• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
4

طرح بزرگ آبرسانی از سد آزاد به شهر سنندج به بهره‌برداری رسید

  • کد خبر : 750920
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
طرح بزرگ آبرسانی از سد آزاد به شهر سنندج به بهره‌برداری رسید
طرح تأمین آب شهر سنندج از طریق سد آزاد با هدف ارتقای کمی و کیفی آب شرب این شهر با هزینه‌ای بالغ بر 8500 میلیارد ریال با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، در آیین افتتاح این پروژه وزیر نیرو و مدیران صنعت آب استان گزارشی از روند اجرای پروژه ارائه دادند و رئیس جمهوری نیز از تلاش‌های صورت گرفته برای اجرا و اتمام این طرح بزرگ تقدیر کرد.

از جمله مشکلات تامین آب شرب مردم سنندج از سد قشلاق، نحوه آبگیری از آن بود، به طوری که فقط امکان بهره‌برداری از ۱۱۵ میلیون مترمکعب از ذخیره سد به تصفیه‌خانه وجود داشت و چنانچه مشکلی برای تونل آبی رخ می‌داد، شهر با تنش آبی روبرو می‌شد.

در حوزه بهبود کیفی آب سد قشلاق، اقداماتی طی سال‌های گذشته صورت گرفت، اما بررسی‌ها برای مرتفع کردن معضل کیفی آب سنندج ادامه یافت که نتیجه نهایی آن تغییر منبع آبی بود؛ بر این اساس موضوع تامین آب سنندج با بهره‌مندی از سد آزاد در دستور کار قرار گرفت.

به منظور حذف طعم و بوی نامطبوع آب شرب سنندج، پروژه کلانی از دو سال گذشته آغاز شد که تقریبا تا ابتدای دولت سیزدهم این پروژه پیشرفت ۲۰ درصدی داشت، اما با آغاز به کار دولت سیزدهم و توجه ویژه رییس جمهور و وزیر نیرو در مدت زمان کوتاهی این مهم به نتیجه رسید.

طرح آبرسانی به سنندج از جمله پروژه‌هایی است که در مدت زمان تعیین شده به دلیل تاکید رییس جمهور و پیگیری‌های مستمر وزیر نیرو و مسئولان استانی علی‌رغم شرایط کوهستانی و وجود مسیرهای سخت‌گذر برای انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه و فرایند دشوار عبور خط لوله فولادی از دل صخره‌ها با نتیجه مطلوب به سرانجام رسید.

مسیر پروژه آبرسانی از سد آزاد به شهر سنندج حدود ۲۷ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ ۴۸۰ متر است که با بهره‌برداری از این شبکه آبرسانی امکان انتقال ۵۷ میلیون متر‌مکعب آب را به تصفیه‌خانه سنندج برای جمعیت ۷۰۰ هزار نفری، در افق سال ۱۴۲۵ مهیا می‌کند.

در مسیر انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم یک مسیر اختصاصی ۲۷ کیلومتری برای هدایت آب به تصفیه‌خانه شماره یک و دو شهر سنندج ایجاد شد که ۲۹ آبان‌ماه، آب شرب از این مسیر به تصفیه‌خانه شماره یک با ظرفیت ۱۰۰۰ لیتر بر ثانیه رسید و در شبکه توزیع شد.

با پیشرفت این پروژه، طعم و بوی نامطبوع آب شرب در قسمت مرکزی شهر سنندج با جمعیتی بالغ بر ۳۵۰ هزارنفر به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

هم اکنون ۷۰ درصد جمعیت شهر سنندج از آب سد آزاد استفاده می‌کنند، سایر محلات و مناطق شهر نیز طی چند روز آینده زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرند و ۱۰۰ درصد جمعیت شهر از آب شرب و بهداشتی سد آزاد بهره‌مند خواهند شد.

۸۰ درصد از پیشرفت پروژه در دولت سیزدهم رقم خورد

 کریم شیبانی یکتا، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، رفع بوی نامطبوع از آب شرب سنندج و انتقال آب سد آزاد از مسیرهای سخت‌‌گذر کوهستانی را از ویژگی‌های پروژه خط انتقال مستقیم آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج عنوان کرد و گفت: طول کلی مسیر پروژه آبرسانی از منابع آبی استان کردستان به شهر سنندج حدود ۶۰ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ ۴۸۰ متر بوده است که پمپاژ این میزان ارتفاع و ایجاد کانال در دل صخره‌ها در مسیر سخت و کوهستانی برای عبور خط لوله فولادی بسیار دشوار و پیچیده بود.

وی افزود: در این میان ۲۷ کیلومتر از این مسیر با لوله‌های فولادی به قطرهای ۱۴۰۰ و ۱۲۰۰ میلی‌متر منشعب شده و با بهره برداری از آن سالانه امکان انتقال ۵۷ میلیون متر‌مکعب آب به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج برای جمعیتی معادل ۷۰۰ هزار نفر، ایجاد شده است تا مردم از آب شرب با کیفیت و پایدار بهره‌مند شوند.

