• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
12

کمیسیون اقتصادی مجلس ۳ پیشنهاد برقی به رئیس جمهور ارائه کرد

  • کد خبر : 743945
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
کمیسیون اقتصادی مجلس ۳ پیشنهاد برقی به رئیس جمهور ارائه کرد
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهوری سه محور پیشنهادی این کمیسیون برای کمک به رفع مشکلات برقی کشور را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهوری، سه راهکار برای کمک به رفع مشکلات برقی کشور ارائه کرد.

در متن این نامه آمده است: “احتراماً با توجه به اینکه در چند سال اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در شعار ابتدای هر سال تأکید ویژه‌ای بر امر تولید داشته‌اند و با عنایت به این موضوع که جهش تولید داخلی سبب افزایش توان سیاسی و اقتصادی کشور در کنار کاهش بیکاری و بهبود شاخص‌های رفاهی جامعه می‌گردد، ضروت توجه به امر تولید و مانع‌زدایی در این خصوص دوچندان گردیده است. در این خصوص، یکی از نهادهای اصلی تولید کالا، انرژی می‌باشد و امنیت انرژی نقش تعیین‌کننده‌ای در حیات اقتصادی کشور ایفا می‌نماید و لازم است ارکان مختلف کشور اعم از وزارت‌خانه‌ها و سایر نهادهای ذیربط توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند، به ویژه در شرایطی که براساس گزارش‌های داخلی و بین‌المللی جایگاه ایران از نظر شاخص‌های مربوط به شدت انرژی و مصرف سرانه حامل‌های انرژی در جایگاه مطلوبی قرار ندارد.

کالای برق یکی از حامل‌های مهم انرژی است که در شرایط موجود به علت کند شدن روند سرمایه‌گذاری در بخش تولید در دولت قبل طی سال‌های گذشته، تقاضای آن از عرضه پیشی گرفته است و هر ساله شاهد بروز خاموشی در ایام اوج مصرف سال در کشور هستیم به نحوی که براساس اعلام وزیر محترم نیرو در فاصله یک ساله ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۷ هزار مگاوات کسری توان عملیاتی برق در کشور ایجاد گردیده که با توجه به ارقام موجود در صورت عدم اصلاح الگوی مصرف در سال‌های آینده نیز این موضوع با شدت بیشتر تکرار خواهد گردید. در کنار این موضوع افزایش حجم بدهی‌های وزارت نیرو به بخش خصوصی (بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان) سبب کمبود منابع دولتی لازم به منظور توسعه بخش تولید و همچنین عدم رغبت پیمانکاران به مشارکت با دولت جهت جهش تولید برق گردیده است.

یکی از روش‌های پذیرفته شده و معمول در اقتصاد به منظور اصلاح الگوی مصرف و بهبود شرایط موجود استفاده از بسترهای مبتنی بر بازار است که تجربیات موجود در دنیا بیانگر مؤثر بودن این روش در مدیریت سمت تقاضا می‌باشد. بازار سرمایه و به صورت خاص بورس انرژی ایران به عنوان یک تشکل خود انتظام که فضای رقابتی و منصفانه به منظور کشف قیمت حامل‌های انرژی را فراهم آورده است، می‌تواند به عنوان یک بازوی اجرایی در زمینه کمک به قیمت‌گذاری منصفانه حامل‌های انرژی نقش بااهمیتی در کاهش شدت انرژی و همچنین حرکت صنعت انرژی کشور به سمت خصوصی‌سازی و کاهش تصدی‌گری دولت گردد.

لذا با توجه به در پیش بودن ایام اوج مصرف برق در کشور، پیشنهاد می‌شود با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه، طرح پیشنهادی مهم کمیسیون اقتصادی به شرح ذیل که در پیوست به صورت کامل تشریح شده است مورد توجه قرار گرفته و با دستور جنابعالی عملیاتی گردد تا بهینه‌سازی مصرف برق و تسهیل تأمین برق صنایع در شرایط اوج مصرف را به ارمغان آورد. محورهای مهم این طرح به شرح زیر است:

۱- امکان فروش برق صرفه‌جویی شده توسط مشترکین خانگی از طریق گواهی‌های صرفه‌جویی انرژی در بورس انرژی ایران

۲- فراهم‌سازی امکان واردات برق توسط نیروگاه‌های بخش خصوصی و عرضه آن در بورس

۳- ایجاد تابلو برق سبز در بورس انرژی ایران به منظور فروش برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر به صنایع”

متن کامل این نامه و پیوست‌های آن‌را در اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=743945

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.