• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

هیچ سدی شکسته نشده/ذخیره ۲۶۰ میلیون مترمکعبی سیلاب در سدهای کشور

  • کد خبر : 750698
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
هیچ سدی شکسته نشده/ذخیره ۲۶۰ میلیون مترمکعبی سیلاب در سدهای کشور
سخنگوی صنعت آب کشور از افزایش 260 میلیون مترمکعبی حجم ذخایر سدهای کشور در پی بروز سیلاب‌های اخیر خبر داد و گفت: هیچ سدی در سیلاب‌های اخیر شکسته نشد و آسیب ندید.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور در نشستی خبری اظهار داشت: مشترکان آب شرب بخش خانگی کشور به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ مشترکانی که تا ۱۵ مترمکعب در ماه مصرف می‌کنند، مشترکان خوش مصرف‌اند که ۵۴ درصد از مردم کشور جزو این دسته از مشترکان هستند.

وی افزود: مشترکانی که تا دو برابر ۱۵ مترمکعب مصرف آب شرب دارند جزو مشترکان پرمصرف محسوب می‌شود که این دسته از مشترکان، ۴۰ درصد از جامعه را تشکیل می‌دهند و ۶ درصد از مشترکان نیز بیش از دو برابر الگوی مصرف (۱۵ مترمکعب در ماه) مصرف آب شرب دارند که این دسته از مشترکان، بدمصرف هستند.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه “در بارش‌های سیلابی اخیر در مجموع ۲۳۰ میلیون مترمکعب ورودی جدید به مخازن سدهای کشور داشتیم”، گفت: هیچ سدی در هیچ نقطه‌ای از کشور دچار شکستگی یا آسیب نشده و اینکه عنوان شده بود یکی از سدهای استان کرمان در نزدیکی شهر بابک شکسته شده، این موضوع مربوط به بند خاکی شماره ۲ دهج بوده که بندی خاکی مربوط به آبخیزداری و با حجم ۱۵۰ هزار مترمکعب بود که اتفاقا وزارت نیرو از دو روز قبل، وضعیت این بند را رصد می‌کرد و با پیش بینی کرده از وضعیت پرشدگی آن و روان‌آب‌های جدید داشتیم، این موضوع را به مسئولان مربوطه اطلاع دادیم و فرمتندار شهر بابک در محل بند حضور پیدا کرده و دستورات لازم برای خالی شدن بخشی از ظرفیت بند اجرایی شد.

وی ادامه داد: در نهایت این بند خاکی شسته شد و آب رها شده از آن، در منطقه آبرفتی پایین دست آرام گرفت.

قاسم‌زاده با بیان اینکه “هیچ قطع آب یا افت فشار قابل توجهی ناشی از بروز سیلاب‌های اخیر نداشتیم”، گفت: فقط چند مورد شکستگی لوله در شهرهای کوچک رخ داد که در سریعترین زمان ممکن، این آسیب‌ها بازسازی شد و در مجموع زیرساخت‌های آب و برق کشور در سیلاب‌های اخیر، کمترین آسیب را متحمل شد.

سخنگوی صنعت آب در خصوص حق‌آبه ایران از هیرمند، اظهار داشت: با وجود آنکه حق‌آبه ایران از هیرمند در سالهای نرمال، ۸۲۰ میلیون مترمکعب است، در سال‌آبی جاری طرف افغان، فقط حدود ۴ میلیون مترمکعب رهاسازی کرده، البته خود افغان‌ها معتقدند که ۳۰ میلیون مترمکعب به سمت ایران رهاسازی شده اما آنچه وارد ایران شده، ۴ میلیون مترمکعب بوده است.

وی افزود: شخص وزیر نیرو در حال برنامه‌ریزی برای انجام سفری به افغانستان است تا این موضوع را شخصا در این کشور پیگیری کند.

قاسم‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت ساخت سدهای بختیاری و تنگ معشوره گفت: این دو سد مهم با وجود آنکه بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی آنها می‌گذرد در دولت‌های قبلی به سامان نرسیدند اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این دو سد جزو پروژه‌های اولویت‌دار وزارت نیرو قرار گرفتند و هم‌اکنون با پیشرفت حدود ۱۰ درصدی، کارگاه عملیات اجرایی هر دو سد فعال است اما موضوعی که در خصوص ساخت این دو سد مهم وجود دارد، بحث تأمین مالی است که کارفرمای پروژه، در حال بررسی روی انتخاب سرمایه‌گذار و فاینانس خارجی است و در صورت مشخص شدن محل تأمین مالی، اجرای این پروژه‌ها سرعت خواهد گرفت.

سخنگوی صنعت آب در خصوص سفر اخیر اردوغان و همکاری‌های ترکیه با ایران در راستای اصلاح اقدامات این کشور در بالادست حوضه‌های آبریز مشترک گفت: در این سفر صحبت‌هایی در این خصوص مطرح شد چرا که اقدامات ترکیه در بالادست دجله و فرات، منجر به افزایش پدیده ریزگرد در ایران شده و همچینن اقدامات این کشور در بالادست ارس، منجر به کاهش آورد رودخانه در سمت ایران شده که در این سفر، مباحث مربوطه در قالب دوستانه مطرح شد و اردغان قول داد که کمیته‌های فنی در این زمینه شکل بگیرد و مباحث مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=750698

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 5انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.