• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

علی‌آبادی با رای بالا وزیر صمت می‌شود

  • کد خبر : 751274
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۸
علی‌آبادی با رای بالا وزیر صمت می‌شود
جلسه بررسی برنامه‌ها و رای گیری در مورد به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی، صبح فردا در صحن بهارستان برگزار خواهد شد تا این وزارتخانه کلیدی از بلاتکلیفی بیشتر خارج شود.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، سید ابراهیم رییسی، رئیس جمهوری اینبار با کنار زدن توصیه‌های متداول گروهها و ملاحظات سیاسی مرسوم، یک گزینه مستقل و فراجناحی را به خانه ملت معرفی کرده است که سوابق قابل توجهی در حوزه صنعت به خصوص صنایع دانش‌بنیان دارد و چهره شناخته‌شده و برجسته‌ای در مدیران کلان و اجرایی کشور محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد اکثریت قاطع نمایندگان مجلس نیز با معرفی گزینه دولت برای تصدی وزارت صمت موافق و هم‌نظر باشند.
میرمحمدی: علی‌آبادی با فساد و مافیای صنعت مقابله می‌کند

سیدجلیل میرمحمدی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی به توانایی مدیریتی عباس علی‌آبادی و همچنین چالش‌های پیش‌روی او در جایگاه جدید در صورت رای اعتماد مجلس پرداخت.

همانطور که مستحضرید دکتر علی‌آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس معرفی شدند و نامه معرفی ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد. در این خصوص بفرمایید که توانمندی ایشان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ابتدای صحبتم باید عرض کنم من مخالف استیضاح آقای دکتر فاطمی امین بودم چرا که در حال حاضر چند ماه است که وزارت صمت وزیر ندارد. سرپرست بیشتر به کارهای روزمره می‌پردازد و اساسا مجموعه بزرگی همچون وزارت صمت با اینهمه ماموریت های کلان و اساسی بدون وزیر، اصلا درست نیست. بیش از این هم جایز نیست که این وزارتخانه بدون وزیر اداره شود.

یک وزارتخانه بسیار مهم که با مباحث اقتصادی، صنعت و معدن، تنظیم بازار، صادرات و واردات و … سرو کار دارد. از طرفی خوشحالیم که رشته تحصیلی ایشان مهندسی مکانیک در دانشگاه‌های صنعتی شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی خواجه نصیراست که همگی از مراجع علمی معتبر کشور هستند و دانش و تجربه ایشان با بخش صنعت مرتبط است.

ایشان سوابق اجرایی بسیار خوبی در هر دو بخش دولتی و خصوصی دارند؛ به عنوان معاون برق و انرژی وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مجری بسیاری از طرح‌های صنعتی برای صنایع مختلف اعم از نیرو، معادن، فلزات، نفت، گاز و پتروشیمی، ریلی، هوایی و … و مدیرعامل گروه بزرگ صنعتی مپنا هستند که در این گروه بسیار موفق بودند و حدود ۱۵ سال فعالیت دارند که از نقاط قوت ایشان است و  الحمدلله رزومه بسیار خوبی دارند.

تجارت بین‌الملل را کاملا درک می‌کنند و در بخش صادرات و واردات با تجربه هستند، می دانیم که ایشان و مجموعه ایشان چندین بار صادر کننده نمونه شدند و مورد تشویق قرار گرفتند که بسیار ارزشمند است.

در بخش توربین هوایی، خودرو برقی و اتوبوس برقی از لحاظ فناوری تجربیات خوبی داشتند و حتی در صنایع ریلی خدمات ارزنده‌ای داشتند.

یکی از مشکلات فعلی صنعت در ایران، دور ماندن از مراکز عالی آموزشی و دانشگاه‌هاست. بنظر شما دکتر علی‌آبادی این توانمندی را دارد؟

قطعا در این زمینه یکی از بهترین‌هاست چراکه ۱۵ سال در مپنا با بزرگترین اساتید دانشگاهی کار کرده و خودش هم رییس دانشگاه و استاد دروس تخصصی صنعتی بوده است.

