• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
7

شناسایی ۱۱ هزار مگاوات ظرفیت اولویت‌دار برای احداث نیروگاه خورشیدی

  • کد خبر : 750806
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۴۷
شناسایی ۱۱ هزار مگاوات ظرفیت اولویت‌دار برای احداث نیروگاه خورشیدی
ساختگاه­ها با توجه به نیاز شبکه و شرایط اتصال، اولویت­‌بندی و ۳۱۶ ساختگاه به ظرفیت مجموع ۱۱۱۱۳ مگاوات بعنوان ساختگاه‌­های حائز اولویت (احداث نیروگاه‌های خورشیدی) از لحاظ پتانسیل و شرایط شبکه انتخاب شدند.

پایگاه خبری نیرو نیوز – وظیفه اصلی دفتر پتانسیل سنجی و ارزیابی منابع ساتبا، پتانسیل­‌سنجی انرژی­های تجدیدپذیر، ارزیابی ظرفیت­ها و منابع، و شناسایی مناطق مستعد جهت احداث نیروگاه انرژی تجدیدپذیر است. این امر در ماه­های اخیر و پس از اخذ مجوز شورای اقتصاد برای احداث و بهره‌برداری از ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در نقاط مستعد کشور، با توجه به برنامه ساتبا برای برگزاری مناقصات احداث نیروگاه­های خورشیدی هدفمند­تر از گذشته و به سمت تعیین پتانسل عملی و اقتصادی احداث نیروگاههای خورشیدی سوق پیدا کرد. در این راستا انتخاب ساختگاه­های حائز شرایط در سطح استان­های مختلف کشور بمنظور قرارگیری در فرایند مناقصه در دستور کار دفتر پتانسیل سنجی و ارزیابی منابع انرژی­های تجدیدپذیر ساتبا قرار گرفت.

به منظور تعیین اولیه ساختگاههایی که علاوه بر شاخص­های فنی و جغرافیایی مورد انتظار، مشکلی برای واگذاری زمین و صدور مجوزهای اتصال به شبکه و محیط زیست ندارند مکاتباتی با کلیه استانداری‌های کشور صورت گرفت که منجر به معرفی ساختگاه­های خورشیدی به ظرفیت مجموع ۳۰۱۱۲٫۵ مگاوات شد. در ادامه برای تعیین پتانسیل عملی و اولویت­بندی بر اساس شرایط واقعی شبکه، طی جلسات متعدد با شرکت­های برق منطقه‌ای و توزیع استانها و شرکت توانیر، ساختگاه­ها با توجه به نیاز شبکه و شرایط اتصال اولویت­‌بندی و ۳۱۶ ساختگاه به ظرفیت مجموع ۱۱۱۱۳ مگاوات بعنوان ساختگاه‌­های حائز اولویت از لحاظ پتانسیل و شرایط شبکه انتخاب شد. برای تعیین پتانسیل اقتصادی و انتخاب نهایی ساختگاه­ها، مدلی جامع با توجه به شاخص‌های پتانسیل تابش انرژی خورشیدی، شرایط اتصال به شبکه، وضعیت زمین (توپوگرافی و مقررات تملک)، دسترسی به زیرساخت­های مورد نیاز، سهولت اخذ مجوزهای قانونی و برنامه‌های توسعه‌ای ویژه هر استان در دفتر پتانسیل سنجی و ارزیابی منابع توسعه داده شده که طی آن ضمن احصای پتانسیل اقتصادی کشور، ساختگاه‌ها به روشی علمی و دقیق رتبه بندی شده و ۱۵۲ ساختگاه به ظرفیت معادل ۴۵۰۰ مگاوات به مناقصه عمومی گذارده شدند.

در کنار فرایند فوق، مصوبه تهاتر برق با صنایع توسط وزیر محترم نیرو صادر گردید. لذا دفتر پتانسیل سنجی و ارزیابی منابع با استفاده از پتانسیل عملی و اقتصادی احصا شده و با کمک مدل اولویت­بندی تدوین شده اطلاعات مورد نیاز صنایع برای انتخاب ساختگاه و همکاری با ایشان در اخذ مجوزات را در دستور کار داشته و با جدیت پیگیری می­نماید.

در نمایشگاه پیش رو دفتر پتانسیل سنجی و ارزیابی منابع انرژی­های تجدیدپذیر به تشریح روند فوق الاشاره پرداخته و ضمن بیان چالش­های ساتبا در معرفی ساختگاه‌های پرپتانسیل خورشیدی کشور پذیرای نقد، نظر و پیشنهاد مخاطبین برای بهبود دقت و سرعت فرایند فوق می‌­باشد.

* میترا غلامی – مدیرکل دفتر پتانسیل سنجی و ارزیابی منابع انرژی های تجدیدپذیر سازمان ساتبا

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=750806

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.