• امروز : یکشنبه - ۸ بهمن - ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 28 January - 2024
7

آمریکا معافیت عراق برای واردات انرژی از ایران را تمدید کرد

  • کد خبر : 730850
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
آمریکا معافیت عراق برای واردات انرژی از ایران را تمدید کرد
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که فروش برق ایران به عراق در راستای منافع امنیت ملی ایالات متحده است.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، رسانه‌های عراقی امروز‌ شنبه گزارش دادند که ایالات متحده، معافیت عراق از تحریم‌ها علیه ایران برای ادامه واردات انرژی از این کشور را تمدید کرده است.

وب‌سایت شفق‌نیوز به‌نقل از روزنامه «واشنگتن فری‌بیکن» در این زمینه اعلام کرد: هم‌زمان با مذاکرات هسته‌ای میان تهران و واشنگتن، دولت آمریکا یک ابلاغیه به کنگره این کشور داده است مبنی بر اینکه معافیت عراق از تحریم‌ها علیه ایران برای ادامه واردات انرژی از این کشور به‌مدت ۱۲۰ روز دیگر تمدید می‌شود.

این روزنامه اعلام کرد که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده در راستای تلاش برای پایان دادن به فروش برق ایران به عراق یک چارچوب زمانی برای معافیت عراق از تحریم‌های مربوطه علیه ایران تعیین کرده بود؛ اما دولت بایدن این معافیت را برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرد.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که فروش برق ایران به عراق در راستای منافع امنیت ملی ایالات متحده است.

در زمان حاضر عراق در حال مذاکره با کشورهای حوزه خلیج فارس و در رأس آنها عربستان سعودی برای واردات برق است و قصد دارد تا زمانی که بتواند نیروگاه‌هایی بسازد که قادر به تأمین مصرف داخلی باشند از اردن و ترکیه برق وارد کند.

عراق برای تأمین یک‌سوم نیازهای بخش انرژی خود از ایران گاز و برق خریداری می‌کند. سال‌ها درگیری در عراق موجب شده است این کشور در تأمین نیازهای انرژی جمعیت ۴۰ میلیون نفری خود با مشکلاتی مواجه شود.

دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، در راستای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، صنعت انرژی عراق را در فهرست تحریم‌ها قرار داد اما با اعطای چند معافیت موقت از بغداد خواست وابستگی خود به ایران برای تأمین انرژی را برطرف کند.

سازمان ملل متحد می‌گوید عراق ۱۶۰۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند که رقمی بسیار کمتر از ۲۴۰۰۰ مگاوات برق مورد نیاز برای این کشور است. این رقم، با نیازهای عراق در آینده که انتظار می‌رود جمعیتش تا سال ۲۰۵۰ دو برابر شود نیز فاصله‌های زیادی دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=730850

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.