• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
8

رئیس سازمان هواشناسی: استراتژی‌ تأمین آب کشور باید اصلاح شود

  • کد خبر : 750836
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
رئیس سازمان هواشناسی: استراتژی‌ تأمین آب کشور باید اصلاح شود
رئیس سازمان هواشناسی با بیان "تغییر اقلیم پیش‌بینی‌ها را دچار خطا می‌کند" گفت: استراتژی‌ تأمین آب کشور باید اصلاح شود تا بتوان آب شیرین بارش‌ها را جمع‌آوری و ذخیره کرد.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، سحر تاجبخش درباره عوامل انسانی و طبیعی بارش‌های سیل‌آسا در فصول گرم سال، اظهار کرد: ۱۱ عامل در رخداد سیلاب دخالت دارد که یکی از آن‌ها مقدار بارش است و پیش‌بینی آن در اختیار مراکز هواشناسی قرار دارد.

وی با بیان این‌که البته مسئله تغییر اقلیم می‌تواند پیش‌بینی‌ها را دچار خطا کند، ادامه داد: اگر پیش‌بینی‌ها غلط باشد، باید سناریوهای مختلفی در کشور داشته باشیم تا از این بارش‌ها به‌عنوان منابع آب، بهره‌برداری و از ایجاد خسارات و تلفات آن جلوگیری کنیم. باران یک منبع آب شیرین برای کشورها محسوب می‌شود به‌شرطی که هر کشوری بتواند به‌عنوان کاربر، بخش زیادی از این آب شیرین را جمع‌آوری و ذخیره کند و به منابع زیرزمینی خود منتقل کند.

وی افزود:‌ تحقق این موضوع یعنی ذخیره کردن آب حاصل از باران نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در کشور است که هم از جاری شدن سیلاب‌ به مناطق شهری، روستایی، جاده‌ها و… جلوگیری شود و هم بخشی از آب زیرزمینی کشور تأمین شود، در غیر این صورت بخش زیادی از این آب‌ها یا تبخیر می‌شود یا در مناطق جنوبی، راهی دریاهای شور می‌شود و دیگر قابل بهره‌برداری نیست.

رئیس سازمان هواشناسی اضافه کرد: اگر بتوانیم از این بارش‌ها به‌درستی بهره‌برداری کنیم، می‌تواند در بخش‌های آب شرب، تأمین‌کننده آب زیرزمینی، و منابع آب در حوزه کشاورزی و صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

تاجبخش درباره سیلاب امامزاده داود و خسارات ناشی از آن یادآور شد: پیش از این نیز در سیل‌های شیراز، گلستان و لرستان شاهد خسارات زیاد سیلاب‌ها بودیم که به‌دلیل نبود زیرساخت‌های کشور، ظرفیت ذخیره‌سازی این آب‌ها بیشتر از محدوده ظرفیت پشت سدها وجود نداشت به همین دلیل، آب‌ها علاوه بر بستر خود به مناطق مسکونی، کشاورزی و غیره هم نفوذ کردند و خسارت زیادی را ایجاد کردند.

وی افزود: بسیاری از قوانین ساخت‌وساز برای احداث در بستر رودخانه‌ها رعایت نمی‌شود و به‌نظر می‌رسد نظارت کافی هم بر این ساخت‌وسازها وجود ندارد، از طرفی حریم رودخانه‌ها به‌صورت مرتب لایروبی نمی‌شود.

تاجبخش علت دیگر خروج سیلاب‌ از بستر رودخانه‌ها را تغییر کاربری اراضی اعلام کرد و گفت: احداث جاده یا ساختمان در مسیر رودخانه و بستن مسیر باعث می‌شود آب از مسیر دیگری حرکت کند و به همان جاده و ساختمان خسارت وارد شود.

وی اضافه کرد: حتی اگر پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی هم دچار خطا شود، باید ظرفیت‌هایی در کشور وجود داشته باشد که آبها در مسیر خودشان حرکت کنند و این خسارات به حداقل برسد چرا که با پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در نهایت می‌توان مناطق را تخلیه کرد ولی نمی‌توان جلوی جریان آب را گرفت و آن را ذخیره کرد.

رئیس سازمان هواشناسی توضیح داد:‌ در صورت تعریف یک برنامه مشخص از قبل، باز بودن راه آب،‌ تمیز بودن مسیر آب،‌ عدم تغییر کاربری اراضی و نبودن ساخت‌وساز در این مسیل‌ها، می‌توان از بارش‌های پرحجم و سیل‌آسا بهره‌برداری کرد.

وی افزود: ممکن است رودخانه فصلی در ۱۰ ماه از سال خشک و بدون آب باشد اما طی یک ماه سیل در آن جاری شود، بنابراین باید با شرایط طبیعی سازگار باشیم.

رئیس سازمان هواشناسی تأکید کرد: مسئله تغییر اقلیم نیز در این میان مزید بر علت شده است و رخداد بارش‌های رگباری در زمان کوتاه و با شدت زیاد طی سال‌های اخیر در کشور ما افزایش یافته است که طبق پیش‌بینی هیئت بین‌الدول تغییر اقلیم، این روند در سال‌های آتی افزایش می‌یابد،‌ بنابراین باید تابآوری کشور را برای پذیرش این موضوع بهبود دهیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی مخاطرات جوی ناشی از بارش‌های رگباری و طوفان‌های تندری نیز در این شرایط با توجه به روند تغییر اقلیم سخت‌تر است، ‌خاطرنشان کرد: باید آمادگی لازم را برای مدیریت همه‌‌جانبه در رویارویی با مخاطرات جوی و اقلیمی داشته باشیم.

انتهای پیام/ تسنیم

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=750836

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.