• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

شمارش معکوس افزایش ۱۶۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق در شمال شرق کشور

  • کد خبر : 739816
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
شمارش معکوس افزایش ۱۶۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق در شمال شرق کشور
دومین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی مپنا، با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات در میانه تابستان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید که می تواند کمک موثری به تأمین برق پیک تابستان امسال در مردادماه باشد.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، فریبرز موتمنی، مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت این نیروگاه اظهار داشت: این نیروگاه دارای ۶ واحد گاز ۱۵۹ مگاواتی و سه واحد بخار به ظرفیت نامی ۱۶۰ مگاواتی است که عملیات ساخت واحدهای بخار این نیروگاه در قالب طرح‌های بیع‌متقابل در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ماموریت اصلی طرح‌های بیع‌متقابل ساخت بخش بخار نیروگاه‌ سیکل‌ترکیبی از محل منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت است و در همین راستا ساخت بخش بخار نیروگاه فردوسی طی قرارداد بیع متقابل میان شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و تولید برق توس مپنا منعقد شده است و مکانیزم بازگشت سرمایه آن از محل صرفه‌جویی سوخت خواهد بود.

موتمنی اضافه کرد:در نیروگاه‌های گازی، حرارت واحدها از اگزوز بخش گاز با درجه حرارتی حدود ۵۴۰ درجه سانتی‌گراد به محیط بیرونی خارج می‌شود که علاوه بر جلوگیری از هدر رفت انرژی، باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود اما در این طرح با استفاده از حرارت خروجی اگزوز واحدهای گازی و هدایت آن به تجهیزات بخش بخار، انرژی الکتریکی تولید می‌شود.

مدیرعامل نیروگاه سیکل‌ترکیبی فردوسی با تاکید بر اینکه ساخت سه واحد بخار نیروگاه فردوسی مانع از انتشار ۲٫۴ میلیون تن دی‌اکسیدکرین در سال می‌شود، اضافه کرد: افزایش تولید و پاسخگویی به رشد فزاینده بار در شمال‌شرق کشور به میزان ۴۸۰ مگاوات، بالا بردن راندمان نیروگاه و افزایش آن به بیش از ۵۰ درصد، دستیابی به صرفه‌جویی ۸۷۰ میلیون لیتر سوخت مایع در سال برای مجموع ۳ واحد بخش بخار و کاهش آلایندگی زیست‌محیطی از جمله اهداف اجرای این پروژه است.

وی حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای ساخت واحدهای بخار این نیروگاه را حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برشمرد و گفت: این پروژه بدون اخذ هیچ تسهیلات و وام و علیرغم وجود تنگناهای شدید مالی در حال پیشبرد اهداف است.

وی افزود: در مدت زمان ساخت واحدهای این پروژه ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و یک‌هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند که طبق برنامه واحد دوم بخار پیک تابستان امسال و واحد سوم نیز پیک تابستان سال آینده وارد مدار می‌شوند.

موتمنی با تاکید بر اینکه سیستم تحریک ژنراتور (MAPEX) و سیستم کنترل (MAPCS)نیروگاه‌ها تا پیش از این در انحصار تعدادی از شرکت‌های مطرح خارجی بوده است، گفت: خوشبختانه با تلاش متخصصان داخلی این تجهیزات سامانه کنترل (DCS) برای اولین بار در کارخانجات گروه مپنا طراحی و بومی‌سازی شده و در بخش بخار نیروگاه پرند با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است و هم اکنون در نیروگاه های فردوسی و عسلویه مپنا نیز از سیستم کنترل MAPCS مپنا استفاده می شود.

وی ادامه داد: واحد نخست بخش بخار این نیروگاه در سال گذشته با شبکه سراسری برق کشور سنکرون شده و دومین واحد بخار این نیروگاه، با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات در پایان تیرماه سال جاری به بهره برداری خواهد رسید که می تواند کمک موثری به تأمین برق پیک تابستان امسال در مردادماه باشد.

موتمنی در خصوص زمان بهره برداری از واحد سوم بخش بخار این نیروگاه گفت: زمان تکمیل این واحد بسیار به شرایط تأمین مالی بستگی دارد اما تلاش می کنیم که در تابستان ۱۴۰۲، این واحد نیز وارد مدار بهره برداری شود و ظرفیت اسمی نیروگاه فردوسی به ۱۴۳۴ مگاوات برسد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=739816

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.