• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

مصرف آب شرب شهروندان تهراني به ۱٫۲ ميليارد متر مكعب رسيده است

  • کد خبر : 729629
  • ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
مصرف آب شرب شهروندان تهراني به ۱٫۲ ميليارد متر مكعب رسيده است
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: مصرف آب شرب شهروندان تهراني به 1.2 ميليارد متر مكعب رسيده است

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، قاسم تقي‌زاده خامسي، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در آيين افتتاح دو پروژه صنعت آب استان تهران با اعتبار ۹۷۵ میلیارد تومان که با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور انجام شد، اظهار داشت: از اين ميزان حدود ۷۵ درصد از پنج سد اميركبير، لتيان، لار، طالقان و ماملو و ۶ تصفيه‌خانه كه با تصفيه‌خانه امروز به عدد هفت مي‌رسد و همچنين ۹ هزار كيلومتر شبكه زيرزميني آبرساني تامين مي‌شود.

وي با بيان اين كه ۲۵ درصد از اين مجموع از محل سد كرج تخصيص داده شده است، اظهار داشت: تخصيص آب سد كرج براي شهر تهران حدود ۳۲۰ ميليون متر مكعب است كه در سال‌هاي ساخت سد تاكنون نتوانسته بيش از ۲۶۰ ميليون مترمكعب آب را منتقل كنند، چرا كه تصفيه‌خانه یک و دو تهران ظرفيت تصفيه بيش از ۲۶۰ ميليون مترمكعب را نداشتند و هميشه ۶۰ ميليون متر مكعب بدون برنامه‌ريزي در رودخانه رهاسازي مي‌شود.

تقي‌زاده خامسي گفت: رودخانه سد كرج به طور متوسط در ۵۵ سال گذشته هميشه ۴۶۰ ميليون مترمكعب آورد داشته و براي مديريت سيلاب در سال‌هاي متفاوت مجبور هستيم اين آب را بدون برنامه رها كنيم.
وي افزود:‌ از طرفي، ۳۰ ميليون مترمکعب نیز براي حقابه زيست محيطي درنظر گرفته شده که هم‌زمان ۱۰۰ ميليون مترمکعب هم به طور متوسط در مقاطع متفاوت رهاسازی مي‌شد، ضمن اين كه در سال‌هاي پرآبي هم تا ۶۰۰ ميليون متر مكعب از سد كرج مي‌توانستيم تامین کنیم.

معاون وزير نيرو گفت: مثلا در سال گذشته ۴۷۲ ميليون مترمكعب سد كرج استعداد تامين آب را داشته است كه براي مديريت سيلاب در برهه‌اي حدود ۱۶۰ ميليون متر مكعب را بدون هدف رها كرديم.

وي افزود: هدف از احداث اين تونل آن است كه آب‌هايي را كه نمي‌توانستيم براي آنها برنامه ريزي انجام دهيم، بدين طريق به تصفيه‌خانه ششم هدايت كنيم.

تقي‌زاده خامسي يادآوري كرد: ساخت اين تونل در سال ۸۴ آغاز شده و تا سال ۹۱ كه «تي.بي.ام» خارج شده و اگر اين كار دستي صورت مي‌گرفت ۱۵ سال طول مي‌كشید و هم‌اينك آب از سد كرج تا به تصفيه‌خانه بيايد ۴٫۵ ساعت زمان مي‌برد. اين، تونل مهمي است كه آب‌هاي غيرقابل برنامه‌ريزي را براي استفاده شهروندان فراهم می‌كند. اين سامانه مي‌تواند نهايتا ۱۵۰ حلقه چاه زيرزميني كه اكنون آب آنها براي تهران استفاده مي‌شود را از مدار خارج كند.

وي گفت: در تصفيه‌خانه هفتم، آب‌هاي زيرزميني پس از افتتاح آن بالا آمده و قابل تحمل است و اگر اين كار هم انجام شود و به تدريج از هفته آينده از يك مترمکعب در ثانیه رهاسازی را شروع کرده و سازگاري تونل و تصفيه‌خانه را تست كنيم در غرب تهران هم اين اتفاق خواهد افتاد و سطح آب‌هاي زيرزميني بالا خواهد رفت.

تقي‌زاده خامسي در پاسخ به رئيس جمهوري هم گفت: مناطق  ۵، ۹، ۱۸، ۲۱ و ۲۲ و شهر جديد پرند از اين آب برخوردار مي‌شوند و اكثر اين مناطق بخش عمده‌اي از چاه‌ها را استفاده مي‌كنند. هفته گذشته، اين آب تست شده و بهترين کیفیت را داراست. EC آن نصف متوسط فعلي تهران و كدورت آن يك دهم كدورت فعلي تهران است.

وي خاطرنشان کرد: به منظور تست سازگاري بين تونل و تصفيه‌خانه، تا رسيدن به ظرفيت نهايي دو تا سه ماه طول مي‌كشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=729629

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.