• امروز : پنج شنبه - ۵ بهمن - ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 25 January - 2024
9

تلاش طالبان برای افزایش تولید برق در افغانستان

  • کد خبر : 750661
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
تلاش طالبان برای افزایش تولید برق در افغانستان
وزارت آب و انرژی طالبان اعلام کرده چند طرحی را روی دست دارد که بر اساس آن افغانستان تا چند سال آینده از لحاظ تولید برق خود کفا خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، وزارت انرژی و آب طالبان اعلام کرده که شانزده پروژه تولید برق را روی دست گرفته است تا افغانستان در درازمدت بتواند از رهگذر تولید انرژی برق به خودکفایی برسد.

مولوی اختر محمد نصرت، سخنگوی وزارت انرژی و آب در این خصوص گفت: از مجموعه این پروژه ها، ۱۲ پروژه آن تولید برق حرارتی و آفتابی خواهد بود.

وی افزود: با توجه به تمام تلاش‌هایی که در سال های گذشته انجام شد، افغانستان بیشتر به انرژی وارداتی از کشورهای ازبکستان، ایران، ترکمنستان و تاجیکستان وابسته است.

در حال حاضر در مجموع ۱۱۵۰ مگاوات برق در افغانستان به مصرف می‌رسد که هزار مگاوات آن وارداتی و ۱۵۰ مگاوات آن تولیدی داخل کشور است. از جمله ۷۰ درصد برق وارداتی افغانستان ۵۷ درصد آن از ازبکستان، ۲۲ درصد از ایران، ۱۷ درصد از ترکمنستان و ۴ درصد از تاجیکستان خریداری می‌شود.

درهمین حال، آگاهان اقتصادی به این باورند که اگر در بخش تولید برق سرمایه گذاری صورت گیرد، صنعت کشور رشد خواهد کرد، زیرا بخش بزرگ از مشکلات صنعت کاران در کشور همین کمبود و یا هم نبود برق است.

بر اساس آمار وزارت اقتصاد افغانستان، “هم اکنون این کشور سالانه بیش ۲۵۰ میلیون دلار هزینه تأمین برق را به کشورهای دیگر می‌پردازد درحالیکه اگر این مبلغ برای تولید برق در داخل کشور هزینه شود در چندسال آینده افغانستان از نظر تولید برق به خودکفایی خواهد رسید.”

انتهای پیام/ پیام آفتاب

لینک کوتاه : https://nironews.ir/?p=750661

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.