• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
11

مصوبه شورای اقتصاد برای احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه جدید خورشیدی ابلاغ شد

  • کد خبر : 739750
  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸
مصوبه شورای اقتصاد برای احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه جدید خورشیدی ابلاغ شد
رئیس سازمان ساتبا گفت: برنامه احداث چهار هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی با استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به تصویب شورای اقتصاد رسیده و مصوبه آن نیز روز گذشته ابلاغ شده است.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، محمود کمانی، رئیس سازمان ساتبا در نشست تخصصی مدیران صنعت برق کشور با اشاره به برنامه وزارت نیروی دولت سیزدهم برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌ تجدیدپذیر، افزود: برای تحقق این برنامه چهار هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی و سه هزار مگاوات نیروگاه بادی از طریق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید احداث خواهد شد.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: همچنین بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته احداث دو هزار مگاوات نیروگاه خودتامین صنایع بزرگ و هزار مگاوات نیروگاه خودتامین شهرک‌های صنعتی برای اجرایی شدن این برنامه در دستور کار قرار گرفته است.

کمانی با اشاره به برنامه ساتبا برای احداث ۵۵۰ هزار واحد کوچک خورشیدی انشعابی پنج کیلوواتی برای حمایت از اقشار ضعیف و کم برخوردار، اضافه کرد: بر اساس این برنامه مقرر شده است تا در سال جاری ۱۱۰ هزار واحد کوچک خورشیدی در کشور احداث شود که منابع لازم برای احداث این واحدها از طریق نهادهای حمایتی در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت و نرخ‌های خرید برق مناسب‌تری برای این بخش پیش‌بینی شده است.

وی تاکید کرد: در این طرح پس از احداث واحدها بخشی از درآمد حاصله به مجموعه‌های مالی تامین کننده منابع و بخش دیگر نیز به دارنده واحد تعلق خواهد گرفت. این برنامه علاوه بر توسعه انرژی پاک در کشور، یک فعالیت بزرگ اجتماعی محسوب شده که ۵۵۰ هزار خانوار نیازمند را تحت پوشش قرار خواهد داد.

کمانی افزود: برنامه احداث چهار هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی با استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به تصویب شورای اقتصاد رسیده و مصوبه آن نیز روز گذشته ابلاغ شده است. در این برنامه سعی شده تا ضعف‌های گذشته در زمینه مدل خرید تضمینی برق این واحدها برطرف شود، همچنین دوره بازگشت سرمایه برای احداث این واحدها نیز چهار سال دیده شده است تا وزارت نیرو مدت طولانی درگیر تامین منابع مالی پرداخت برق این نیروگاه نباشد.

معاون وزیر نیرو اضافه کرد: برنامه احداث سه هزار مگاوات نیروگاه بادی با استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید نیز به شورای اقتصاد ارسال شده و در حال بررسی است که امیدواریم این برنامه نیز به زودی مورد تصویب قرار بگیرد.

وی با اشاره به احداث دو هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر خودتامین صنایع، اضافه کرد: برای رفع مشکلات ناشی از قطع برق صنایع در ساعات اوج مصرف، پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای میان ساتبا، معاونت برق و انرژی وزارت نیرو و سازمان توسعه نوسازی معادن و صنایع معدنی(ایمیدرو) تهیه شده است که بر اساس متن پیشنهادی قرار است معادل انرژی تولیدی نیروگاه تجدیدپذیر با توان ثابت به صنایع احداث کننده نیروگاه تحویل و تداوم تحویل در شرایط اوج مصرف تعهد گردد.
رئیس ساتبا با اشاره به الزامات و فعالیت‌های مورد نیاز برای نهایی شدن ساختگاه‌ها، گفت: تطابق با الگوی تولید و مصرف مدنظر نهاد متولی ملی و منطقه‌ای، فاصله مناسب از پست دارای ظرفیت خالی، فاصله مناسب از خطوط انتقال و توزیع دارای ظرفیت خالی، نبود موانع فنی و شبکه‌ای برای تزریق برق تولیدی به شبکه و قرار نگرفتن در گلوگاه‌های تولید و مصرف شبکه برق از جمله الزامات فنی برای شناسایی و مکان‌یابی ساختگاه‌ها است.

کمانی ادامه داد: مشخص بودن طرح اتصال به شبکه و نحوه انجام آن، مجوز اتصال به شبکه، مشخص بودن مکان، ظرفیت و نحوه ورود به شبکه پست جدید در صورت نیاز به احداث پست برق، مشخص بودن وضعیت مالکیت پست جدید در صورت نیاز به احداث نیز از جمله الزامات نهایی سازی ساختگاه‌ها برای قرار گرفتن در فهرست طرح‌های توسعه نیروگاهی از منظر مطابقت با شرایط شبکه برق است.

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=739750

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.