به احتمال قوی ایشان در مجلس هم رای بسیار قوی می‌آورند و امیدوار هستیم که ایشان در یک دوره زمانی کوتاه از عهده این مجموعه پر چالش اقتصادی بر بیاید و وزارتخانه را به سر منزل مقصود برساند.

تغییر و تحولات مدیریتی در وزارت صمت بسیار زیاد بوده، علی‌آبادی در چنین مجموعه بحران‌زده‌ای چه اولویت هایی دارد.

گرچه طی شش سال گذشته این وزارتخانه پرچالش شش وزیر و سرپرست به چشم خود دیده که این بی ثباتی بزرگی برای این مجموعه مهم و محوری است ولی ما بسیار امیدوار هستیم که ایشان تا آخر این دولت در این حوزه استقرار داشته باشند و ثبات را برقرار کنند و بتواند چالش های بزرگ در حوزه خودرو ، بازرگانی و تجارت ، صنایع معدنی و تنظیم قیمت‌ها در بازار را مرتفع سازند.

مافیا اجازه می‌دهند وزیر کار خود را انجام دهد؟ به نظر شما ایشان حریف مافیای قدرتمند خودرو می شوند؟

این موضوع به خود اجرایی دکتر علی آبادی برمی‌گردد من اعتقاد دارم که مافیا اینقدر قدرت ندارند که بتواند حریف عزم وزرا بشود. نباید بزرگنمایی شود که وزیر کابینه را بترساند ولی خب بی تاثیر هم نیست و البته لازمه این موضوع قدرت و شجاعت مقابله با مافیا به خصوص در صنعت خودرو است. باید شناخت در برخی مسایل زیاد شود و  همراه کردن دولت از رییس جمهور و معاون اول را در حل چالش داشته باشند.

نباید فراموش کرد که آقای دکتر در بنگاه خصوصی و بزرگ اقتصادی مپنا خوش درخشیده و ممکن است که تجربه مافیا در حوزه کاری ایشان نبوده و کمتر درگیر چنین چالش هایی شده باشند و شاید هم آنها را با موفقیت پشت‌سر گذاشتند اما ما امیدوار هستیم که بتواند با فساد مزمنی که به خصوص در بخش خودرو وجود دارد مواجه شود و آنها را رفع کند.

آقای میرمحمدی بفرمایید چگونه باید پیوند صنعت و دانشگاه و یا صنعت و دانش بنیان ها همانطور که در مپنا موفق بوده در وزارت صمت هم اتفاق عملیاتی شود؟

علی آبادی مدیری است که توانمندی این را دارند که این دو حوزه را به هم نزدیک کند، ایشان در مپنا این کار را انجام دادند و صادر کننده ممتاز شدند و منجر به  ارز آوری در رده قوی صنعتی در حوزه نیروگاهی در دنیا شدند که کم دستاوردی نیست،  استخدام و حفظ نیروهای جوان و نخبه داخلی هم از

ویژگی ممتاز ایشان است که با توجه به اینکه ایشان در زمینه کاری بسیار شلوغ هستند تدریس را رها نکرده و جایگاه علمی خود را حفظ کرد. در مجموعه صنعتی خصوصی متبوع خود با تاسیس شرکت‌های دانش بنیان متخصص گروه مپنا به عنوان یک برند خوشنام و موفق مطرح باشد.

انشالله خدا کمک کنند که در سال سوم ریاست جمهوری در این عرصه موفق باشند اگر به امید خدا این اتفاق رقم بخورد ؛ فرمایش رهبر معظم هم هست که همیشه تاکید دارند ارتباط صنعت و دانشگاه تقویت می‌شود و جوانان علمی کشور را در این صنعت به کار بگیرند تا مانند تاسیسات نظامی حرف برای گفتن در دنیا داشته باشیم.

انتهای پیام/ تابناک

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=751274

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.