شیبانی یکتا در خصوص روند عملیات اجرایی سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج گفت: این طرح یکی از مهمترین اولویت‌های وزارت نیرو بوده است که برای بهبود کیفیت آب شرب شهر سنندج با بودجه ۸۵۰ میلیارد تومانی و با همت ‌و تلاش قریب به ۶۰۰ نفر از مهندسان و کارگران ایرانی که اکثراً بومی استان کردستان بوده‌‎اند، به مرحله بهره‌برداری رسیده تا مردم عزیز شهر سنندج از نعمت آب شرب با کیفیت بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت آب و نیرو با اشاره به این که اجرای طرح در دولت سیزدهم شتاب قابل توجهی یافت به گونه‌ای که ۸۰ درصد پیشرفت پروژه مربوط به یک سال گذشته است، افزود: در بهره‌برداری از سامانه‌های انتقال آب سد آزاد، سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و همچنین ایستگاه کاهش فشار از ۳۰ به ۲ اتمسفر، برای اولین بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور طراحی و راه‌اندازی شده که در نوع خود کم نظیر است.

به گفته شیبانی یکتا در این سیستم، اپراتور بر اساس برنامه منابع و مصارف تعریف شده در پروژه، میزان دبی مورد نیاز هر بخش از سامانه اعم از انشعابات، تصفیه‌خانه شهر سنندج و سد قوچم را طی یک جدول به سیستم کنترل وارد کرده و سیستم به صورت خودکار وارد عمل می‌شود.

وی یادآور شد: طراحی، ساخت، نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری این پروژه به طور کامل توسط متخصصان‌، کارشناسان و کارخانه‌های داخلی انجام شده است.

توسعه ظرفیت‌های آبی کردستان در دستور کار است

“علی‌اکبر محرابیان” در حاشیه آیین بهره‌برداری از طرح بزرگ آبرسانی از سد آزاد به شهر سنندج و در مراسم دیدار رئیس جمهور با مردم، با اشاره به اینکه استان کردستان با زنان و مردان غیور، وفادار و آگاهی که در آن زندگی می‌کنند، ظرفیت‌های بالقوه فراوانی برای توسعه دارد، گفت: کردستان سرزمین فرهنگ و هنر است و خدمتگزاری به مردم این استان بزرگترین مدال برای دولتمردان است.

وزیر نیرو با تأکید بر ظرفیت‌های عظیم این استان برای توسعه، ادامه داد: کشاورزی، باغداری، معدن، جاذبه‌های گردشگری و… از جمله نعمت‌های الهی است که فرصت‌های توسعه را در این استان افزایش داده است.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه کلید توسعه این ظرفیت‌ها “آب” است، افزود: مردم استان در حوزه تأمین منابع آب با کیفیت تقاضا‌های به حقی داشته‌اند و با توجه به بارش‌های مطلوبی که در این استان وجود دارد، لازم بود با استفاده از این نعمت الهی اقداماتی در مسیر توسعه کردستان انجام شود.

محرابیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اولین سفری که در دولت سیزدهم به استان کردستان داشت، گفت: در اولین سفر به همراه استاندار و نمایندگان مجلس از طرح‌های آب در حال اجرا و فاقد پیشرفت در استان دیدار کردیم و پس از بررسی‌ها نسبت به دسته بندی این طرح‌ها بر اساس اولویت‌ها اقدام شد.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از طرح‌های اولویت‌دار استان در حوزه آب، طرح بزرگ آبرسانی به سنندج بود که بیشترین خواسته مردم نیز مرتبط با همین طرح بود، چرا که سابق بر این آب شرب شهر سنندج از سد قشلاق تأمین می‌شد و آب آن سد بخاطر تغذیه‌گرا شدن دچار مشکلاتی مانند بو و طعم بد شده بود.

وزیر نیرو پیرامون فرایند پیگیری پروژه آبرسانی به سنندج از سد آزاد نیز گفت: زمان بازدید ما از طرح در سال گذشته این پروژه تنها ۱۵ درصد پیشرفت داشت، لذا خواسته مردم به دولت و شخص رئیس جمهور منتقل شد و با تأکیدات رئیس جمهور مبنی بر تأمین مالی طرح خارج از ردیف‌های بودجه، عملیات اجرای طرح سرعت گرفت.

محرابیان با اشاره به اینکه در ابتدای سال جاری پروژه آبرسانی به سنندج تنها ۳۵ درصد پیشرفت داشت، افزود: در طول ۸ ماه گذشته عملیات نهایی کردن پروژه به صورت ویژه پی گرفته شد و امروز شاهد بهره‌برداری از این طرح هستیم که به صورت معناداری کیفیت و کمیت آب سنندج را ارتقا خواهد داد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر آب شرب سنندج از دو تصفیه‌خانه شماره یک و دو تأمین می‌شود که تصفیه‌خانه شماره یک راه‌اندازی شده و ۶۰ درصد از آب شرب شهر از طریق منابع آبی جدید تأمین می‌شود و در ادامه با تخلیه کل شبکه از آب شرب سد قشلاق شاهد بهبود کیفیت و کمیت آب در کل شهر خواهیم بود.

وزیر نیرو در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به پیگیری سایر طرح‌های آبی استان از سوی وزارت نیرو اضافه کرد: مجموع طرح‌های آبرسانی استان مد نظر هستند و امیدواریم تا پایان دولت هر چند ماه یک بار شاهد بهره‌برداری از این طرح‌ها باشیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=750920

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.