• امروز : جمعه - ۶ بهمن - ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 26 January - 2024
2

۲۷۰ شهر کشور دچار تنش آبی هستند

  • کد خبر : 750963
  • ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
۲۷۰ شهر کشور دچار تنش آبی هستند
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: درحال حاضر حدود ۲۷۰ شهر کشور دچار تنش آبی هستند، با برنامه‌ریزی‌های دقیقی که صورت گرفته، تعداد شهرهای دارای تنش آبی برای سال آینده کاهش می‌یابد‌.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب در نشستی خبری اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدتی را در چهار مرحله زمستان امسال، بهار ۱۴۰۲، تابستان ۱۴۰۲ و تا انتهای سال بعد، برای تمامی شهرهای کشور به منظور تامین آب شرب تعریف کرده‌ایم تا مردم در تأمین آب دچار مشکل نشوند.

وی افزود: درحال حاضر حدود ۲۷۰ شهر کشور دچار تنش آبی هستند، با برنامه‌ریزی‌های دقیقی که صورت گرفته، تعداد شهرهای دارای تنش آبی برای سال آینده کاهش می‌یابد‌.

جعفری با بیان اینکه “در سطح کشور ۴ درصد مشترکان آب، بدمصرف هستند”، گفت: برای مشترکان بدمصرف، ابتدا اخطار داده می‌شود، اگر روند مصرف خود را اصلاح نکنند، در وهله بعد با ۶ ساعت قطعی آب مواجه می‌شوند.

وی افزود: البته عموم مردم در سال جاری در اصلاح روند مصرف، همکاری داشتند به طوری که مشترکان پرمصرف آب در تهران از ۴۸ درصد به ۳۵ درصد و مشترکان بدمصرف تهرانی از ۸ درصد به ۵ درصد کاهش پیدا کرده است‌.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: قیمت تمام شده آب در بخش بهره برداری ۴۰۰۰ تومان و در بخش اجرا حدود ۶۰۰۰ تومان است، به عبارتی تامین هر مترمکعب آب شرب برای دولت ۱۰هزار تومان هزینه در بردارد اما در بخش خانگی به طور متوسط کمتر از ۱۰۰۰ تومان به ازای مصرف هر مترمکعب از مشترکان دریافت می‌شود و متوسط رقم دریافتی از مشترکان در تمامی بخش‌های مصرفی، ۱۵۰۰ تومان به ازای ار مترمکعب است.

وی ادامه داد: این فاصله قیمتی، که به نامتعادل شدن اقتصاد آب انجامیده، منجر به ۶۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته برای مجموعه آبفای کشور شده است‌.

جعفری میزان هدررفت آب از شبکه توزیع را ۲۵ درصد اعلام کرد و گفت: از صنایعی مثل صنایع غذایی و دارویی که نیاز به مصرف آب از شبکه دارند، خواسته شده تا در زمینه اصلاح شبکه و کاهش هدررفت سرمایه گذاری کنند تا ۲۵ درصد از مقداری که از هدررفت جلوگیری شده، به صنعت سرمایه گذار تخصیص یابد.

وی افزود: با بخشنامه جدیدی که ابلاغ شده، صنایع جدید نمی توانند از شبکه یا منابع آب شرب، آبی دریافت کنند و باید از ابتدا به فکر تامین آب از پساب یا منابع غیرمتعارف باشند و صنایع در مدار بهره برداری فعلی نیز، باید به دنبال جایگزینی منابع تامین آب خود با پساب و منابع غیرمتعارف باشند.

جعفری با اشاره به فعال بودن پروژه های جهاد آبرسانی در روستاهای کشور گفت: تا پایان دولت تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار از نعمت آب شرب پایدار برخوردار خواهند شد تا بتوانیم مشکلات آبی روستاها را تا یک افق ۲۰ ساله مرتفع کنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=750963

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.