• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9

کسری ۲٫۵ مترمکعب بر ثانیه‌ای آب در مشهد / اجرای ۴ برنامه جامع برای جلوگیری از جیره‌بندی و قطعی آب

  • کد خبر : 739819
  • ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
کسری ۲٫۵ مترمکعب بر ثانیه‌ای آب در مشهد / اجرای ۴ برنامه جامع برای جلوگیری از جیره‌بندی و قطعی آب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد از کسری ۲.۵ مترمکعب بر ثانیه ظرفیت تأمین آب نسبت به نیاز پیش‌بینی شده مصرف آب در تابستان ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: این کسری را با اجرای ۴ برنامه مهم، رفع خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، حسین اسماعیلیان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کلانشهر مشهد دومین شهر پرچمعیت کشور است و هم‌اکنون این شهر بیش از ۳٫۵ میلیون نفر جمعیت ثابت دارد.

وی افزود: حدود ۱٫۵ میلیون نفر نیز جمعیت حاشیه نشین مشهد هستند و علاوه بر این، سالانه ده‌ها میلیون نفر از زائران به شهر مشهد می‌آیند و گاهی با حضور زائران، جمعیت حاضر در شهر مشهد، در یک روز به دو برابر افزایش می‌یابد که این موضوع، شرایط ویژه‌ای را برای تأمین آب شرب این کلانشهر به وجود آورده است.

اسماعیلیان با بیان اینکه “آب شرب مشهد از منابع مختلف تأمین می‌شود”، گفت: ۵۰ درصد آب شرب کلانشهر مشهد از ۴ سد و ۵۰ درصد دیگر از ۵۰۰ حلقه چاه تأمین می‌شود که نیمی از این چاه‌ها در شهر مشهد و نیمی دیگر در شمال و شرق مشهد واقع شده اند.

وی ادامه داد: کیفیت آب شرب مشهد، کیفیت مناسبی است و ما مشکلی در زمینه کیفیت آب نداریم؛ اما در بحث کمیت، با مشکل مواجه‌ایم؛ امسال پیش‌بینی رشد ۸ درصدی مصرف آب را در مشهد داریم و نیاز آبی مشهد به ۱۳ هزار لیتر بر ثانیه خواهد رسید، در حالی که ظرفیت تأمین آب شرب مشهد ۱۰ هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه است و در واقع ۲٫۵ مترمکعب بر ثانیه کم داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌هایی با درنظر گرفتن بدبینانه‌ترین سناریوها برای تأمین پایدار آب شرب مشهد انجام شده تا این کمبود ۲٫۵ مترمکعب بر ثانیه‌ای پوشش داده شود و با موضوع جیره‌بندی و قطع آب در تابستان مواجه نشویم.

وی افزود: ۴ پروژه مهم برای تأمین پایدار آب شرب مشهد تعریف شده و اکنون در حال اجرا هستند که نخستین پروژه، احداث خطوط جمع‌آوری برای ۲۵۰ حلقه چاه آب موجود در مشهد است که با این پروژه، که شامل ۱۲۰ کیلومتر شبکه‌گذاری جدید است، تا ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش ظرفیت تولید آب ایجاد می‌شود.

اسماعیلیان دومین پروژه را حفر ۵۰ حلقه چاه جدید اعلام کرد و گفت: بخشی از این چاه‌ها تا امروز حفاری شده و بخشی دیگر در دستور کار قرار دارد و با اجرای کامل این پروژه، در مجموع ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش ظرفیت تولید آب خواهیم داشت.

وی ادامه داد: سومین پروژه مهم، استفاده از ظرفیت تأمین آب سایر دستگاه ها به میزان ۴۰۰ لیتر بر ثانیه است که در این زمینه با هماهنگی استانداری، این چاه‌ها در حال اتصال به شبکه هستند تا در زمان مورد نیاز در پیک، بتوانیم از این منابع برای تأمین آب شرب بهره بگیریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد خاطرنشان کرد: پروژه چهارم، احداث ۳ باب مخزن با مجموع ظرفیت ۹۰ هزار مترمکعب است که احداث این مخازن، می‌تواند در جهت مدیریت بهینه تأمین آب و پایداری شبکه آب در زمان‌های پیک، نقش مهمی داشته باشد.

اسماعیلیان با بیان اینکه “۸۰ درصد مشترکان آب مشهد زیر الگوی تعیین شده به مصرف آب می‌پردازند”، گفت: حدود ۳ درصد مشترکان آب مشهد که ۷ درصد حجمی مصرف آب مشهد را به خود اختصاص داده‌اند در زمره مشترکان بسیار پرمصرف هستند که بیش از دو برابر الگو، مصرف آب دارند.

وی افزود: ما در مشهد، گروه‌های مروجین مصرف آب را با حضور کارشناسان آموزش دیده تشکیل داده‌ایم که این گروه‌ها اقدام به مراجعه درب منازل مشترکان پرمصرف و همچنین سایر مشترکان کرده و ضمن فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف بهینه آب، نصب تجهیزات کاهنده مصرف آب را به صورتی که در قبوض آب به صورت اقساطی هزینه‌های آن از مشترکان دریافت شود، تاکنون برای بخشی از مشترکان انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد همچنین از توافق ایران و ترکمنستان برای برداشت مشترک و هماهنگ از منابع آبی سد دوستی خبر داد و گفت: این سد که ۸۰ درصد سهم تأمین آب از منابع سطحی را برای شهر مشهد دارد، با ظرفیت ۱٫م۲ میلیارد مترمکعبی ذخیره آب، نقش مهمی برای تأمین آب شرب و کشاورزی شمال شرق ایران و همچنین ترکمنستان دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=739819

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.