزم بازگشت سرمایه آن از محل صرفه‌جویی سوخت خواهد بود.

موتمنی اضافه کرد: در نیروگاه‌های گازی، حرارت واحدها از اگزوز بخش گاز با درجه حرارتی بین ۵۴۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد به محیط بیرونی خارج می‌شود که علاوه بر هدر رفت انرژی، باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود اما در این طرح با استفاده از حرارت خروجی اگزوز واحدهای گازی و هدایت آن به تجهیزات بخش بخار، انرژی الکتریکی تولید می‌شود که این میزان انرژی تولیدی در هر واحد بخار سالانه معادل ۲۵۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی سوخت به همراه دارد.

مدیرعامل نیروگاه سیکل‌ترکیبی فردوسی با تاکید بر اینکه ساخت سه واحد بخار نیروگاه فردوسی مانع از انتشار ۲.۴ میلیون تن دی‌اکسیدکرین در سال می‌شود، اضافه کرد: افزایش تولید و پاسخگویی به رشد فزاینده بار در شمال‌شرق کشور به میزان ۴۸۰ مگاوات، بالا بردن راندمان نیروگاه و افزایش آن به ۵۰ درصد و همچنین کاهش آلایندگی زیست‌محیطی از جمله اهداف اجرای این پروژه است.

وی حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای ساخت واحدهای بخار این نیروگاه را حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برشمرد و افزود: در مدت زمان ساخت واحدهای این پروژه یک‌هزار نفر به صورت مستقیم و در دوران بهره‌برداری ۲۰۰ نفر مشغول به فعالیت هستند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=750823

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 5انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.