• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7

نفس های مازندران به شماره افتاده است/مازندران زیر سایه”مازوت”!

  • کد خبر : 730799
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
نفس های مازندران به شماره افتاده است/مازندران زیر سایه”مازوت”!
فزایش میزان استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شهید سلیمی نکا یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای مازندران است.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، طی دو سه سال اخیر با وجود هشدارهای برخی از مسئولان محیط زیست و هواشناسی، هوای مازندران روبه آلودگی افزایشی می رود و حتی در برخی از روزها با میزان آلودگی کلان شهرهایی همچون اراک و تبریز و تهران هم تراز می شود.

تصور درگیری مازندران با آلودگی هوا و پدیده‌ ” اینورژن ” یا وارونگی هوا دشوار است، اما واقعیت این است که مازندران بر خلاف تصورات موجود، در بین استان‌های بالای جدول آلودگی هوا قرار دارد؛ موضوعی که طی چند سال اخیر اشاره‌هایی در قالب هشدارهای زیست‌محیطی به آن شد و اکنون همان هشدارها به واقعیت تبدیل شده است.

دی ماه ۹۶ برای نخستین بار پای آلودگی مازندران در “ساری” باز شد و بسیاری ها از آن بی تفاوت گذشتند. این پدیده زیست محیطی سال‌های بعد هم تکرار شد و هر بار نیز هشدارها در باره احتمال آلودگی هوای مازندران در صورت کم‌توجهی به کنترل آلاینده‌ها افزایش یافت.

افزایش میزان استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شهید سلیمی نکا یکی از دلایل اصلی این آلودگی است. این نیروگاه که حدود پنج درصد برق کشور را تأمین می‌کند، به استناد برخی آمارها هر سال دست‌کم حدود یک میلیارد لیتر مازوت می‌سوزاند. آلودگی ناشی از سوخت مازوت در نیروگاه شهید سلیمی نکا طی سال‌های اخیر نیز بارها مورد انتقاد مسئولان و کارشناسان قرار گرفت و هشدارهایی درباره آن داده شد ، اما این هشدارها نه تنها به حل این معضل منتهی نشد، بلکه بنا به اظهارات مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مازندران، میزان مصرف مازوت در این نیروگاه بیش از دو برابر افزایش یافته است.

مدیرکل محیط زیست مازندران در ۳۰ دی ماه ۹۸ در مراسمی با هشدار به صدا درآمدن آژیر قرمز آلودگی در مازندران، گفته بود که وجود ریزگردهای ناشی از خشکی تالاب میانکاله، افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی در برخی واحدهای بزرگ صنعتی مانند نیروگاه نکا و برج‌سازی‌های غیرمجاز سبب شده است تا این استان به صورت جدی در معرض آلودگی هوا قرار بگیرد.

افزایش میزان آلودگی در مازندران

اخیرا نیز محمدرضا رضوی مدیر کل هواشناسی مازندران در گفت وگوبا ایسنا، با اشاره به افزایش میزان آلودگی در مازندران، اظهار کرد: هشدار آلودگی مازندران بارها طی چند سال اخیر در جلسات و برنامه های مختلف داده شد اما متاسفانه توجهی نشده و حتی یک دستگاه اندازه گیری آلاینده نیز به محیط زیست استان اختصاص نداده اند تا میزان آلودگی مشخص شود.

وی با استناد به تصاویر ماهواره ای گفت : این تصاویرنشان می دهد که مازندران تا چه میزان زیادی آلوده است .

مدیرکل هواشناسی استفاده نیروگاه شهید سلیمی نکا از سوخت مازوت به جای گاز یکی از علل اصلی آلودگی استان عنوان کرد و ادامه داد: جریانات شرقی و جریان هوا از شرق به غرب استان باعث حرکت این آلودگی به غرب استان می شود و این موضوع در فصل زمستان بیشتر خود را نشان می دهد.

رضوی با ابراز تاسف از اینکه کسی به افزایش آلودگی مازندران توجهی نمی کند، یادآور شد:  از یک دهه قبل تاکنون این استان  آلوده تر شده است و افزایش ترددها با خودروهای شخصی از سایر استانها به خصوص تهران و ساخت و سازهای بلند مرتبه از دیگر دلایل افزایش آلودگی است.

وی با تاکید براینکه مازندران به هیچ عنوان نمی تواند جمعیت بین ۴ ، ۵ میلیون به بالا را تحمل کند ، تصریح کرد: هنوز در این استان موضوع پساب و آب دارای مشکلات زیادی است که حل نشده باقی مانده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه این استان دیگر یک جاده ندارد بلکه  کلان شهر بزرگی شده است که تمام ترددها توسط ماشین های کوچک  با آلودگی بسیار بالاانجام می شود، افزود: میزان آلودگی مازندران نسبت به ۱۰ سال گذشته به طور قطع بسیار بیشتر شده است و در آینده نزدیک یکی ازآلوده ترین استانهای کشور می شود زیرا غالب جریانات هوا شمال به جنوب است ،آلودگی به کوه و جنگل می خورد و این آلودگی نمی تواند فرار کند و در نتیجه آلودگی هوا در مازندران حبس می شود.

راه اندازی مترو از تهران به مازندران بزرگترین معضل افزایش آلودگی در آینده

رضوی ایجاد و راه اندازی مترو از تهران به مازندران را در آینده به عنوان یکی از بزرگترین معضلات در جهت افزایش آلودگی برشمرد و گفت:  با توجه به شرایط اقلیمی که مازندران دارد احداث مترو و افزایش جمعیت میزان آلودگی را چندبرابر خواهد کرد و به هیچ عنوان ظفیت سرازیر شدن جمعیت چند میلیونی تهران را به این استان ندارد.

وی تاکید کرد: هرکسی که فکر می کند مازندران آلوده نیست اشتباه بزرگی می کند که تاوانش را ما مازندرانی ها پس می دهیم و نتیجه آن به کمتر از ۵ تا ۱۰ سال آینده می رسد.

این مسئول افزایش ساخت و سازهای بلند مرتبه و تردد جاده ای را از دلایل اصلی افزایش آلودگی عنوان کرد و گفت: زنگ خطر آلودگی مازندران طی دو سه سال اخیر بارها در جلسات متعدد داده شد اما توجهی به آن نشده است.

رضوی تصریح کرد: بهتر است به جای افزایش ظرفیت راهها به سایر مشکلات استان از جمله آب پرداخت که به معضل بزرگی تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/ ایسنا

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=730799

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.