• امروز : شنبه - ۷ بهمن - ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 27 January - 2024
2

چرا جزئیات تعرفه‌گذاری جدید آب اعلام نمی شود؟

  • کد خبر : 739775
  • ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
چرا جزئیات تعرفه‌گذاری جدید آب اعلام نمی شود؟
با وجود رسیدن به آخرین روز فروردین و با گذشت یک‌ماه از اجرای مصوبه هیئت وزیران، هنوز جزئیات آن از سوی وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام نشده و در واقع مردم خبر ندارند که آب شرب مصرفی آن‌ها در سال جدید که اولین قبض آن را در اردیبهشت‌ماه دریافت می‌کنند، برچه اساسی محاسبه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، یکی از مواردی که پیام‌های متعددی در خصوص آن در سایت، کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرامی نیرو نیوز از سوی مخاطبان در یک ماه اخیر به دست ما رسیده، موضوع جزئیات افزایش تعرفه آب شرب در سال ۱۴۰۱ است.

ما نیز پیرو درخواست به حق مخاطبان نیرو نیوز ، این مسئله را از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و دیگر بخش‌های وزارت نیرو پیگیری کرده‌ایم اما تا امروز نه‌تنها مسئولان مربوطه خود اقدام به اعلام رسمی جزئیات تعرفه جدید آب شرب نکرده‌اند، بلکه پیگیری‌های ما نیز در دسترسی به جزئیات مصوب این تعرفه گذاری جدید، بدون نتیجه مانده است.

هیئت وزیران هفدهم اسفند ۱۴۰۰ مصوب کرد که تعرفه‌های مصرف آب شرب از ابتدای سال ۱۴۰۱ تغییر کند. این مصوبه ۲۸ اسفند‌ماه ابلاغ شد و از اول فروردین سال جاری، تعرفه مصارف آب شرب در سراسر کشور با مصوبه جدید محاسبه می‌شود.

اما با وجود رسیدن به آخرین روز فروردین و با گذشت یک‌ماه از اجرای این مصوبه، هنوز جزئیات آن از سوی وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام نشده و در واقع مردم خبر ندارند که آب شرب مصرفی آن‌ها در سال جدید که اولین قبض آن را در اردیبهشت‌ماه دریافت می‌کنند، برچه اساسی محاسبه خواهد شد.

در راستای اجرای مصوبه هفدهم اسفند ۱۴۰۰ هیئت وزیران (ابلاغ آیین نامه اجرایی بند ی تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ ) مشترکین آب که بیشتر از الگوی مصوب مصرف آب داشته باشند به صورت پلکانی مشمول اصلاح تعرفه متناسب با مصرف می شوند و تعرفه مشترکینی که نسبت به رعایت الگوی مصرف آب اقدام کنند، مشمول هیچ گونه تغییری نشده و از نرخ های یارانه ای برخوردار می شوند. نرخ های اصلاحی پلکانی مشترکین بالای الگوی مصرف به نحوی است که یارانه پرداختی به مشترکین خوش مصرف را جبران کند.

طبق اعلام شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، ۵۴ درصد از مشترکین شهرها درحال حاضر الگوی مصرف را رعایت کرده و مشمول هیچ گونه تغییر قیمتی نخواهند شد، حدود ۴۰درصد از مشترکین تا دوبرابر الگو مصرف دارند و ۶درصد ازمشترکین بد مصرف هستند که بیش از دوبرابر الگو مصرف دارند که پیش بینی می شود با اعمال تعرفه های پلکانی مصرف آنها مدیریت شده و به سمت رعایت الگو حرکت کنند.

همچنین طبق مصوبه مذکورمشترکین تحت پوشش کمیته امداد امام  خمینی (ره ) و سازمان بهزیستی در صورت مصرف تا یک سوم الگو از پرداخت آب بها معاف می باشند.

تعیین الگوی مصرف در استان های مختلف و براساس شرایط آب و هوایی و محیطی و جمعیت خانوار متفاوت بوده و مطابق مصوبه مذکور وزارت نیرو موظف گردیده الگو مصرف را براساس تعدادنفرات هرخانوار تعیین کند.

بر این اساس، مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت کنند، مشمول هیچ افزایش تعرفه ای نخواهند شد. همچنین مشترکانی که تا ۱٫۵ برابر، ۲ برابر، ۳ برابر، ۴ برابر و بالاتر از ۴ برابر الگو به مصرف آب بپردازند، به ترتیب با ضریب نیم، هفتاد و پنج صدم، یک و نیم، ۳ و ۵ ، نسبت به قیمت غیریارانه ای (شامل مجموع هزینه های تأمین آب (هزینه های توزیع آب و جمع آوری فاضلاب مطابق صورت های مالی به علاوه مقادیر غیریارانه ای هزینه آب خام و انرژی الکتریکی برای تلمبه زنی (پمپاژ) و تأمین آب) و به صورت پلکانی (نسبت به مازاد) محاسبه و دریافت خواهد شد.

این قیمت غیریارانه‌ای آب که مبنای افزایش تعرفه آب برای حدود نیمی از مشترکان است، رقمی است که هیچ اعلام رسمی در خصوص آن نشده و مجهول اصلی معادله تعیین تعرفه آب شرب در سال جاری است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=739775

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 3
  1. دولت فعلی میانه زیادی با شفاف سازی نداره، مخصوصا وزارت نیرو که دوست داره غیرشفاف عمل کنه.

  2. به نظر میرسه قبوض آب خیلی شفاف نیست. من که از نحوه حساب و کتابش سردرنیوردم

  3. خرداد شد و هنوز نمی دانیم چقدر آب امسال گران شده؟!!!!!!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.