• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

صنعت برق ایران در مسیر تحول دیجیتال

  • کد خبر : 751398
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
صنعت برق ایران در مسیر تحول دیجیتال
در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق و نخستین جشنواره و فن بازار صنعت برق ایران، تحول دیجیتال در صنعت برق در قالب برپایی پنل تخصصی با حضور کارشناسان حوزه تحول دیجیتال بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، پنل تخصصی «تحول دیجیتال در صنعت برق؛ انتظارات بخش خصوصی از دولت» با حضور “علی خلیلو” مشاور حوزه تحول دیجیتال شرکت مپنا، “محسن شکیبا فر” مدیر کسب و کار دیجیتال سازی شرکت مکو و جمعی از کارشناسان فناوری صنعت برق در حاشیه سومین روز از برگزاری نمایشگاه و جشنواره صنعت برق برگزار شد.

خلیلو به توضیح این پنل تخصصی پرداخت و گفت: هم اکنون دنیا وارد عصر دیجیتال شده و در برهه‌ای از زمان قرار داریم که فناوری، فارغ از جغرافیا، جزئی از زندگی ما شده است. اگر تجربه یک روز بدون تلفن همراه و دسترسی به اینترنت را تصور کنید، بیشتر و دقیق‌تر به عمق این حقیقت پی می‌برید.

وی ادامه داد: کمتر کسب و کاری را می‌توانید مثال بزنید که روند دیجیتالی شدن در آن وجود نداشته باشد. امروزه از دنیای فشن و مد تا صنایع معدن، برق و نفت همگی در روند دیجیتالی شدن هستند و از سویی دیگر این روند، پناهگاه کسب و کارهای سنتی نیز محسوب می‌شود.

مشاور حوزه تحول دیجیتال شرکت مپنا با بیان اینکه تحول دیجیتال و مراحل دیجیتالی شدن باید چهار مرحله را طی کند، اظهار داشت: اولین مرحله، مرحله اکسپلورینگ Exploring است؛ در این مرحله سازمان با استفاده از قابلیت‌های فعلی و فناوری‌های سنتی، برای ذی‌نفعان خود، ارزش ایجاد می‌کند.

خلیلو ادامه داد: در مرحله دوم Doing، قابلیت‌ها ثابت و سنتی است و فناوری‌ها، دیجیتال می‌شود. در مرحله سوم Bcoming، هم قابلیت و هم فناوری دیجیتال شده‌ است و سازمان با این شرایط برای ذی‌نفعان خود، ارزش ایجاد می‌کند و در این مرحله، بحث تجربه‌گری در لبه نیز، لحاظ می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: مرحله چهارم Being، فناوری و قابلیت دیجیتال است و نگاه چتری و فراگیر، تمام ابعاد سازمان را در برمی‌گیرد. عبور از مرحله سوم به مرحله چهارم امری دشوار است و خیلی از سازمان‌ها پشت در مرحله چهارم ایستاده‌اند و توان ورود به این مرحله را ندارند‌.

مشاور حوزه تحول دیجیتال شرکت مپنا با بیان اینکه تحول در نتایج کلیدی سازمان با به کارگیری فناوری‌های تحول‌آفرین امکان‌پذیر است، عنوان کرد: جورج وسترمن از بزرگان حوزه دیجیتال در تعبیری جالب می‌گوید: «تحول دیجیتال، تبدیل کرم ابریشم به پروانه است» که در مشاهده روند دیجیتالی شدن دینای امروز، می‌توان این تعبیر را به عینه دید.

خلیلو خاطرنشان کرد: در تحول دیجیتال سه مفهوم وجود دارد که ممکن است با یکدیگر اشتباه گرفته شود. این مفاهیم عبارتند از رقومی‌سازی، دیجیتال‌سازی و تحول دیجیتال. مفهوم رقومی‌سازی، به معنای تحول از آنالوگ به دیجیتال است. مفهوم دیجیتال‌سازی به معنای استفاده از فناوری‌های دیجیتال و داده‌های آن به منظور بهبود کسب و کار، فرآیند کسب و کار و ایجاد محیطی برای کسب و کار دیجیتال است که هسته اصلی آنها اطلاعات دیجیتال است.

وی در ادامه توضیحات خود افزود: تحول دیجیتال نیز، تغییری شگرف در عملکرد یک سازمان با محوریت فناوری‌های تحول آفرین ایحاد می‌کند، به طوری که این فناوری ها، مدل‌های کسب و کار، فرهنگ، تجربه‌های ذینفعان، ساختار، فرایند عملیاتی سازمان، شایستگی‌های کارکنان و مشاغل را به نحو مطلوبی دگرگون می‌سازد.

مشاور حوزه تحول دیجیتال شرکت مپنا، با اشاره به روندهای فناوری های تحول آفرین گفت: اینترنت اشیا، کلان‌داده‌ها، پرینت سه بعدی، رباتیک، واقعیت افزوده دوقلوی دیجیتال، ابر و محاسبات ابری، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی، اتوماسیون، محاسبات کوانتومی و… از نمودهای عینی روندهای فناوری‌های تحول آفرین در دنیای امروز است.

وی در توضیح کابرد برخی از فناوری‌های تحول آفرین در صنعت برق اظهار داشت: هوش مصنوعی در مواردی چون نظارت برعملکرد شبکه و تشخیص و پیش بینی میزان مصرف و اتلاف انرژی، پیش بینی تقاضا و عرضه برق و کنترل توربین‌های بادی جنرال الکتریک کاربرد دارد.

خلیلو ادامه داد: کلان داده و داده کاوی نیر در تخمین پارامترهای مهم شبکه برق مانند مدل سازی بار، تعمیرات نگهداری از طریق استخراج بینش از داده‌ها، بررسی الگوی مصرف و‌ کشف الگوی بهینه در هر اقلیم کاربرد دارد.

وی ادامه داد: در جمع آوری داده جهت کنترل و مانیتورینگ نیروگاه‌ها، سنسورها و دستگاه‌های مانیتورینگ انرژی، جمع آوری داده مانیتورینگ و حفاظت از توربین های اینترنت اشیا، کاربرد بسیاری دارد؛ همچنین، ربات مخصوص بازرسی ژنراتور زیمنس، ربات بازرسی توربین‌های بادی و Drone های بازرسی تجهیزات نیروگاهی را می توان از کاربردهای رباتیک دانست‌.

در ادامه شکیبا فر به معرفی محصول و خدمات دیجیتال شرکت مکو پرداخت و گفت: فناوری آی او تی، به‌رغم بسیاری از تصورات، لاکچری نبوده و بسیار کاربردی است.

وی با بیان اینکه فناوری آی او تی به سه لایه کلی دیوایس، هاپ‌ها و لوراون تقسیم می‌شود، گفت: لایه هاپ‌ها حدود ۵۰۰ متر را پوشش می‌دهند، لایه لوراون lorawan ، لایه بسیار مهمی است و در آن از ۳ تا ۱۵ کیلومتر قابل پوشش است و می‌توان هوشمندسازی در سطح گسترده را در آن اجرایی کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=751398

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.